Conpet este controlata de stat, prin Ministerul Economiei, care detine 58,72% din actiuni. Fondul Proprietatea are o participatie 29,7% din titluri, in timp ce mai multi actionari cumuleaza 11,6% din capital, printre acestia aflandu-se si SIF Moldova (SIF2), cu un pachet de aproximativ 2%.

Astfel, desi Conpet este a doua cea mai mare compania de pe Rasdaq (capitalizare 82 mil. euro), dupa Astra Asigurari, rulejele actiunilor COTE rareori au depasit cateva mii de lei pe zi, lichiditate infima pentru fondurile de investitii, care oricum nu puteau investi intr-o piata nereglementata.

"Sunt convins ca actionarii actuali vor lua decizii inteligente in privinta cresterii free-float-ului (n.red. actiuni liber tranzactionate in piata), astfel incat societata sa se poata dezvolta cu ajutorul fondurilor de pe bursa. Cand vom avea investitii majore, BVB va fi una dintre principalele metode luate in calcul pentru finantare. Miercuri m-am intalnit cu reprezentanti ai fondurilor de pensii si de investitii locale care s-au aratat interesati de companie, si care erau multumiti ca aceasta bariera a Rasdaq-ului va fi ridicata", a declarat Liviu Ilasi (foto), directorul general al Conpet.

Conpet vrea oleoduct de 200 mil. euro spre Serbia. Transporturi duble de petrol, desi conducta este de zece ori mai mica decat reteaua din Romania

Cel mai important proiect al companiei romanesti este in prezent cel de constructie al oleoductului Constanta - Pitesti - Pancevo, acesta urmand sa asigure alimentarea rafinariei detinuta de Gazprom Naft in Serbia.

"Momentan asteptam un acord al Gazprom Naft pentru a face primii pasi. Trebuie in primul rand realizat un studiu de fezabilitate care va stabili costurile si beneficiile proiectului. Constructia probabil ca va costa in jurul a 200 mil. euro. Nu stim exact ce cota va plati Conpet din aceasta investitie. Nu este exclus ca Gazprom sa fie majoritar in acest proiect. Pentru Conpet tot este bine pentru ca noi vom opera conducata in Romania", a mentioneaza Ilasi.

Proiectul presupune constructia a 324 km noi de oleoduct, din care aproximativ 280 km se vor afla pe teritoriul Romaniei.

Seful Conpet spune ca tronsonul Constanta - Pitesti - Pancevo ar urma sa aiba o capacitate anuala de transport a 7,5 milioane de tone.

Compania opereaza in Romania o retea de 3.800 km, care in prezent functioneaza la un sfert din capacitate din cauza inchiderii mai multor rafinarii in ultimii ani, asa cum a fost cazul Arpechim sau Rafo Onesti.

Conpet transporta anual circa 6 milioane de tone de titei, astfel ca in cazul in care proiectul de interconectare cu Serbia ar fi pus in practica, compania ar putea ajunge sa isi dubleze cantitatea transportata datorita unei retele de zece ori mai mica decat cea actuala.

Kazahii ne-au spus ca daca am avea o conexiune cu tarile din vest, ar fi imediat gata sa pompeze 15 mil. de tone de titei in conducte

"De asemenea, am discutat si cu kazahii de la KazMunaiGaz, care vor sa transporte prin Romania, spre Europa Centrala, petrol adus in portul Constanta. Ne-au spus ca daca am avea o conexiune cu tarile din vest, ar fi imediat gata sa pompeze 15 mil. de tone de titei in conducte. Problema este insa ca nu avem nicio legatura care sa duca spre Europa Centrala, acesta fiind un proiect de anvergura mult mai mare si mult mai dificil de implementat", a mentioneaza Liviu Ilasi.

Citeste si:

Petrom, prin rafinaria Petrobrazi, si Lukoil, prin rafinaria Petrotel, sunt principalii clienti ai Conpet in Romania. 66% din titeiul transportat de Conpet provine de la Petrom, in vreme ce 31% provine din rafinaria Lukoil. Rompetrol Rafinare are o cota de 3% din totalul transportat de companie.

Conpet pe BVB: "Am venit pentru finantare, atragerea fondurilor de investitii, dar si pentru imagine"

Broker Cluj va intermedia transferul Conpet in piata principala a Bursei de la Bucuresti. Firma de brokeraj anticipeaza un pret de 46,5 lei pentru titlurile companiei, dupa finalizarea transferului. Actiunile COTE se tranzactionau joi pe Rasdaq la un pret de 44,99 lei, in crestere cu 6%.

Actiunile companiei care detine monopolul pe piata transpor¬tului de produse petroliere prin conducte in Romania au crescut cu peste 30% in ultima luna, dupa aparitia informatiilor privind apropierea momentului in care aceasta va fi transferata pe BVB.

"Ne asteptam ca impactul listarii in ringul principal al Bursei sa aiba un impact pozitiv atat asupa pretului actiunilor, cat si asupra managementului, care se vrea a fi unul cat mai transparent. In plus listarea ne va aduce si avantaje reale pe partea de marketing si publicitate, deoarece vom fi mult mai vizibili", spune Liviu Ilasi.

La sfarsitul acestui an Conpet ar trebui sa aiba o noua conducere, ca parte a procesului de instalare a managerilor privati pe care statul il desfasoara. Actualul director general, Liviu Ilasi, a declarat ca isi va depune dosarul pentru evaluare, astfel incat sa poata continua sa detina aceasta pozitie.

Conpet a inregistrat in primul semestru un profit net de 25,8 milioane lei (5,8 milioane euro), in crestere cu 25,7% fata de castigul din aceeasi perioada a anului trecut. In acelasi timp, cifra de afaceri a crescut cu 5,7%, de la 162,4 milioane lei la 171,8 milioane lei (39,1 milioane euro).

Afacerile companiei s-au mentinut constante in ultimii patru ani (intre 70 si 80 milioane euro anual), in vreme ce profitul a fluctual intre 6,7 si 9,1 milioane euro.

Fiind companie de stat, Conpet a distribuit in ultimii ani dividende reprezentand 90% din profitul net. In 2012, procentul a scazut la 85%, iar din 2014 dividendele ar trebui sa revina la minim 50% din profitul anual.