"Un zbor international, cu sau fara decolare/aterizare de pe/pe teritoriul Romaniei, al unei aeronave care indeplineste conditiile si cerintele de autorizare prevazute la art. 3, 4 si 5 nu este autorizat sa fie executat in spatiul aerian national daca exista o decizie in acest sens fundamentata pe apararea intereselor esentiale ale Romaniei sau pe respectarea obligatiilor si angajamentelor asumate de Romania prin tratatele internationale la care este parte", se arata intr-un proiect de hotarare de guvern elaborat de Ministerul Transporturilor.

Proiectul vizeaza modificarea si completarea Hotararii Guvernului 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor in spatiul aerian national, precum si a conditiilor in care decolarea si aterizarea aeronavelor civile se pot efectua si pe alte terenuri sau suprafete de apa decat aerodromurile certificate.

Decizia prin care un zbor international nu este autorizat se comunica Autoritatii Aeronautice Civile Romane in cazul unei aeronave civile, respectiv Ministerului Apararii Nationale, in cazul unei aeronave de stat, de catre Ministerul Afacerilor Externe.

Autoritatea Aeronautica Civila Romana informeaza operatorul aeronavei civile, Ministerul Apararii Nationale si ROMATSA cu privire la neautorizarea zborului care face obiectul deciziei.

Pentru aeronavele de stat, decizia se comunica operatorului pe canale diplomatice.

Citeste si:

"In cazul in care zborul neautorizat este continuat, impotriva aeronavei in cauza se actioneaza potrivit dispozitiilor Legii nr. 257/2001 privind modul de actiune impotriva aeronavelor care
utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei", se arata in proiectul de act normativ.

Autorii proiectului propun si completarea unui articol al HG 912/ 2010 printr-un alineat care prevede ca orice zbor international in spatiul aerian national nu este autorizat daca aeronava are la bord bunuri sau persoane care, conform obligatiilor sau angajamentelor asumate de Romania prin tratatele internationale la care este parte sau a unor sanctiuni internationale fac obiectul unor restrictii la survolul prin spatiul aerian national.

"In acest fel, orice operator aerian va fi obligat sa verifice daca incarcatura comerciala pe care urmeaza sa o transporte prin spatiul aerian national nu face obiectul unor restrictii impuse prin sanctiuni internationale", se arata in nota de fundamentare.

Cadrul legal actual nu face distinctie, in ceea ce priveste procedura de autorizare a zborurilor in spatiul aerian national, intre aeronavele cu pilot si cele fara pilot la bord, operatorilor celor fara pilot fiindu-le foarte dificil sa indeplineasca cerintele de autorizare generale, mai noteaza autorii proiectului.

In aceste conditii, proiectul de act normativ urmareste si completarea HG 912/2010 cu prevederi specifice operarii aeronavelor fara pilot.