Ati votat astazi in primul tur al alegerilor prezidentiale?

1. Ati votat astazi in primul tur al alegerilor prezidentiale?


1. Victor Ponta: "Unire si schimbare"

1. Victor Ponta: "Unire si schimbare"

Candidatul PSD Victor Ponta a avut o campanie electorala elaborata, structurata pe mai multe mesaje, unele de ordin principal, altele secundare. Mesajele principale ale lui Ponta au fost concentrate in doua slogane, respectiv „Presedintele care uneste” si „Voteaza schimbarea pana la capat”. Pe de alta parte, campania lui Ponta a avut si un al treilea mesaj principal, care e prezentat in subsidiar, sub forma de logo, respectiv acele motive populare traditionale romanesti care fac referire implicita la sloganul "Mandri ca suntem romani”, potrivit Mediafax.

Sloganele redau, in esenta, mesajele de baza ale USL, mizandu-se pe faptul ca votul politic cu care aceasta alianta politica si electorala a castigat alegerile locale si parlamentare din 2012 , precum si votul a 7,4 milioane de alegatori de la referendumul pentru demiterea lui Traian Basescu, vor putea fi transferate catre Victor Ponta.

Victor Ponta a utilizat si alte doua mesaje de ordin secundar, concretizate in sloganele „Doar Ponta protejeaza pensiile” si „Doar Ponta a scazut taxele”. Aceste slogane au menirea de a marca diferenta fata de contracandidati, dar si de a radicaliza propriul electorat, „speriat” de o potentiala taiere a pensiilor sau crestere a taxelor. In afara de aceste mesaje secundare, candidatul PSD a mai folosit un slogan, respectiv „Victor Ponta presedinte”, care face parte din categoria sloganelor banale, neconvingatoare, dar care e foarte utilizat de orice candidat.

Campania lui Ponta s-a remarcat si printr-o serie de atacuri desfasurate printr-un vector secundar de imagine, respectiv purtatotul de cuvant al campaniei, Gabriela Firea, referitoare la faptul ca al doilea plasat in sondaje, Klaus Iohannis, nu are copii si ar fi fost implicat in traficul international de copii.

2. Klaus Iohannis: "Lucrul bine facut"

2. Klaus Iohannis: "Lucrul bine facut"

Candidatul ACL, Klaus Iohannis, nu a avut o campanie atat de elaborata in ceea ce priveste mesajele diseminate precum Victor Ponta. Iohannis a avut un singur mesaj principal, concentrat in sloganul „Romania lucrului bine facut”. Acest slogan pune accentul pe marcarea diferentei dintre Iohannis si contracandidatii sai, facand implicit trimiterea la originea sa de sas si la mitul conturat in Romania privind lucrurile nemtesti, care ar fi "bine facute”.

Pe de alta parte, Iohannis a avut si un mesaj secundar, redat de sloganul "Lege, nu hotie. Fapte, nu vorbarie". Acesta este un tip de slogan care include un beneficiu pentru alegatori, beneficiu care ar consta in respectarea legii si abolirea hotiei, in paralel cu renuntarea la vorbarie si trecerea la fapte. Este un slogan general, neindividualizat.

Iohannis a desfasurat o campanie clasica, pozitiva, avand mesaje putine, dar clare, disimulate in cadrul unor mitinguri electorale clasice. El a gafat de doua ori, atunci cand a spus despre sine ca ar fi un „politruc” si cand a afirmat, intr-un interviu, ca profesorii care nu au reupit sa-si cumpere sase case din meditatii, asa cum a facut el, au avut "ghinion". Ambele gafe au fost imediat speculate de contracandidati, Iohannis fiind nevoit fie sa nuanteze, fie sa prezinte scuze.

In ceea ce priveste atacurile PSD privind faptul ca nu are copii si ca ar fi implicat in traficul de copii, Iohannis a precizat ca e vorba de "lovituri sub centura” si "mizerii", fara a raspunde insa in acelasi fel, dar si fara a aduce clarificari.

3. Calin Popescu-Tariceanu: "Bunastare si respect"

3. Calin Popescu-Tariceanu: "Bunastare si respect"

Candidatul independent Calin Popescu-Tariceanu a avut o campanie axata pe un singur mesaj, respectiv „De partea ta. Bunastare si respect”. Acest slogan face referire la perioada in care Tariceanu a fost premier, fiind eminamente construit in sens pozitiv. Cu toate acestea, sloganul e greu de retinut, nu are ritm, este prea lung, fiind format din doua propozitii si nu contureaza o diferenta concreta fata de ceilalti contracandidati.

Tariceanu si-a sustinut campania printr-o serie de aparitii in cadrul unor emisiuni televizate, in care a avut un discurs de premier, vorbind despre proiectul sau de a face din Romania a saptea putere din Europa. In rest, campania s-a remarcat prin organizarea a doua mitinguri electorale, unul la Bacau si celalalt la Bucuresti. Mesajele relevante care au conturat campania lui Tariceanu au fost, insa, implicite, fiind date de faptul ca partidul sau, PLR, va fi cooptat la guvernare in viitorul Executiv, daca Victor Ponta va castiga prezidentialele, iar Tariceanu ar putea fi viitorul prim-ministru.

