Pe 3 februarie, milioane de americani au urmarit ceea ce pentru ei reprezenta punctul culminant al calendarului sportiv 2013: Super Bowl, meciul din campionatul anual al Ligii Nationale de Fotbal. Insa, evenimentul nu este interesant doar din punct de vedere fotbalistic ci, indicele Dow Jones va evolua in functie de echipa care castiga.
Adica, National Football Conference (NFC) sau rivalii lor de la American Football Conference (AFC). Conform acestei superstitii 2012 a fost un an bun pentru bursa multumita castigului echipei NFC. Dar oare reprezinta indicatorul Super Bowl mai mult decat o pura coincidenta? Poate exista cu adevarat o legatura intre evolutia bursei si rezultatul de la Super Bowl?

Raspunde acestei intrebari, si nu numai, profesorul Manfred Frühwirth (foto), membru al Departamentului Financiar Contabil si de Statistica, WU Viena si director academic al MBA-ului profesional al WU Executive Academy in domeniul Financiar.

Este Indicatorul Super Bowl de incredere?

MF: Din 1967, teoria ca o victorie NFC prevesteste o crestere a indicelui Dow Jones pentru anul urmator, in timp ce o victorie AFC prevesteste un declin, a fost corecta de 30 de ori din 46, ceea ce reprezinta o rata de succes de aproximativ 65%. Desi acest procent poate parea mare, din punct de vedere statistic nu are valoare mare. Super Bowl are loc doar o data pe an, astfel dispunem de foarte putine date. Pe viitor ne putem astepta sa se intample urmatorul fenomen: cu cat colectam mai multe date, cu atat va fi mai mic asa numitul "interval de incredere" si cu atat vom ajunge mai aproape de o rata de succes a indicatorului de 50%.

Care sunt defectele majore ale indicatorului?


MF: Vazut dintr-o perspectiva financiara, nu exista niciun motiv rational si nici un model teoretic care sa justifice o corelatie intre rezultatele de la Super Bowl si performanta bursei. Mai mult, Indicatorul Super Bowl se bazeaza pe o corelatie care este pur binara: vom asista la o victorie AFC sau la o victorie NFC? Preturile actiunilor vor creste sau vor cobori anul care vine? In cazul in care ar exista cu adevarat o corelatie ar fi perfect posibil ca alte aspecte precum diferenta de scor, sa poata avea, de asemenea, un efect asupra bursei: cu cat este mai mare diferenta de scor, cu atat vor merge mai bine tarifele la bursa. Cu toate acestea, nu este cazul. In plus, Indicatorul Super Bowl include datele colectate de mai bine de 40 de ani, ignorand faptul ca bursa a suferit o schimbare fundamentala in ultimele decenii. Astfel, toate aceste aspecte sunt problematice.

In acest caz cum explicati rata de succes atat de mare?


MF: Din cauza interpretarii a posteriori: Indicatorii sunt selectati post eveniment si pot fi optimizati pana cand se coreleaza cel putin cu sample-ul initial. Sa luam ca exemplu asa-numitul "Indicator Boston de zapada": Aceasta teorie afirma ca un Craciun “alb” in Boston va duce la cresterea preturilor la bursa pentru anul urmator. In cazul in care o analiza apriori ar dovedi ca indicatorul a gresit s-ar alege un alt oras ca termen de comparatie. Acest lucru insa nu reprezinta nicio garantie a fiabilitatii indicatorului pe viitor si aceasta datoria lipsei unor exemple concrete.

Cu alte cuvinte, daca nu ar fi Super Bowl, ar fi altceva?


