Romania mai are inca mult de recuperat la capitolul educatie financiara, statisticile din UE plansandu-ne la coada clasamentelor. Asociatia Romana a Bancilor isi propune sa schimbe acest lucru, avand in plan un amplu proiect de educatie financiara integrata. Gabriela Folcut, presedinte al comisiei de comunicare din cadrul ARB, a vorbit la WALL-STREET 360 despre acest proiect, dar si despre datele care arata cum stam din punct de vedere al culturii financiare.

“In ciuda faptului ca avem peste 10 milioane de titulari de depozite si 4 milioane de persoane care au un credit, nu toti sunt la curent cu riscurile sau avantajele acestor produse. Cu toate acestea, fata de anul 2011, cand am realizat un alt studiu, s-au inregistrat imbunatatiri la nivel de intentie, detinere, achizitie de produse financiare dar si la nivel de cunostinte”, a declarat Gabriela Folcut.

ARB a demarat la inceputul acestui an un proiect integrat de educatie financiara pentru piata financiara, prin care isi propune sa creasca gradul de cultura financiara a romanilor, pentru toate domeniile: banci, asigurari, pensii, piete de capital, leasing.

Platforma de educatie financiara la care lucreaza ARB este un parteneriat public privat, in care sunt implicate entitati precum Banca Nationala, Ministerul Educatiei sau Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului.

“Speram ca platforma va conduce catre rezultatul asteptat de noi, va creste nivelul educatiei financiare al cetatenilor si chiar al IMM-urilor. Avem nevoie de intensificarea cunostintelor si pe aceasta zona, de o cultura antreprenoriala mai intensa, in paralel cu cea financiara”, a explicat Gabriela Folcut.

Cifrele educatiei financiare in Romania

Primul pas pentru acest proiect a fost realizarea unei cercetari cu GFK, pentru a vedea unde se afla romanii din punct de vedere al cunostintelor si interesului pentru domeniul financiara.

Folcut spune ca fata de studiul similar realizat in 2011, se observa imbunatatiri semnificative, in principal datorita faptului ca in aceasta perioada s-au derulat diverse programe si proiecte educationale, de catre banci, companii de carduri, companii de asigurari, pensii sau ARB.

Conform studiului realizat de ARB si GFK, cele mai cunoscute si utilizate produse financiare sunt cardurile de debit, asigurarile de bunuri si contul curent. Cele mai dorite produse sunt asigurarile de bunuri, accident si sanatate.

De asemenea, mobile banking-ul, internet banking-ul si cardul de debit sunt cele mai familiare – desi multi dintre cei care le folosesc declara ca le cunosc doar intr-o oarecare masura.

Romania se afla pe ultimul loc in randul statelor membre ale Uniunii Europene, din punct de vedere al intermedierilor financiare, ponderea creditului neguvernamental in PIB fiind cea mai scazuta – aproximativ 30%, potrivit datelor ARB. De asemenea, 60% dintre adulti au un cont bancar in Romania, in comparatie cu 90% - media statelor UE sau 95% - media statelor membre in zona euro.

Studiul realizat la inceputul acestui an releva o imbunatatire a apetitului pentru aprofundarea cunostintelor financiare. Astfel, in 2016, 30% dintre respondenti spun ca nu cautau direct sa se informeze, in timp ce in 2011, ponderea acestora era de 42%.

De asemenea, 20% dintre romani se interesau activ despre produse sau servicii bancare in 2011, iar anul acesta procentul a ajuns la 25%.

Un aspect interesant este tot mai multi romani considera ca informatiile despre cum sa se comporte in relatia cu bancile, firmele de asigurari si alte entitati din piata financiara ar trebui abordate inca de pe bancile scolii.

In ceea ce priveste canalele persoane, aproape jumatate dintre respondenti aleg sa se informeze de la o persoana pe care o cunosc iar 44% se documenteaza de la emisiunile TV.

Gabriela Folcut spune ca unul din principalele motive ale nivelului de intermediere foarte scazut este nivelul redus al salariilor. “Cand ai un venit minim pe economie de aproximativ 300 de euro, nu mai raman bani pentru investitii, credite sau economisire. Un avans economic al Romaniei poate fi sustinut in mare parte si de cresterea intermedierii financiare”.

Reprezentantul ARB spune ca nivelul culturii financiare a romanilor va creste in anii urmatori, ca urmare a programelor educationale dar si a faptului ca elevii si studentii de astazi au alt nivel de cunostinte si acces mult mai facil la informatii.