Aeroportul aradean intentioneaza sa efectueze investitii de modernizare si dezvoltare constand in construirea unei aerogari si a unui turn de control. Sursele de finantare pentru aceste investitii vor fi obtinute prin aportul in numerar al unor investitori strategici, care sa preia un pachet de 33,33 la suta din actiunile societatii. Conform raportului de evaluare, valoarea finala estimata a SC Aeroportul Arad SA va fi de 45.845.213 lei (12.735.000 euro).

In prezent, actionarul majoritar al aeroportului este Consiliul Judetean Arad, care detine un pachet de 99,8 la suta din actiuni, in timp ce Consiliul Local Curtici detine 0,02 la suta, SC Carpatair 0,01 la suta, iar 0,07 la suta dintre actiuni sunt in posesia unor persoane fizice. Dupa efectuarea majorarii capitalului social, actualii actionari vor mai detine 66,67 la suta dintre actiuni, iar investitorul strategic 33,33 la suta.

Majorarea capitalului social prin aport de capital privat in numerar de la 10.696.461 lei la 16.043.889 lei la SC Aeroportul Arad SA se va face cu respectarea prevederilor legale privind dreptul preferential la subscriere a actionarilor privati existenti in societate.

Membrii Consiliului Judetean Arad au aprobat, anul trecut, in luna august, privatizarea aeroportului, prin metoda majorarii capitalului social cu 33 la suta, prin aport de capital privat. Astfel, se incearca atragerea de investitori strategici, care in urma majorarii capitalului social vor detine o treime din capitalul SC Aeroport Arad SA.

Totodata, Consiliul Judetean a aprobat efectuarea unui studiu de oportunitate pentru a stabili metoda de privatizare a aeroportului. Societatea germana Symbios GmbH, adjudecatara procedurii, a elaborat un studiu de oportunitate prin care se propune o impartire a actionariatului in trei mari parti: Consiliul Judetean Arad, Primaria municipiului Arad si operatori aerieni.

Citeste si:

„Aeroportul dateaza din 1936, de cand s-a finalizat constructia actualei aerogari, iar pista din 1953. Pentru a putea face fata la numarul de pasageri care este in continua crestere, pentru a putea raspunde la noile exigente si norme din domeniu si a fi parte dintr-o economie de piata in expansiune este nevoie permanenta de fonduri“, se arata in raportul intocmit de Symbios GmbH.

Firma care a efectuat studiul de oportunitate a mai mentionat ca aeroportul a fost sprijinit de Consiliul Judetean Arad, dar in timp au aparut noi nevoi de investitii costisitoare, pentru care este nevoie de sume importante de bani. „Dintre viitoarele investitii se numara modernizarea aerogarii si prelungirea pistei. Modernizarea si extinderea aerogarii este o lucrare foarte importanta deoarece numarul de pasageri va continua sa creasca iar aerogara nu este proiectata sa proceseze un numar ridicat de pasageri. Extinderea pistei va permite primirea unor avioane de capacitate mare, care momentan nu pot ateriza/decola din cauza lungimii necorespunzatoare a pistei“, se mai arata in studiul Symbios GmbH.

Obiectivele minime pentru dezvoltarea aeroportului ar fi lucrari asupra extinderii pistei de aterizare pana la 2.500 metri liniari si repararii suprafetei de pista existente, pana la sfarsitul anului 2008 si pana la 3.000 metri pana la sfarsitul anului 2011. De asemenea, se impune repararea cailor de rulare si extinderea lor pe aceeasi dimensiune cu pista de aterizare, in acelasi termen ca si extinderea pistei de aterizare. Potrivit studiului Symbios GmbH se impun cel putin 12 investitii majore pentru incadrarea Aeroportului International la standarde europene.

„Aceste investitii nu se pot realiza din bugetul Consiliului Judetean Arad, iar capacitatea economica a societatii nu permite realizarea unor astfel de investitii. In situatia actuala atragerea unor parteneri privati in efectuarea unor investitii ar fi solutia pentru dezvoltarea aeroportului Arad“, este concluzia Symbios GmbH.