Discursul de lansare oficiala a candidaturii la prezidentiale a inceput prin anuntarea faptului ca intentia sa a fost, de fapt, enuntata neoficial, in randul celor care reprezinta "Romania adevarata". Victor Ponta a vizitat, inainte de a ajunge la Craiova, localitatile Novaci si Bengesti, afectate de inundatii, unde a vorbit si despre candidatura sa.

O gaselnita de comunicare sau o strategie a unui "politician cu vocatia multimii" - vizita zonelor inundate inainte de lansarea candidaturii

Sociologul Alfred Bulai spune ca anuntul candidaturii in randul oamenilor din zonele afectate de inundatii este o stratagema de comunicare folosita pentru a justifica intarzierea la spectacolul de lansare. "A fost o gaselnita inteligenta, a preferat sa arate ca nu mai e niciun eveniment festiv, in loc sa arate ca vine de la inundatii pentru a participa la un eveniment de lansare. In plus, a transmis ca a fost tratat bine si ca nu s-a mai dus cu barcuta", explica sociologul.

Pe de alta parte, Radu Magdin, strateg in comunicare politica, spune ca Victor Ponta a reusit un "artificiu stilistic bun", folosit pentru a justifica faptul ca nu a anulat evenimentul programat pentru ziua de marti. Radu Magdin precizeaza ca premierul a vrut ca lansarea sa para mai putin festiva si sa anunte candidatura intre oameni, pentru ca misiunea lui este aceea de a face Romania mai buna. "E o alegere pozitiva, dar, de fapt, nici nu avea de ales. Nu putea sa elimine acest aspect care trebuia punctat in discurs". In opinia sa, Victor Ponta a vrut sa transmita ca "traim vremuri grele si ca este o zi mai grea decat de obicei pentru ca anumiti romani trec printr-o perioada foarte dificila, insa el a fost alaturi de ei".

Politologul Cristian Pirvulescu spune ca vizita in localitatile inundate din judetul Gorj, care a precedat evenimentul oficial de lansare, a fost una fireasca in conditiile date. El da exemplul fostului cancelar german, Gerhard Schroder, care a avut o strategie similara. "In 2001, Gerhard Schroder, care era la o cota scazuta in sondaje, a profitat de inundatiile din Germania, si-a pus cizmele de cauciuc si s-a relansat in campanie. Asta se intampla de fiecare data, un politician cu vocatia multimii isi pune cizmele de cauciuc cu mare placere", a explicat Cristian Pirvulescu.

Foto: Mediafax

Inceperea comunicarii cu sala dezvaluie si una dintre temele centrale ale discursului prezidential schitat de Victor Ponta, si anume Biserica, cu trimitere directa la religie. "Nu cred ca un candidat la functia de presedinte al Romaniei are vreo problema daca nu e ortodox, sau nu e de etnie roma, dar nu vreau sa ma acuze nimeni ca sunt roman sau ortodox in tara mea", a spus Victor Ponta, facand referire la Klaus Iohannis, care este luteran.

Motivul "neamtului" luteran, o prejudecata "periculoasa"

Opiniile analistilor sunt insa impartite cu privire la abordarea acestei teme. Alfred Bulai vede aceasta trimitere ca fiind una tipica mesajului electoral abordat de Victor Ponta, pe care strategii PNL si ai PDL trebuie sa si-l asume pe durata campaniei electorale. "Una este sa fii politic corect si alta este sa ai mesaje electorale. Cetetenii vor vota, la fel ca in alte tari, in functie de cat de apropiat li se pare un politician de ei."

Sociologul mai spune ca intr-o tara ca Romania, care nu musteste nici de germani si nici de luterani, "domnul Iohannis are un handicap mare, care va fi exploatat".

La capatul opus al spectrului in care este interpretata declaratia referitoare la religie, Radu Magdin spune ca "nu era neaparat necesar sa puncteze acest lucru in speech, dar a transmis-o pozitiv". Strategul de comunicare politica arata ca declaratia a ramas in sfera pozitiva pentru ca nu s-a facut o legatura directa cu Klaus Iohannis, amintind de o carte celebra, "Don't think of an elephant". "Automat prin mentiunea unei teme te gandesti la oricine se poate intersecta cu ea", adauga specialistul.

Cristian Pirvulescu considera insa ca invocarea elementului religios a fost o alegere neinspirata, prin care s-a incercat "o mica inginerie sociologica". "Imaginea germanului luteran in Romania, nu a lui Iohannis, ci a germanului in general, este una pozitiva, imagine care se poate sau nu transfera si asupra lui Iohannis", explica politologul. El precizeaza ca afirmatia porneste de la o cercetare sociologica bazata pe prejudecati, iar o astfel de directie a campaniei este riscanta, mentionand ca declaratia il poate afecta pe Victor Ponta mai ales pe plan extern.

Tintirea electoratului nationalist prin exemplul "familiei de succes" - egoism si centrare pe propria persoana

O alta tema inserata in discursul de lansare a candidaturii de catre Victor Ponta este cea a familiei. Premierul a dat exemplul familiei personale, care a fost o sursa de "energie" in momentele grele. Aceasta componenta a discursului este exploatata si din perspectiva nationalista, aratand ca isi doreste ca cei doi copii ai sai sa nu paraseasca tara. Alfred Bulai spune ca acest tip de mesaj este adresat unei parti a electoratului care si-a pierdut punctul de referinta in politica dupa disparitia PRM. "Electoratul nationalist reprezinta intre 10 si 15% din electoratul roman. Evident ca prin disparitia PRM din prim-planul electoral, mesajele se indreapta si catre aceasta zona. A incercat si Basescu, cu discursurile legate de Basarabia. Toti politicienii pot sa reuneasca acest electorat", explica sociologul.

Citeste si:

Radu Magdin interpreteaza trimiterea la familie intr-o nota pozitiva, precizand ca premierul insusi da exemplul "unei familii de succes". "Familia, in sine, ca tema, nu e nici de dreapta, nici de stanga. In general, mai degraba zona de dreapta a insistat foarte mult pe ideea de valori ale familiei. Insa, familia ca atare e o chestie umana mai mult decat a avea legatura cu stanga si cu dreapta", a precizat strategul in comunicare politica.

In opinia lui Cristian Pirvulescu, exemplul familiei proprii tradeaza centrarea pe valorile unei anumite comunitati. "A-ti da exemplul propria familie este, pe de alta parte, o alta formula neinspirata, pentru ca in felul acesta apare o doza de egoism si de centrare pe propria persoana si pe propria traditie, in conditiile in care vorbim despre o candidatura care ar trebui sa reprezinte toti romanii: si pe cei luterani, musulmani sau fara religie", detaliaza Pirvulescu.

Foto: Mediafax

Saga atacurilor la adresa lui Traian Basescu, parte a strategiei "aruncarii mingii la fileu"

Victor Ponta a facut referire si la Traian Basescu in discursul de lansare a candidaturii la prezidentiale, spunand ca ii multumeste actualului presedinte pentru ca nu mai are niciun secret fata de electorat. In ceea ce priveste atacurile fata de presedinte, Alfred Bulai considera ca liderul PSD mentine acest mesaj si pentru ca din partea Aliantei Crestin Liberale el este unul putin credibil. "PDL, care a fost la pas cu Traian Basescu in perioada in care a adunat o tona de critici negative de la populatie, impreuna, nu are credibilitatea unui partid, PSD-ul, care a fost consecvent in critici", arata acesta.

Ponta: Nu am niciun secret; trebuie sa-i multumesc lui Basescu

Ponta: Nu am niciun secret; trebuie sa-i multumesc lui Basescu

Nici Ragu Magdin nu considera surprinzatoare aceste atacuri, precizand ca insusi sloganul ales de PSD - "Schimbare pana la capat" - justifica invocarea lui Traian Basescu in discursul electoral, intrucat premierul are nevoie de aceasta referinta pentru a imprima ideea de schimbare. "Este benefica aceasta pozitionare, pentru ca altfel campania va deveni un referendum cu privire la calitatea guvernarii. Adica nu va mai fi judecat proiectul politic al presedintelui, ci ar putea fi judecata calitatea guvernarii in ultimii doi ani. El are nevoie de Traian Basescu si de ridicarea la fileu a acestei mingi", continua acesta.

Referitor la sloganul ales pentru preambulul campaniei, Cristian Pirvulescu spune ca ideea schimbarii pana la capat ar fi de fapt un mesaj preluat din campania lui Dorin Chirtoaca, primarul Chisinaului, in ultimele alegeri desfasurate in capitala Republicii Moldova. "Poate ca nu a fost o idee preluata din campania din Basarabia, insa ar fi avut obligatia sa verifice ca acest slogan ar mai fi fost folosit. Schimbarea pana la capat inseamna schimbarea lui Traian Basescu, dar nu cred ca conteaza foarte mult sloganurile".

De asemenea, politologul spune ca victoriile inregistrate de partidul lui Ponta in alegeri nu se datoreaza sloganurilor folosite, ci mai ales aparatului de partid de care dispune PSD, capacitatii de mobilizare si nu in ultimul rand, "onorabililor baroni", cei care reusesc sa stranga voturi.

Cristian Pirvulescu mentioneaza si folosirea violentei ca punct nodal al campaniilor electorale din Romania. "Romania puternica este un slogan violent, pentru ca a vorbi despre putere inseamna a vorbi despre violenta, despre modul in care se foloseste violenta in politica", explica acesta. In plus, el vorbeste si despre folosirea abuziva a propagandei in campaniile electorale, o tara a democratiilor electorale. "Nu as incadra acest tip de strategie in marketingul politic, este vorba de propaganda de cea mai joasa speta, care induce in eroare publicul, care apoi, destul de repede, isi manifesta lipsa de satisfactie fata de politica", continua politologul.

Referitor la contracandidatul din partea dreptei, Alfred Bulai crede ca locul lui Klaus Iohannis va fi luat de Calin Popoescu-Tariceanu sau de Cristian Diaconescu, in timp ce Radu Magdin apreciaza ca Iohannis va ramane in cursa, asteptandu-se totusi la o "surpriza".

In contextul problemelor juridice cu care se confrunta Klaus Iohannis, care a fost declarat incompatibil de Agentia Nationala de Integritate (ANI), Cristian Pirvulescu avertizeaza asupra pericolului ca Alianta Crestin Liberala sa ramana fara un candidat puternic, in conditiile in care depunerea candidaturilor se va face spre finalul lunii septembrie, cand ar putea sa vina si decizia instantei in ceea ce-l priveste pe Iohannis.

Sursa foto: Mediafax Foto