Pretul tinta stabilit de Intercapital Invest este cu 7,3% mai mic decat cel de 71 lei/unitate la care se tranzactionau titlurile COTE in sedinta bursiera de joi.

Conpet vine dupa o perioada de patru ani in care si-a imbunatatit rezultatele financiare, ca urmare a cresterii veniturilor dar si datorita unui control eficient al cheltuielilor.

“Contextul de piata s-a schimbat insa, dupa ce OMV Petrom, clientul principal al companiei, a fost nevoit sa reduca productia din cauza scaderii pretului la barilul de petrol. Astfel, in urmatorii ani ne asteptam ca cifra de afaceri a emitentului sa urmeze o traiectorie descendenta, ca urmare a reducerii cantitatilor transportate pe subsistemul tara. Veniturile din transportul titeiului din import sunt estimate sa creasca, insa nu indeajuns pentru a compensa scaderea de pe plan intern”, mentrioneaza intr-un raport, Ronnie Khreis, analist in cadrul Intercapital Invest.

Romania mai are in prezent doar trei rafinarii operationale din cele zece existente pe teritoriul tarii: Petromidia (grupul Rompetrol), Petrobrazi (Petrom) si Petrotel (Lukoil). Petrobrazi este principala sursa de venituri pentru Conpet, prin transportul intern al titeiului si intr-o mica masura din import. Anul trecut, consumul de petrol din Romania a scazut cu 3,2% iar productia s-a redus cu 5,4%, pana la 3,74 mil. tep (tone echivalent petrol).

Estimari rezultate financiare Conpet

Sursa: Intercapital Invest

In estimari nu s-a tinut cont de finalizarea proiectelor mentionate mai jos, intrucat realizarea lor nu este sigura

“Desi dispun de un nivel ridicat al lichiditatilor, pentru Conpet nu exista in prezent oportunitati de investitii pentru cresterea veniturilor si diversificarea activitatii, compania avand totusi in vedere doua proiecte in acest sens”, mentioneaza Ronnie Khreis. Cel mai important este proiectul Constanta – Pitesti – Pancevo, prin intermediul caruia Sistemul National de Transport ar urma sa fie conectat la retelele europene. Proiectul ar asigura tranzitul petrolului rusesc de la Marea Neagra catre rafinaria NIS din Serbia. Noua conducta ar avea o lungime de 440 km si necesita investitii de 200 mil. euro. In momentul de fata se realizeaza un studiu de fezabilitate a proiectului.

Citeste si:

Un alt proiect care ar extinde activitatea Conpet este cel de depozitare a titeiului si a produselor petroliere, avand in vedere ca statele membre UE trebuie sa mentina un nivel minim de rezerve de titei si produse petroliere conform directivei 2009/119/CE. Conpet detine capacitati de stocare doar pentru titei, iar transformarea acestora in depozite pentru produse petroliere necesita investitii ridicate. O solutie ar putea sa fie reprezentata de achiztionarea unui astfel de depozit ce apartine companiei aflata in lichidare Petrotrans. Proiectul se afla in etapa unui studiu de fezabilitate inca din 2014, iar reprezentantii companiei au declarat ca momentan sunt probleme legate de profitabilitatea unui astfel de proiect, insa acesta ramane o tinta.

Activitate reglementata de ANRM

Activitatea Conpet este reglementata de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM). Agentia stabileste tarifele practicate de Conpet pentru transportul titeiului in mod diferentiat pentru cele doua subsisteme ale Sistemului National de Transport, subsistemul pentru transportul petrolului din productia interna si subsistemul pentru transportul petrolului din import. Pentru stabilirea tarifelor de transport se utilizeaza o metodologie bazata pe determinarea costului serviciului, prin care se tine cont de costul de operare, cota de modernizare si o rata rezonabila a profitului, stabilita de catre ANRM la 5%.

Tariful pentru transportul petrolului din import se stabileste separat, in functie de rafinarii si se aplica un model de tarifare in trepte, in functie de cantitatile transportate. Tarifele nu pot fi modificate cu mai mult de 10% de la un an la altul.

Ultima modificare a tarifelor a avut loc la inceputul anului iar noile tarife au intrat in vigoare incepand cu data de 9 februarie 2016. Tariful pentru transportul titeiului din import a crescut de la valoarea de 78,64 lei/tona la valoarea de 79,75 lei/tona, adica o crestere de 1,41%. Tarifele pentru import au fost stabilite in functie de rafinarii si de cantitatile transportate.

Conpet utilizeaza Sistemul National de Transport (SNT) in baza unui acord de concesiune incheiat cu ANRM in 2002, pe o perioada de 30 de ani. Compania plateste redevente catre bugetul de stat in valoare de 10% din veniturile realizate din transportul titeiului prin SNT. Redeventele platite in 2015 au insumat 28,99 milioane lei, reprezentand aproximativ 8,42% din totalul cheltuielilor operationale.

Conpet a obtinut in primul trimestru din 2016 un profit net de 18,44 milioane lei, cu 4% peste cel din perioada similara a anului trecut si cu 40,75% peste cel estimat in bugetul de venituri si cheltuieli al companiei. Rezultatul pozitiv se datoreaza reducerii cheltuielilor operationale cu 4,4%, compania inregistrand cheltuieli cu materii prime si materiale si cheltuieli cu prestatiile externe mai mici fata de T1 2015.

Titlurile Conpet au avut o variatie in acest an cuprinsa intre -14,55% si 16,88%. Fluctuatiile puternice au venit in contextul anuntarii unor dividende speciale si a neaprobarii acestora de catre actionari, dar si ca urmare a propunerii de majorare de capital in urma careia actionarii minoritari ar fi trebuit sa scoata din buzunar 38 mil. lei pentru a-si pastra procentele de detinere. Propunerea de majorare nu a fost aprobata in AGA din 20 mai deoarece nu a fost indeplinit cvorumul necesar, pe 5 iulie fiind convocata o noua Adunare a Actionarilor in care va fi din nou votata majorarea, asteptarile fiind insa ca nici de aceasta data sa nu fie indeplinit cvorumul minim (75%)

Conpet nu mai acorda dividende speciale. Actiunile se prabusesc

Conpet nu mai acorda dividende speciale. Actiunile se prabusesc

Transportatorul de titei este evaluat in prezent pe Bursa de Valori Bucuresti la 618 milioane lei.

Sursa foto: Shutterstock / QiuJu Song