Fabrice Demarigny, directorul de grup al diviziei piete de capital din cadrul Mazars, a elaborat recent un raport denumit “Actul Afacerilor Mici”, care ofera recomandari cu privire la necesitatea emiterii unei directive pentru IMM-urile listate in Europa. Demarigny a explicat, intr-un interviu acordat Wall-Street, de ce IMM-urile sunt atat de importante pentru economia europeana si de ce trebuie incurajate sa se listeze.
Wall-Street: De ce sunt, in opinia dumneavoastra, societatile mici si mijlocii listate in Europa atat de importante pentru pietele de capital?

Fabrice Demarigny
: Un studiu publicat de Comisia Europeana a masurat impactul pe care directivele europene asupra pietei de oferte publice initiale (IPO). Una dintre concluziile studiului a fost ca reducerea activitatii pietei de IPO nu este pur ciclica. In mod clar, regulamentele initiale pentru emitenti au avut un impact asupra procesului decizional de a lista o compania, precum si asupra burselor in privinta structurii si a facilitatilor de listare si tranzactionare. Mai mult, statisticile indica o scadere constanta a numarului de companii listate in Europa pe pietele reglementate.

Aceste schimbari pot fi explicate prin reducerea numarului de noi emitenti, dar si din cauza faptului, poate mai important, ca firmele decid sa se delisteze si sa devina private.

Tendinta afecteaza in principal societatile mici si mijloci listate. Dificultatea IMM-urilor listate de a accesa piata de capital a devenit critica o data cu criza financiara. Chiar daca statele membre al Uniunii Europene au depus eforturi pentru a dezgheta creditarea, pietele de capital raman singura alternativa valida pentru IMM-urile listate de a accesa finantare pe termen lung.

Un numar mare de IMM-uri listate, dar si de autoritati de reglementare, publice, de capital si investitori impartasesc aceeasi parere: costurile de listare si de mentinere la tranzactionare prevaleaza in raport cu beneficiile. Astfel, directivele europene au stabilit regulamente, aplicabile tuturor emitentilor fara a tine cont de marimea acestora, ca fiind o bariera mult prea mare pentru companiile mici si mijlocii, in ceea ce priveste concordanta cu regulamentele si costurile.

In plus, directiva MiFID a determinat o concentrare a tranzactionarii si a lichiditatii asupra companiilor mari din principalii indici ai burselor. In medie, 93% din companiile listate care nu au o capitalizare ridicata primesc sub 7% din lichiditatea totala.

Daca aceasta tendinta continua, Uniunea Europeana va ajunge sa aiba piete reglementate doar din actiunile cele mai lichide (blue-chips-uri) incluse in principali indici. Ca urmare, exista un risc major ca dezvoltarile financiare si de reglementare sa duca la desertificarea burselor.

Pe scurt, pe termen scurt, ideea de o singura piata nu va putea sa sustina finantarea pe viitor a economiilor emergente din UE. Acest lucru poate fi vazut ca un esec. Lipsa de initiativa nu mai este o optiune.

Wall-Street: Care sunt cele mai importante 5 reglementari care trebuie sa fie adaptate pentru IMM-urile listate?

Fabrice Demarigny: 2010 este anul in care trebuie revizuite Directiva privind prospectul, cea a transparentei, a abuzului de piata si a MiFID. Aceasta coincidenta ofera ocazia revizuirii setul de directive pe baza principiului “Think Small First” (Masuri de sprijin incepand cu intreprinderile mici, n.r.).

In Statele Unite, din motive similare, Comisia de Valori Mobiliare din SUA (SEC) acorda o mai mare prioritate calibrarii legilor de reglementare care sunt aplicate companiilor mici si mijlocii. O serie de reglementari au fost modificate pentru a crea un regim specific de reglementare pentru acest tip de emitenti.

WS: Credeti ca recomandarile dvs. vor fi adoptate de catre Comisia Europeana? Daca da, credeti ca vor fi adoptate si de statele si operatorii bursieri din Uniunea Europeana?


Fabrice Demarigny: Sunt multe motive pentru care cred ca recomandarile vor fi adoptate. Daca recomandarile din raport vor fi luate in considerare de catre Comisia Europeana si ulterior de Parlamentul si Consiliul European, urmatoarele lucruri trebuie sa fie luate in considerare: fundamentele acestui raport respecta diferitele initiative adoptate la nivel european din 2000 – Tratatul de la Lisabona – pentru a sprijini IMM-urile si accesul lor la finantare; recomandarile sunt puternic ghidate de obiectivul fundamental de a proteja investitorii – niciuna dintre propuneri nu va crea un risc sistematic in piata.