MF: Exact. In cazul in care Super Bowl nu se potrivea/nu era de interes, am fi putut vorbi acum despre influenta baschetului, a hocheiului pe gheata sau a baseball-ului in relatie cu bursa si cu anul care vine. Si daca previziunile nu s-ar potrivi cu realitatile anului curent, acestea ar putea fi adaptate cu privire la luna in curs. In cazul in care toate variantele cad, poate ajuta o selectie “bajbaita”de prin indicele bursier. Dupa cum puteti vedea, practic orice este posibil. In cele din urma, va exista intotdeauna ceva care pare a se corela cu altceva.

De ce cred, totusi, multi oameni, in aceasta superstitie?


MF: Acest lucru are a face cu un fenomen pe care expertii il numesc “iluzia controlului” (un aspect al excesului de incredere). Oamenii cred ca pot controla lucrurile cand, de fapt, nu pot. In viata, in general si in ceea ce priveste performanta bursei, in special, ei supraestimeaza masura in care rezultatele pot fi previzibile, dar subestimeaza semnificatia sansei, a hazardului. Permiteti-mi sa va dau un exemplu al ultimilor ani pentru a ilustra pozitia mea: scandalul financiar din Salzburg. Nimeni nu ar fi putut sa prezica rezultatul strategiilor riscante de investitii, adoptate ca urmare a increderii excesive asociata cu subestimarea riscurilor.

Fotbalul se preteaza la astfel de corelatii nerealiste dintr-un alt motiv: este extrem de emotional, facandu-i pe oameni deosebit de sensibili la superstitii. Caracatita Paul, care pe baza unor meciuri ale Cupei Mondiale din 2010 -a fost declarata a fi in masura sa prezica rezultatele meciurilor de fotbal, este un exemplu similar.

De ce cadem victime ale iluziei ca detinem controlul?


MF: Pentru ca suntem reticenti in a admite ca anumite circumstante si aspecte ale vietii sunt dincolo de controlul uman. Ca urmare, suntem in mod constant in cautarea unor tipare si a unor relatii de tipul cauza-efect, convingandu-ne pe noi insine ca suntem in control. Credem ca avem un control deplin asupra lumii din jurul nostru cand, in realitate, nu este asa. Cercetatorii au descoperit, de exemplu, ca oamenii cred ca au sanse mai mari de a castiga cand dau ei isisi cu zarul decat atunci cand da altcineva pentru ei.

Mai exista si alte fenomene similare in domeniul financiar?


MF: Exista chiar mai multe fenomene similare, care sunt adesea atribuite starii de spirit a investitorilor influentata de aversiunea acestora fata de ideea de risc: conform unor cercetari, de exemplu, rezultatele meciurilor de fotbal au efect asupra preturilor listate la bursa de catre intreprinderile din orasul natal al echipei castigatoare, in zilele imediat urmatoare meciului. Altii sugereaza ca bursa este, de asemenea, afectata de ce apare la cinematograf: starea de spirit a unui broker la parasirea salii de film are un impact direct asupra comportamentului sau de tranzactionare de a doua zi.

Ati mentionat despre teoria finantelor comportamentale...


MF: Spre deosebire de domeniul traditional al finantelor, finantele comportamentale este o teorie care ia in considerare psihologia umana, motiv pentru care rezultatele pe care le produce reflecta realitatea mai indeaproape. Avand in vedere acest aspect, teoria finantelor comportamentale este un subiect-cheie la Professional MBA in domeniul Finantelor al WU Executive Academy si a "rezidentei internationale" a programului de MBA, care duce studentii la Universitatea Harvard, in special. La Harvard, ei dedica trei zile studiului in finante comportamentale.

In 2014, Warren Cormier, presedinte al Grupului de Cercetare Boston si co-fondator al Forumului American pe Finante Comportamentale, va preda un modul de finante comportamentale. In plus, o serie de profesori de la Harvard au fost de acord sa sustina prelegeri pe acest subiect. In plus de asta, in cursul a alte doua zile la Universitatea Harvard, studentii nostrii exploreaza "Hot topics in finance", discutand cu lectorii cele mai recente tendinte teoretice si practice in acest domeniu.





Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri