"Este extrem de important ca publicitatea Bursei de la Bucuresti sa fie masiv imbunatatita. Daca ii ceri unui taximetrist sa te duca la sediul unei mari banci stie unde este, insa daca ii spui sa te duca la sediul Bursei este destul de posibil sa nu stie unde se afla. Aceste lucruri trebuie sa se schimbe si sa existe o informare publica constanta astfel incat populatia sa stie ce este Bursa", a mentionat Ovidiu Dumitrescu, directorul general adjunct al firmei de brokeraj Tradeville.

Idee lipsei promovarii BVB a fost intens dezbatuta in ultimii ani, mai ales in contextul reclamelor extrem de agresive, si uneori false, de care se folosesc firmele de brokeraj din piata Forex - aflate in competitie directa cu Bursa de la Bucuresti si brokerii de pe BVB.

Nu cred ca un antreprenor isi va lista compania pe Bursa doar pentru ca este impresionat de o campanie de PR. Niciun investitor strain major nu va fi sedus de Bursa de la Bucuresti doar pentru ca ii rugam noi sa vina cu 500 mil. euro in piata. Vor spune ca suntem neseriosi - Ludwig Sobolewski

"Nu cred ca un antreprenor isi va lista compania pe Bursa doar pentru ca este impresionat de o campanie de PR. Niciun investitor strain major nu va fi sedus de Bursa de la Bucuresti doar pentru ca ii rugam noi sa vina cu 500 mil. euro in piata. Vor spune ca suntem neseriosi. Putem cheltui milioane pe relatii publice, daca nu avem capital, nu avem nici piata de capital. Ca sa avem capital trebuie sa aplicam masuri sistematice pentru atragerea acestuia", spune Ludwig Sobolewski, directorul general al BVB.

Acesta a tinut totodata sa mentioneze ca nu subestimeaza necesitatea educatiei si a publicitatii, insa aceste doua elemente nu pot fi singurele pe care dezvoltarea pietei trebuie sa se bazeze.

Sondaj Tradeville: Ce vor investitorii de la piata Romaneasca?

Tradeville a realizat un sondaj in randul propriilor clienti cu privire la problemele bursei locale si elementele noi pe care acestia vor sa le vada implementate in piata de capital romaneasca.

"BVB are nevoie de o promovare serioasa (nu agresiva) daca doreste atragerea de noi investitori. Ideea de baza e ca trebuie sa se promoveze mai tare si au iesit in evidenta urmatoarele cai: reclame la televizor, emisiuni la televizor, banere pe strada, banere si reclame pe internet deoarece momentan pe net se promoveaza mai mult SSIF-urile si ar trebui si BVB-ul. Fondul de compensare a investitorului sa fie facut “mai public”, deoarece se pare ca foarte putina lume stie de el", a fost opinia unui dintre participantii la sondajul Tradeville.

Printre celelalte propuneri facute de Tradeville la sugestia clientilor s-au aflat prelungirea programului de tranzactionare, market makeri pe mai multe actiuni in vederea cresterii lichiditatii, simplificarea procedurilor de short-selling si imprumut de actiuni, precum si aducerea in piata a unor noi instrumente financiare, precum derivatele, produsele structurate sau chiar introducerea unor certificate globale de depozit (GDR) pentru actiunile unor companii straine.

Increderea scazuta in piata de capital a fost un alt element pe care unul dintre investitorii prezenti in sala l-au scos in evidenta, acesta mentionand ca a renuntat sa tranzactioneze in ultimii cinci ani din acest motiv.

Nu cred ca un investitor cumpara actiuni pentru a ajunge la tribunal. Am devenit o piata unde investitorul nu mai e doar investitor ci si avocat, expert juridic si multe alte. Nu este normal sa avem aceste probleme - Dumitru Beze

De asemenea, Dumitru Beze, presedintele Asociatiei Investitorilor pe Piata de Capital (AIPC) si-a exprimat nemultumirea cu privire la situatiile in care investitorii sunt nevoiti sa apeleze la instantele de judecata pentru a le fi respectate drepturi absolut normale in piata de capital.

Citeste si:

"Este adevarat. Orice bursa trebuie sa lucreze constant la mentinerea si imbunatatirea increderii investitorilor. Fara a diminua importanta increderii, vreau totusi sa mentionez ca lipsa acesteia este specifica in orice piata, indiferent cat este de dezvoltata, fie ca vorbim de SUA sau marile piete europene. Am fost la Bursa din New York si am avut probleme sa intru in cladire din cauza protestelor Occupy Wall-Street. CEO-ul mi-a spus ca nu intelege de ce protesteaza in fata Bursei din moment ce oamenii aveau de fapt probleme cu bancile al caror sediu era la cateva strazi distanta", a mentionat Sobolewski.

Sobolewski: Nu inteleg de ce exportati bani din Romania? De ce permiteti fondurilor de pensii sa plaseze bani in afara tarii?

La randul sau si directorul polonez al BVB si-a aratat nemultumirea fata de situatia fondurilor de pensii romanesti, care investesc sume considerabile in piete externe.

"Daca vorbim de probleme, ma intreb de ce Romania exporta capital in loc sa importe? De ce permitem fondurilor de pensii sa investeasca in afara tarii? Suntem atat de bogati incat sa ne permitem sa exportam bani?", a declarat Sobolewski.

Administratorii fondurilor de pensii au declarat adesea ca lipsa oportunitatilor de investitie de pe Bursa de la Bucuresti ii determina sa isi plaseze banii in alte tari. Marius Popescu, CEO ING Pensii, chiar a subliniat anterior ca fara o serie de companii noi in piata, in urmatorii cinci ani fondurile locale vor ajunge sa investeasca 1,5 mld. euro pe bursele straine.

Prezent la evenimentul de miercuri, Mihai Chisu, broker la Swiss Capital, a mai adaugat ca un alt motiv pentru care fondurile de pensii evita sa tranzactioneze pe BVB este reprezentat de comisioanele mari in comparatie cu pietele externe, dar si de faptul ca orice cost de tranzactioanre trebuie suportat de firma de administrare din propriile fonduri si nu din fondurile pe care le administreaza.

Dezvoltarea puternica Bursei din Varsovia, la a carei conducere s-a aflat in ultimii ani chiar Ludwig Sobolewski, a venit si pe fondul investitiilor foarte mari pe care fondurile de pensii poloneze le-au facut in noile companii listate. Pana de curand acestor fonduri le-a fost interzis sa investeasca in piete din afara Poloniei.