Doina Pana a precizat ca, in urma testarii sistemului de control, cunoscut ca "Radarul padurilor", in noua judete din tara (Alba, Arges, Bihor, Caras-Severin, Covasna, Sibiu, Suceava, Valcea si Vrancea), a facut, printr-o hotarare de Guvern, adoptata miercuri, unele modificari de natura tehnica, pentru clarificarea unor aspecte, arata Mediafax. Totodata, a crescut cantitatea de lemn care poate fi transportata de cetateni cu atelaje, pentru uz casnic, de la un metru cub la trei metri cubi pe transport. In aceasta situatie, cel care transporta nu trebuie sa acceseze sistemul informatic, ci primeste aviz de la lucratorul silvic.

Ministrul a mai spus ca softul a fost perfectionat si permite efectuarea de controale fara a fi oprite masinile care transporta lemn, prin verificarea numarului de inmatriculare pentru a vedea daca exista un aviz valabil care insoteste transportul. "Ca la rovinieta, sa nu tragi pe toata lumea pe dreapta", a completat Pana.

Sistemul va fi testat in toata tara din 21 septembrie, dupa cum a dispus Pana printr-un ordin de ministru, si implementat obligatoriu din 8 octombrie, asa cum a prevazut de la inceput HG nr. 470/2014 privind provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase.

Citeste si:

Guvernul a adoptat, in 4 iunie, HG nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund, precum si a unor masuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligatiilor ce revin operatorilor care introduc pe piata lemn si produse din lemn.

Hotararea prevede inscrierea in sistemul informatic SUMAL a datelor fiecarui transport de lemn, urmarit astfel, in timp real pana la beneficiarul final. Sistemul elibereaza un cod unic care trebuie inscris in avizul de insotire. La un eventual control, daca nu este prezentat avizul de insotire cu cod unic, masa lemnoasa transportata se confisca. Chiar daca transportul nu este verificat, in momentul predarii marfii la depozit, beneficiarul trebuie sa acceseze de asemenea sistemul pentru a se verifica daca transportul prezinta un aviz valabil si nu cumpara lemn provenit din taieri ilegale.

Costul de implementare, egal cu cel al unui arbore taiat ilegal

Ministrul Doina Pana declara, in luna iulie, ca implementarea acestei HG va fi un pas extrem de important in combaterea taierilor ilegale, apreciind ca, in prezent, doar 5 la suta din furturile de lemn se fac fara acte, in timp ce, in majoritatea cazurilor, se fac mai multe transporturi de lemn cu acelasi aviz de insotire. Pentru implementarea HG, va trebui ca toti agentii economici sa-si echipeze mijloacele de transport cu smartphone-uri, pe care va fi instalat gratuit sistemul informatic. Pana a mai spus ca agentii economici au informat-o ca pe fiecare il costa 150 de euro implementarea sistemului, adica atat cat costa un arbore la maturitate taiat ilegal.

Ministrul delegat Doina Pana declara, intr-un interviu acordat la sfarsitul lunii martie, ca este foarte aproape de lansarea unui sistem pentru combaterea furtului de lemn, care sa limiteze cat mai mult factorul uman si posibilitatea coruptiei in gestionarea acestei probleme. Ea a comparat acest sistem cu sistemul radar care impiedica politistul sa "se preteze la o intelegere", pentru ca ramane inregistrata viteza cu care circula soferul oprit.

Sursa foto: Mediafax Foto