De asemenea, scopul principal al acestui raport este sa usureze actualele mijloace prin care IMM-urile pot accesa finantarea si sa ofere noi oportunitati legale pentru listare.

Acestea fiind spuse, doar o actiune politica vizibila si ferma poate crea cu succes un mediu reinnoit privind facilitarea finantarii pentru IMM-urile prin intermediul pietelor de capital europene.

WS: Din pacate, IMM-urile listate sufera de lipsa lichiditatii? Cum credeti ca se pot majora volumele de tranzactionare? Credeti ca aceasta noua platforma Joint Mutilateral Trading Platform ar putea avea succes?


Fabrice Demarigny: Facilitarea listarilor trebuie realizata intr-o modalitate in care investitiile in IMM-uri sa devina mai accesibile si ca cererea sa fie acoperita de oferta. Intradevar. IMM-urile listate se plang de lipsa de lichiditate in piata, ceea ce face ca pretul actiunilor sa fie mai volatil si astfel influenteaza direct valoarea lor de piata.

Absenta ofertelor publice initiale si lichiditatea redusa determina ca afacerile intermediarilor sa fie afectate. Este astfel nevoie de o solutie care sa readuca IMM-urile la tranzactionare si sa mareasca vizibilitatea lor in Europa. Un lucru este sigur: situatia actuala a pietei nu este un succes.

O posibilitatea pentru a schimba situatia actuala ar fi crearea unui punct de acces la nivel european pentru actiunile IMM-urilor listate. Astfel, desi principiile de listare vor fi cele din pietele reglementate unde societatile sunt listate, intermediarii si brokerii activi, precum si investitorii institutionali cu un orizont de plasament pe termen lung vor putea sa furnizeze rulaje de tranzactionare intr-un singur loc.

Acest lucru indica faptul ca IMM-urile vor continua sa fie prezente si sa se listeze pe ce piata doresc, dar vor beneficia de pe urma unei platforme de tranzactionare europene comune si a unei cerinte mai mare din partea investitorilor.

De asemenea, intermediarii vor putea sa efectueze tranzactii dintr-un singur loc, fara a plati alte comisioane, iar investitori vor avea acces direct si facil la toate IMM-urile, care reprezinta viitorul economiei Uniunii Europene.

Licentierea si supravegherea acestei platforme comune vor intra sub incidenta autoritatii de reglementare la nivelul UE (ESMA).

WS: In particular, piata de capital romaneasca are un segment destinat companiilor mici si mijlocii denumit Rasdaq. Lichiditatea si schimburile pe aceasta piata sunt destul de scazute, rulajele zilnice depasind cu greu pragul de 1 milion de euro?

De asemenea, exista o neclaritate privind clarificarea segmentul ca fiind o piata reglementata sau ATS, ceea ce impiedica fondurile de investitii locale si straine sa investeasca? Credeti ca propunerile dvs, daca vor fi adoptate, ar putea sa readuca investitorii de calibru pe aceasta piata a Bursei de Valori Bucuresti?


Fabrice Demarigny
: Acest raport nu va modifica modalitatea in care bursele sunt organizate, ci vor aduce noi posibilitati. Scopul acestui raport nu este de a pune la indoiala felul in care ATS-urile functioneaza. Din contra, ca o consecinta a recomandarilor din acest raport, companii listate sau cotate pe o piata alternativa vor putea beneficia de un regim proportionat de prospect. Autoritatile de reglementare nationale vor fi libere sa aplice companiilor pe aceste segment alte dispozitii ce privesc IMM-urile.

Totodata, nu exista niciun motiv economic fundamental pentru a stipula in legile europene felul in care sistemele de tranzactionare alternative sau platformele multilaterale de tranzactionare trebuie sa functioneze.

Aceste piete joaca un loc crucial ca un prim pas spre listarea companiilor mici si mijlocii. Sunt foarte deschise si flexibile, si ofera, in acelasi timp, un set de solutii personalizate pentru companiile noi in afara cadrului legislativ al directivelor europene. Flexibilitatea trebuie sa fie mentinuta deoarece are un rol economic real. In plus, investitori in cadrul sistemelor de tranzactionare alternative sunt in mare parte locali.

Daca regimul pentru IMM-urile listate va fi adoptat si pus in practica, va fi la latitudinea operatorilor de piata felul in care acesta va fi inclus in strategia bursiera.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri