ERATA: Potrivit Codului Fiscal aflat in vigoare, impozitul nu se aplica in cazul dividendelor distribuite/platite de o persoana juridica romana catre organele administratiei publice care exercita, prin lege, drepturile si obligatiile ce decurg din calitatea de actionar al statului la acele persoane juridice romane. Asadar, banii nu se intorc la stat sub forma impozitului pe dividende, ci pur si simplu raman in conturile acestuia.

Cel mai elocvent exemplu in acest sens este cel al Romgaz: statul controleaza 82,4% din producatorul de gaze prin intermediul Ministerului Energiei. Anul acesta compania a facut cele mai mari distributii de cash de pe Bursa, in valoare totala de 1,21 mld. lei (brut), din care 849,9 mil. lei reveneau statului. Fiind principalul beneficiar, statul este astfel si principalul platitor de impozite pe dividendele Romgaz, cu un total de 135,9 mil. lei (16%).

Companiile listate pe BVB vor acorda in 2015 dividende de 3,7 mld. lei, iar 38% din aceasta suma (1,4 mld. lei) revine statului, care controleaza “perlele” din energie – adica exact companiile care fac cele mai mari distributii. Implicit, statul este totodata si cel mai mare platitor de impozite pe dividende.

Companiile listate se pregatesc sa distribuie actionarilor 3,7 mld lei

Companiile listate se pregatesc sa distribuie actionarilor 3,7 mld lei

Compania Cine detine actiunile Detinere (%) Valoare detinere (mil. lei) Dividende brute incasate in 2015 (mil. lei)

Impozit pe dividende platit de stat la companiile listate

Romgaz Ministerul Energiei 82,4 8.499 849,9
Petrom Ministerul Energiei 20,6 4.149 130,9
Electrica Ministerul Energiei 48,7 2.136 121,7
Nuclearelectrica Ministerul Energiei 70 1.739 74,5
Transgaz Ministerul Energiei 58,5 1.869 150,1
Transelectrica Ministerul Energiei 58,6 1.157 120,5
Conpet Ministerul Energiei 58,7 330 30,1
Antibiotice Ministerul Sanatatii 53 204 8,3
TOTAL - - - 1.425

Afectati semnificativ de impozitul pe dividende mai sunt austriecii de la OMV si Fondul Proprietatea, care controleaza pachete importante de actiuni in cadrul companiilor din energie si utilitati. De asemenea, impozitul “musca” din incasarile fondurilor de pensii si fondurilor mutuale, dar si din cele ale micilor investitori romani de pe bursa, care de sapte ani nu au mai beneficiat de nicio facilitate fiscala.

Argumentele statului in favoarea mentinerii impozitului pe dividende pot viza nevoia de venituri bugetare pentru acoperirea deficitului cauzat de reducerea TVA din urmatorii doi ani, precum si faptul ca nu doar companiile listate sunt platitoare de impozit pe dividende.

La un total de 3,7 mld. lei distribuiti sub forma de dividende de catre companiile listate rezulta insa un impozit de aproape 600 mil. lei care intra in buget (o buna parte platita chiar de stat), valoare minuscula (0,4%) raportata la veniturile de 132,8 mld. lei ale bugetului general consolidat din primele sapte luni ale anului.

De asemenea, companiile foarte profitabile nelistate pe bursa (in general multinationale) au metode prin care pot evita plata impozitului pe dividende, astfel ca sumele aduse de acestea la buget, ca urmare a platii impozitului pe dividende, nu sunt extrem de ridicate.

Specialistii subliniaza ca reducerea impozitului pe dividende ar fi incurajat inregistrarea corecta a profiturilor si declararea dividendelor de catre companiile romanesti, cu precadere a celor detinute de capitalul autohton, precum si repatrierea unor profituri din strainatate detinute de companii straine cu capital romanesc. "Per total, e posibil sa fi generat chiar mai mult impozit decat se incaseaza in prezent", a declarat Angela Rosca, managing partner in cadrul companiei de consultanta fiscala Taxhouse.

“Facilitatea” fiscala pentru micii investitori: introducerea CASS pe investitii si amanarea reducerii impozitului pe dividende

Liviu Dragnea, presedintele intermar al PSD, a anuntat joi principalele modificari la proiectul de Cod Fiscal convenite cu partidele parlamentare. Printre acestea se afla si mentinerea impozitului pe dividende la 16% pana in 2017, urmand ca de la aceasta data impozitul sa coboare la 5%, dar sa fie aplicata CASS de 5,5% pentru castigurile de capital.

5 lucruri pe care sa le retii despre modificarea Codului Fiscal

5 lucruri pe care sa le retii despre modificarea Codului Fiscal

Masura nu a fost deloc bine primita in piata, mai ales in conditiile in care in proiectul initial al Codului Fiscal se vorbea chiar de eliminarea impozitarii pe dividende.

“Masura reprezinta un pas decisiv pentru daramarea ultimilor investitori persoane fizice care mai rezistau in piata. Introducerea CASS pe investitii coroborata cu amanarea si mentinerea unui impozit pe dividende face din investitiile in piata de capital o gluma, fiind evidenta lipsa de cunostinte in acest domeniu a reprezentantilor politici. Piata sufera pentru ca autoritatilor de reglementare nu ii pasa de ea, iar acum vin si aceste masuri”, a declarat Dumitru Beze, presedintele Asociatiei Investitorilor pe Piata de Capital (AIPC).

Organizatia Profesionistilor Pietei de Capital (OPPC) a trimis la inceputul acestui an Comisiei de buget-finante propuneri de modificare a proiectului Codului Fiscal. Reprezentantii OPPC cerusera mentinerea obligativitatii platii CASS doar in cazul in care investitorul in cauza nu realizeaza venituri salariale sau venituri asimilate salariilor. Cererea este ignorata in actuala forma a Codului Fiscal, investitorii urmand sa plateasca CASS pe castigurile de capital indiferent daca inregistreaza sau nu venituri salariale.

OPPC mai ceruse si reducerea impozitului pe castigurile inregistrate pe bursa, de la 16% la 1%, pentru plasamentele mentinute pe o perioada de cel putin un an de zile. Facilitatea menita sa incurajeze investitiile pe termen lung a fost in vigoare pe Bursa de Valori Bucuresti pana la sfarsitul lui 2008.