In mijlocul unei perioade in care lucrurile pareau ca merg cum nu se poate mai bine pe Bursa de la Bucuresti, prima tentativa din ultimii cinci ani a unui antreprenor de a-si lista compania in piata de capital romaneasca a esuat. “Prea scump” – spun brokerii si investitorii institutionali, “nu ati fost gata pentru noi” – spune seful AdePlast. Parerile sunt impartite insa doua lucruri sunt clare: AdePlast putea sa fie mai bine pregatita pentru listare, iar imaginea Bursei va fi cea mai afectata, in special in relatia cu antreprenorii locali.

Compania de constructii AdePlast a anuntat miercuri ca oferta publica initiala (IPO) pe care a desfasurat-o pe BVB in perioada 2-15 octombrie s-a incheiat fara succes, subscrierile neajungand la pragul minim de 70% prevazut in prospect.

Oferta a avut loc la scurt timp dupa ce statul roman reusit sa inchida cu succes IPO-ul Nuclearelectrica (SNN), si cu doar cateva saptamani inaintea inceperii ofertei Romgaz, asteptata sa fie cea mai mare din istoria Bursei de a Bucuresti.

In ciuda perioadei bune pe care piata de capital romaneasca o traverseaza, IPO-ul AdePlast a esuat, si odata cu el si sperantele BVB de a-l putea folosi ca exemplu pozitiv in tentativa de a convinge si alti antreprenori romani sa isi aduca in piata companiile.

Fondurile de investitii: Pretul a fost destul de mare si cand vezi toata puterea concentrata in mana unei singure persoane te gandesti la riscuri

In cazul in care ar fi fost finalizata cu succes, oferta Adeplast ar fi avut o valoare cuprinsa intre 58 mil lei si 66,9 mil. lei.

Micii investitori au avut alocate 15% din actiunile din oferta, iar diferenta de 85% din titluri a fost pentru investitorii mari (cu subscrieri de minim 500.000 de lei), care au putut plasa ordine la orice pret din intervalul 3,52 lei/titlu - 4,06 lei/actiune.

Bani exista in piata, totusi vorbim doar de 10-15 milioane euro. In niciun caz nu este o problema a pietei de capital

„Pretul trebuia sa fie mai mic, mai ales daca ne uitam la datorii si ne gandim ca efectele investitiei in noua fabrica urmau sa se vada in datele financiare abia peste cativa ani. Este principalul motiv pentru care oferta nu s-a facut. Bani exista in piata, totusi vorbim doar de 10-15 milioane euro in conditiile in care am avut pana acum oferte de actiuni unde subscriserile au depasit cu usurinta 50 mil. euro (n.red. Transgaz si Nuclearelectrica). In niciun caz nu este o problema a pietei de capital”, a declarat seful unora dintre cele mai mari fonduri mutuale din tara.

Transa investitorilor de retail a fost suprasubscrisa in proportie de 4%, micii investitori plasand ordine in valoare de aproape 10,5 milioane lei. Subscrierile pe transa investitorilor institutionali nu au fost publice. Firmele de brokeraj care au intermediat IPO-ul – Intercapital Invest si BCR – nu au oferit informatii suplimentare cu privire la subscrierile institutionalilor si nu au dorit sa comenteze rezultatul ofertei.

“Personal am fost un suporter al acestei oferte; credeam ca poate fi exemplul necesar pentru antreprenorii romani care se gandesc la o listare. Cred totusi ca oferta putea sa fie putin mai bine pregatita la nivel de dialog cu jucatorii instititutionali inainte de inceperea propriu-zisa a IPO-ului. Este un mix de factori careu au contribuit la esec. Exista si o perceptie legata de administrarea companiei care este concentrata in mana unei singure persoane, iar acest lucru este vazut de institutionali ca un factor de risc”, a declarat Eugen Voicu, presedintele fondurilor Certinvest..

Exista si o perceptie legata de administrarea companiei care este concentrata in mana unei singure persoane, iar acest lucru este vazut de institutionali ca un factor de risc

Marcel Barbut este numele sinonim cu AdePlast. Barbut este CEO-ul si actionarul majoritar al producatorului de materiale de constructii, cu o detinere de 99,9% din capital. Acesta s-a remarcat prin abordarea directa pe care o are in afaceri dar si prin declaratiile mai mult decat transante cu privire la business-ul in care activeaza.

