Regulamentul privind aplicarea principiilor de guvernanta corporativa urmeaza sa fie publicat in Monitorul Oficial al Romaniei si va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2017 pentru toate entitatile supravegheate de ASF, potrivit unui anunt al Autoritatii.

Rapoartele anuale ale entitatilor reglementate vor trebui sa includa note explicative in care sa fie descrise evenimente relevante privind respectarea principilor statuate prin regulament, de la cele care vizeaza managementul riscurilor, pana la conflictele de interese.

Potrivit regulamentului care preia numeroase propuneri primite de la asociatii profesionale din sectoarele vizate, societatile aflate sub supravegherea ASF trebuie sa aplice sisteme de guvernanta corporativa care sa respecte un set minimal de cerinte precum: asigurarea unei structuri organizatorice transparente si adecvate, alocarea corecta si separarea corespunzatoare a responsabilitatilor, administrarea eficienta a riscurilor, adecvarea politicilor si a strategiilor, precum si a mecanismelor de control intern, aplicarea unor proceduri operationale solide care sa impiedice divulgarea de informatii confidentiale, crearea unui sistem eficient de comunicare.

Nu in ultimul rand, regulamentul include un capitol dedicat prevenirii aparitiei conflictelor de interese, entitatile reglementate avand obligatia de a stabili proceduri pentru identificarea relatiilor, serviciilor, activitatilor sau tranzactiilor in care poate interveni problema conflictului de interese. De exemplu, un atare conflict apare atunci cand o persoana ar putea obtine un castig sau ar putea evita o pierdere financiara, pe seama entitatii angajatoare, ori cand o persoana ar putea avea un interes in legatura cu rezultatul unui serviciu sau al unei activitati furnizate entitatii reglementate sau unui alt client.

Regulamentul pune in sarcina consiliilor de administratie/supraveghere responsabilitatea de a promova dezvoltarea si aplicarea standardelor etice si profesionale necesare asigurarii unui comportament profesional si responsabil al angajatilor, in vederea prevenirii aparitiei conflictelor de interese. La atingerea acestui obiectiv contribuie si politicile de remunerare, care trebuie sa corespunda strategiei de afaceri si intereselor pe termen lung ale fiecarei societati.

Citeste si:

In acelasi timp, consiliile trebuie sa se asigure ca politicile de remunerare promoveaza o administrare eficienta a riscurilor, fara sa conduca la asumari care depasesc toleranta la risc a fiecarei entitati.

Tot in sarcina consiliilor de administratie/supraveghere intra aprobarea limitelor tolerantei la risc, precum si a procedurii prin care sunt identificate, evaluate, monitorizate, gestionate si raportate riscurile semnificative la care este expusa o societate. Procedura in cauza trebuie sa includa stabilirea frecventei si descrierea continutului testelor de stres periodice, precum si a situatiilor care justifica realizarea unor teste de stres ad-hoc.

Prin noul set de cerinte, ASF are in vedere crearea unui cadru unitar de aplicare a principiilor de guvernanta corporativa consacrate prin bunele practici internationale, la nivelul societatilor care activeza pe pietele supravegheate, in completarea reglementarilor sectoriale specifice din domeniul asigurarilor, al pietei de capital sau al pensiilor private.

Regulamentul ridica la rangul de cerinta expresa o serie de norme si principii care pot fi considerate de domeniul evidentei, dar a caror respectare in litera si in spirit face diferenta in cresterea calitatii managementului, a transparentei si, implicit, a increderii consumatorilor in pietele financiare nebancare.