Brokerii se plang ca intr-o piata in care doar o treime din firme mai reusesc sa faca profit, sumele cerute pentru caietele de sarcini sunt prohibitive si reprezinta unul dintre motivele pentru care la licitatiile de atribuire a contractelor de intermediere mai participa un singur consortiu, sau in cazurile fericite, doua.

Cel mai profitabil broker de pe Bursa face 1 mil. $ pe an: cum arata clasamentul general

Cel mai profitabil broker de pe Bursa face 1 mil. $ pe an: cum...

“Ca sa participi la o oferta publica trebuie sa ai o idee clara despre aceasta si ce se vrea exact. Ca sa stii acest lucru ai nevoie de caietul de sarcini care poate sa te coste cateva zeci de mii de euro, suma care conteaza avand in vedere ‘praful’ care este acum in piata. Multi brokeri s-au plans ca sunt astfel descurajati; stiu ca s-au facut demersuri la OPSPI pentru reducerea lor”, spune seful uneia dintre primele zece case de brokeraj de pe Bursa de la Bucuresti (BVB).

Cel mai scump caiet de sarcini din ultimii ani a fost cel pentru intermedierea ofertei publice secundare de la Petrom. In 2011, consortiul format din BT Securities, EFG Eurobank si rusii de la Renaissance au platit 10.000 de euro + TVA. De asemenea, participantii la licitatie au mai trebuit sa depuna garanatii de participare de 50.000 euro.

Caietele de sarcini pentru ofertele secundare Transelectrica si Transgaz s-au vandut cu 7.000 de euro + TVA, in vreme ce pentru IPO-urile Romgaz, Hidroelectrica si Nuclearelectrica statul a cerut 8.000 de euro + TVA.

Citeste si:

“In total, costurile fixe ale unui broker care intermediaza o oferta publica de peste 50 mil. euro este de cateva sute de mii de euro. Daca oferta se face, in general iti recuperezi investitia, dar chiar si asa participarea implica anumite riscuri pentru intermediar”, mai spune sursa citata.

Cu o luna in urma, un singur consortiu a depus oferta pentru ceea ce ar putea sa fie cea mai mare oferta publica facuta vreodata pe BVB - cea de la distribuitorul de electricitate Electrica. Este vorba despre alianta formata din Citigroup, Raiffeisen Capital&Investment, BRD, Societe Generale si Swiss Capital, care a platit 10.000 de euro + TVA pentru caietul de sarcini.

Daca pentru ofertele mari statul inca mai reuseste sa aduca brokeri la licitatiile pentru intermediere, nu acelasi se poate spune si despre ofertele de mici dimensiuni. In cazul listarii a 5% din aeroportul Traian Vuia, niciun broker nu s-a prezentat la ultimele doua licitatii organizate de catre Ministerul Transporturilor, desi caietul de sarcini a costat doar 2.000 de lei, inclusiv TVA.

ESEC? Statul nu gaseste brokeri pentru listarea Aeroportului din Timisoara

ESEC? Statul nu gaseste brokeri pentru listarea Aeroportului din...