De altfel, la scurt timp dupa anuntul inchiderii fara succes a ofertei, Marcel Barbut a facut publica o declaratie de presa in care critica piata de capital romaneasca.

“Noi am fost pregatiti pentru Bursa, insa Bursa se pare ca nu a fost pregatita pentru AdePlast. Din pacate, cred ca nu suntem inca in stadiul in care Bursa sa fie o alternativa viabila pentru finantarea companiilor private din Romania.

Isac, Estinvest: Ma simt jignit de declaratiile domnului Barbut. Degeaba eu cred ca am o casa de 10 milioane daca piata imi da doar jumatate

Declaratia lui Barbut a fost remarcata de brokerii din piata, care au tinut sa atraga atentia ca producatorul de materiale de constructii nu ar fi trebuit sa se supraevalueze.

Totusi pe Bursa nu poti veni cu o companie cerand orice pret. Daca eu consider ca am o casa de 10 mil. euro si in piata mi se ofera doar jumatate, inseamna ca nu e pregatita piata imobiliara pentru casa mea?!

“Promovarea ofertei a fost una buna, ba chiar as remarca-o la acest capitol. De exemplu nu imi aduc aminte sa fi vazut reclame TV la Nuclearelectrica sau alte oferte mai mari de pana acum. La acest capitol intermediarii nu pot fi acuzati de nimic. Totusi, ma simt putin jignit de declaratia domnului Barbut care arunca vina asupra pietei. Totusi pe Bursa nu poti veni cu o companie cerand orice pret. Daca eu consider ca am o casa de 10 mil. euro si in piata mi se ofera doar jumatate, inseamna ca nu e pregatita piata imobiliara pentru casa mea?! Nu stiu care a fost mecanismul de stabilire a pretului insa a fost destul de ridicat avand in vedere si datoriile companiei”, a declarat Lucian Isac, presedintele casei de brokeraj Estinvest.

La sfarsitul primului semestru din 2012, AdePlast avea datorii pe termen scurt de 71,4 milioane lei, si datorii pe termen lung de 95 milioane lei. Datoriile pe termen scurt erau in crestere cu 76% fata de sfarsitul anului trecut, in vreme ce datoriile pe termen lung erau mai mari cu 35%.

Beze, Asociatia Investitorilor: Daca vine cu o politica a dividendelor coerenta, asteptam AdePlast din nou in piata peste cateva luni

Micii investitori au subscris si de aceasta data in totalitate oferta publica, insa interesul acestora nu a fost la fel de ridicat precum la ofertele Transgaz sau Nuclearelectrica.

Pe langa motivele de pret invocate de catre jucatorii institutionali, micii investitori se pot plange si de discountul mai mic pe care il primeau fata de ofertele din cazul companiilor de stat, dar si de politica de acordare a dividendelor anuntata de AdePlast.

“Nu cred ca este un esec al pietei. Cred ca daca domnul Barbut reface oferta si revine peste 2-3 luni cu o politica a dividendelor coerenta, in care sa fie mentionat si un nivel anual minim, oferta se poate incheia cu succes. Compania are un grad de indatorare destul de ridicat, bursa nu trebuie sa fie vazuta ca un loc unde te poti finanta in orice conditii, pentru ca nu este asa”, spune Dumitru Beze, presedintele Asociatiei Investitorilor pe Piata de Capital (AIPC).

In propespectul IPO-ului se mentioneaza ca AdePlast poate distribui integral sub forma de dividende, incepand cu anul 2014, profitul anual net, doar daca indeplineste conditiile impuse prin contractele de credit incheiate cu Unicredit Tiriac Bank, inclusiv indicatorii financiari prevazuti in contractele de credit incheiate cu banca.

Platile in cash a dividendelor sunt limitate la 3 mil. euro/an. Orice suma care depaseste aceasta cifra ar urma sa fie platita prin emitere de actiuni catre actionarii existenti.

In 2012 compania a distribuit dividende in valoare totala de 195.000 lei, iar in 2011 valoarea dividendelor a fost de 2,38 mil. lei.

AdePlast a inchis fiecare din ultimii sase ani inregistrand profit net. Anul trecut castigul companiei a ajuns la 14,7 mil. lei, mai mult decat dublu fata de 2011.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri