Purtatorul de cuvant al Serviciului Roman de Informatii (SRI), Sorin Sava, a transmis un punct de vedere privind deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 440/08.07.2014 si nr. 461/16.09.2014 prin care au fost declarate neconstitutionale, in integralitate, Legea nr. 82/2012 privind retentia datelor (cunoscuta ca Legea "Big Brother"), respectiv Legea pentru modificarea si completarea OUG nr. 111/2014 privind comunicatiile electronice si regimul cartelelor preplatite, noteaza Mediafax.

Sursa citata precizeaza, in primul rand, ca SRI isi desfasoara activitatea cu deplin respect pentru lege, in conformitate cu principiile respectarii drepturilor omului, cu standardele internationale si cu angajamentele ce deriva din calitatea Romaniei de membru al comunitatii euroatlantice, in vederea indeplinirii obiectivelor asumate. "Rezultatele activitatii desfasurate pana in prezent, care plaseaza institutia in elita comunitatii de intelligence, buna reputatie profesionala a SRI precum si increderea populatiei in capacitatea institutiei de a proteja drepturi si valori consacrate constitutional, au fost posibile si datorita existentei unui cadru normativ corelat cu evolutia tehnologica", mai spune Sava.

In acelasi punct de vedere se subliniaza ca SRI nu formuleaza aprecieri cu privire la deciziile Curtii Constitutionale, dar "atrage atentia cu privire la implicatiile pe care le genereaza aceste decizii, consecintele fiind deja resimitite in reducerea drastica a capabilitatilor operationale, in imposibilitatea institutiilor statului de gestiona riscuri si amenintari iminente la adresa securitatii nationale precum si in crearea unor vulnerabilitati fara precedent, de natura a afecta siguranta cetatenilor".

ASA DA! Legea Big Brother este neconstitutionala

ASA DA! Legea Big Brother este neconstitutionala

In acest context, SRI reitereaza faptul ca in mod curent grupari cu activitate in domeniul crimei organizate transfrontaliere, spionaj cibernetic, terorism, criminalitate informatica si alte preocupari de natura criminala, utilizeaza anonimitatea in comunicatii, permisa acum de legea romana, pentru actiuni care afecteaza grav securitatea nationala si ordinea publica, atat pe teritoriul tarii noastre cat si in spatiul euroatlantic sau al altor state.

Consecinte grave asupra securitatii nationale

Potrivit sursei citate, invalidarea instrumentelor legislative, care pana in prezent au contribuit semnificativ la prevenirea si inlaturarea amenintarilor manifestate la adresa Romaniei, nu poate fi, in situatia actuala, compensata prin niciun alt mijloc sau modalitate altenativa. "Prezervarea intereselor de securitate nationala, cu precadere in contextul regional actual, marcat de crize, instabilitate si revirimentul unor amenintari asimetrice, este extrem de dificil de realizat in absenta unor instrumente juridice care sa asigure atat Serviciului Roman de Informatii, cat si celorlalte institutii ale statului cu atributii privind apararea, ordinea publica si securitatea nationala, cadrul adecvat indeplinirii responsabilitatilor specifice in acest domeniu", mai subliniaza purtatorul de cuvant al institutiei.

Pe de alta parte, SRI mentioneaza ca raportarea statelor europene la Decizia CJUE care a anulat Directiva 2006/24/CE privind retentia datelor "este diferentiata, respectiv corelata cu specificul si natura riscurilor si amenintarilor cu care se confrunta fiecare dintre tari si indreptata in scopul evitarii de a prejudicia capacitatile nationale de raspuns la riscuri si amenintari".

Tor despre deciziile prin care au fost declarate neconstitutionale cele doua acte normative, SRI reitereaza faptul ca efectul acestora "a produs un vid legislativ, cu consecinte grave, greu de anticipat, asupra securitatii nationale". "Activitati riguros reglementate in tarile cu traditie democratica sunt acum suspendate in Romania care, astfel, este lipsita de o baza legislativa adecvata corelata cu evolutiile tehnologice si dinamica alerta a riscurilor si amenintarilor locale si regionale", mai spune reprezentantul SRI.

Citeste si:

In consecinta, arata Sorin Sava, in raport cu misiunile incredintate si angajamentele internationale asumate, SRI isi exprima, "in mod onest si transparent, ingrijorarea cu privire la situatia creata" si considera "necesara adoptarea urgenta a unor solutii normative prin care sa se asigure echilibrul intre nevoia de a proteja drepturile omului si responsabilitatea de a apara securitatea nationala, astfel incat institutiile statului care au acest rol sa isi poata indeplini obiectivele profesionale, in interesul cetatenilor Romaniei".

Legea "Big Brother" este neconstitutionala

Curtea Constitutionala (CC) a decis, in 8 iulie, ca Legea 82/2012, cunoscuta ca legea "Big Brother" este neconstitutionala. Conform unui comunicat de atunci al CC, cu unanimitate de voturi, Curtea "a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile Legii nr.82/2012 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr.506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice sunt neconstitutionale".

Legea Big Brother a intrat in vigoare! Operatorii de telefonie si internet vor putea stoca o serie de date ale abonatilor

Legea Big Brother a intrat in vigoare! Operatorii de telefonie si...

In motivarea deciziei, Curtea a aratat ca actul normativ este de natura sa prejudicieze manifestarea libera a dreptului la comunicare sau la exprimare. Legea 82 prevede obligativitatea furnizorilor de telefonie fixa si mobila si de internet sa retina timp de 6 luni anumite date ale abonatilor care sa fie trimise, la cerere, autoritatilor din domeniul sigurantei nationale pentru actiunile de prevenire, cercetare, descoperire si urmarire a infractiunilor grave.
In 16 septembrie, si Legea privind identificarea utilizatorilor de cartele telefonice prepay a fost declarata neconstitutionala in ansamblu de catre CC. Decizia a fost luata de judecatorii constitutionali cu majoritate de voturi.

CC a luat aceasta decizie intrucat dispozitiile legii nu au un caracter precis si previzibil. De asemenea, Curtea a constatat ca modalitatea prin care sunt obtinute si stocate datele necesare pentru identificarea utilizatorilor serviciilor de comunicatii electronice pentru care plata se face in avans (cartele pre-pay), respectiv a utilizatorilor conectati la puncte de acces la internet (wi-fi) nu reglementeaza garantii suficiente care sa permita asigurarea unei protectii eficiente a datelor cu caracter personal fata de riscurile de abuz, precum si fata de orice accesare si utilizare ilicita a acestor date.

"Curtea a retinut incidenta in prezenta cauza a considerentelor Deciziei nr. 440 din 8 iulie 2014, intrucat actul normativ dedus controlului de constitutionalitate nu reprezinta in fapt decat o completare a dispozitiilor Legii nr. 82/2012, preluand partial solutii legislative acolo reglementate, dar care au incetat sa mai produca efecte juridice ca urmare a constatarii neconstitutionalitatii lor", a aratat CC. Potrivit Curtii, dispozitiile legale criticate nu numai ca relativizeaza garantiile de siguranta a retinerii si pastrarii datelor, neimpunand standarde corespunzatoare de asigurare a nivelului de securitate si confidentialitate care sa poata fi controlate efectiv, asa cum a retinut CC in argumentarea solutiei pronuntate prin Decizia nr.440 din 8 iulie 2014, ci, prin lipsa oricarei reglementari cu privire la modalitatea de accesare si utilizare a datelor cu caracter personal, legea este viciata in mod iremediabil.

Legea privind identificarea utilizatorilor de cartele telefonice prepay a fost atacata la CC de Avocatul Poporului, pe ratiuni legate, intre altele, de ocrotirea vietii intime si de faptul ca actul normativ nu ar reglementa criteriile obiective de stabilire a duratei stocarii datelor cu caracter personal.

Sursa foto: Shutterstock / burning a top secret paper document