Alte metode prin care ar putea obtine finantari sunt participarea la programe derulate de "autoritatile competente" ale statului si obtinerea, de la Uniunea Europeana, a statutului de "proiect de interes comun" pentru investitiile de interes regional, se arata intr-un plan de administrare a companiei pentru perioada 2013-2017 elaborat de Consiliul de Administratie al Transgaz.

Documentul citat precizeaza ca, "din nefericire", doua din trei proiecte finantate cu fonduri europene au primit cereri de returnare a finantarii din cauza descoperirii unor nereguli.

Programul de modernizare si dezvoltare a companiei va pune accentul pe dezvoltarea sistemului de transport al gazelor si pe eficienta, mai mult decat pe modernizarea si retehnologizarea conductelor, chiar daca 71% din conducte au durata de functionare depasita.

"Programul de modernizare si dezvoltare aferent perioadei 2013-2017 pune in evidenta reorientarea politicii de investitii de la modernizarea si retehnologizarea sistemului national de transport la dezvoltarea acestuia si a instalatiilor din dotare si executarea de lucrari in scopul cresterii eficientei energetice", potrivit documentului citat.

Conducerea Transgaz considera ca anul 2014 va fi unul "crucial" in "definirea viitorului companiei".

Trebuie subliniat ca acest plan de dezvoltare este un plan minim care va fi ajustat odata cu clarificarea nevoilor viitoare ale unor proiecte importante, cum ar fi exploatarea si transportul zacamintelor semnificative de gaze naturale descoperite in Marea Neagra si gazele de sist din zona Dobrogei si Barlad.

Transgaz a bugetat pentru 2013-2017 investitii totale de 1,72 miliarde de lei (390 milioane euro), din care 732,7 milioane de lei in conducte.

Citeste si:

"Compania va trebui sa se mobilizeze agresiv pentru a-si indeplini chiar si planul minim de investitii considerand numarul limitat de proiecte in desfasurare care se continua in 2014", se arata in planul de dezvoltare.

Planul de dezvoltare precizeaza ca este "ingrijoratoare" cresterea "substantiala" a zilelor medii de intarziere pentru conductele finalizate, din cauza ca unele proiecte au fost incepute fara aprobarile necesare.

"Blocajele create sunt o lectie operationala si legislativa, deoarece exista riscul ca proiecte de interes national, cum ar fi transportul gazului exploatat din Marea Neagra, sa fie impiedicate de dificulatatea obtinerii dreptului de acces pentru construirea conductelor", potrivit documentului.

Transgaz este controlat de stat, prin Ministerul Finantelor Publice. Compania a trecut, in primavara acestui an, din subordinea Ministerului Economiei, ca urmare a obligatiei asumate de Guvern de a respecta directiva europeana privind separarea si administrarea activitatilor de productie, transport, distributie si furnizare a energiei.

Statul mai detine 58,5% din capitalul Transgaz, dupa ce un pachet de 15% din actiuni a fost vandut pe bursa in luna aprilie, printr-o oferta secundara, conform acordului Guvernului cu Fondul Monetar International (FMI).

Transgaz a fost listata la Bursa de Valori Bucuresti in 2007, cu un pachet de 10% din titluri, care a fost suplimentat in 2008 cu aproximativ 3%, fiind destinat persoanelor deposedate de bunuri in perioada regimului.