Cele doua nume reies spontan dintr-o intrebare deschisa unde cei intervievati au putut spune orice nume: Ponta 35,7% – Iohannis 20,5%. De asemenea, in lipsa altor blocuri politice concurente si in lipsa altor candidati relevanti, cei doi domina intentiile de vot si in intentie de vot cu lista sugerata: Ponta 46,4% – Iohannis 32,6%. Si turul al doilea indica drept singura competitie echilibrata si care mobilizeaza mai multi romani la vot, binomul Ponta-Iohannis, cu un rezultat de 55%-45% la data studiului.

La nivelul partidelor politice, se observa revenirea PSD in bazinul de favorabilitate de 42%, dupa ce in alegerile europene nu a reusit sa il fructifice, in special din cauza candidatului independent Mircea Diaconu. De asemenea, dupa schimbarile interne, PNL este intr-o revenire la nivelul “traditional” de 19-20%, dupa scorul de 15% obtinut la europene. PDL ramane constat la un bazin de 9-10%, acolo unde se afla si in sondajele pre-electorale, fara a mai reusi nivelul de 12% obtinut prin mobilizarea din campania electorala.

Noul proiect, partidul unit PNL-PDL, ar obtine la acest moment, inainte de lansarea oficiala, aproape cu exactitate suma voturilor celor doua partide, 29,5%. In varianta in care acest proiect ar deveni functional, am asista la o polarizare certa a scenei politice iniante de alegerile prezedentiale, fara a mai exista o a treia forta politica relevanta. Situatia de polarizare, politica si electorala – in proportii aproximative 40%-30%, este foarte similara momentului de acum 10 ani de dinainte de alegerile prezidentiale (2004), in care se regaseau aproximativ aceiasi actori politici.

Citeste si:

Interesul manifestat de alianta de guvernare PSD-UNPR-PC catre PPDD a reactivat si interesul alegatorilor pentru acest partid, PPDD reusind din nou, spre deosbire de alegerile europene, sa atinga un bazin de peste 6%. La randul sau, PMP se mentine la scorul din alegerile europene, de 6,2%, dar in cazul formarii blocului politic PNL-PDL, ar pierde o marja din votanti catre noua formatiune.

Sondajul a fost realizat in perioada 16 –22 iunie 2014, pe un esantion reprezentativ pentru populatia Romaniei, de 1010 persoane, cu interviuri telefonice, pe retele mixte, fixe si mobile, si are o eroare de 3%. Cercetarea face parte dintr-o serie de studii si analize ale Agentiei de Rating Politic, intitulata "Barometrele Piata politica".