4. Elena Udrea: "Buna pentru Romania"

4. Elena Udrea: "Buna pentru Romania"

Candidatul PMP Elena Udrea si-a axat campania pentru alegerile prezidentiale pe mesajul central concretizat de sloganul „Romania frumoasa”. Acest slogan, desi este general, nu are originalitate, poate fi considerat ca fiind unul indraznet in contextul in care se doreste o asociere cu persoana Elenei Udrea.

Campania Elenei Udrea a iesit in evidenta si prin utilizarea unei serii de mesaje secundare concretizate in sloganele „Buna pentru Educatie. Buna pentru Romania”, „Buna pentru Modernizare. Buna pentru Romania” sau „Buna pentru Sanatate. Buna pentru Romania”. Aceste slogane secundare pot fi si ele considerate indraznete, in conditiile asocierii dintre text si imaginile care o reprezinta pe Elena Udrea in taior si fusta de culoare alba, purtand, pe rand, un ghiozdan, o casca sau o inima mare rosie in piept. Aceste mesaje si-au propus sa marcheze ce a facut Elena Udrea ca ministru, dar induc si posibilitatea unei replici peiorative la adresa sa sau permit reformulari sarcastice sau persiflante.

Campania Elenei Udrea a avut ca mesaj implicit faptul ca politica sa si a partidului sau, Miscarea Populara, este politica lui Traian Basescu, cel care se va si inscrie in aceasta formatiune dupa ce isi va termina mandatul la Cotroceni. Udrea a preluat, astfel, o serie de mesaje de la Traian Basescu, pe care ulterior le-a diseminat ea insasi in spatiul public, un exemplu fiind cel referitor la Victor Ponta – ofiter acoperit SIE. Udrea a fost tinta mai multor atacuri in campanie, care de altfel au generat si cele mai mari scandaluri, de la asocierea cu contractul EADS, pana la imaginile in care apare la Paris alaturi de sefa DIICOT, Alina Bica, dar si dupa retinerea fostului sau sot Dorin Cocos, in dosarul Microsoft, sub acuzatia ca ar fi primit 9 milioane de euro.

Ea a contraatacat, acuzand implicarea serviciilor secrete. Ea a beneficiat permanent de sprijnul presedintelui Traian Basescu, cea mai recenta miscare fiind iesirea publica a acestuia pentru a-i confirma si a-i consolida mesajele, respectiv cele privind faptul ca ar fi fost filata in mod „profesionist” la Paris de catre serviciile secrete. Pentru a o proteja pe Udrea, Basescu a tinut sa demonteze inclusiv acuzatiile la adresa lui Cocos.

5. Monica Macovei: "Banii furati se intorc"

5. Monica Macovei: "Banii furati se intorc"

Mesajului central al campaniei candidatului independent Monica Macovei a fost construit in jurul temei anticoruptiei. Macovei a folosit, astfel, sloganul „A creat DNA. Banii furati se intorc la tine” pentru a reda mesajul sau anticoruptie.

Acest slogan transcende regulile, fiind prea lung si formulat din doua propozitii. Desi nu este original si nici usor de retinut, acesta isi indeplineste rolul de a sublinia diferenta dintre Macovei si contracandidatii sai. Pe de alta parte, Macovei a mai folosit un slogan secundar, respectiv „Voteaza Macovei. E mai buna decat ei”.

Acest slogan, ca si in cazul Elenei Udrea, e general si banalizat si poate induce replici negative sau reformulari persiflante. Campania Monicai Macovei a fost una non-conformista, care s-a desfasurat in mare parte pe Facebook, unde de altfel se regasesc cei mai multi dintre sustinatorii sai. Cu toate acestea, candidatul a avut si intalniri clasice, cu alegatorii, la piata Lujerului.

Sursa foto: Facebook/Monica Luisa Macovei

6. Kelemen Hunor: "Respect"

6. Kelemen Hunor: "Respect"

Candidatul UDMR Kelemen Hunor si-a construit campania electorala pentru alegerile prezidentiale pe un mesaj de respect pentru o Romanie puternica, cu regiuni puternice, concentrat succint in sloganul „Respect”. Sloganul induce ideea centrala de respect intre majoritari si minoritari, avand in subsidiar si tematica politica a UDMR, referitoare la autonomie.

Desi sloganul este scurt si usor de retinut, el nu coincide perfect cu mesajul pe care candidatul vrea sa il transmita. Kelemen Hunor a avut, in cadrul acestei campanii, intalniri cu mediul universitar si academic, unde a vorbit despre politica UDMR.

Sursa foto: Facebook/Kelemen Hunor

7. Teodor Melescanu: "Competent si bun roman"

7. Teodor Melescanu: "Competent si bun roman"

Candidatul independent Teodor Melescanu, fost sef al SIE, si-a axat campania pe transmiterea a doua mesaje referitoare la persoana sa: unul care tine de competenta sa, celalalt invocand criteriul nationalist.

"Votati Teodor Melescanu. Presedinte competent si bun roman” este un slogan eminamente pozitiv, menit sa structureze, sa reflecte si sa promoveze personalitatea candidatului. Pe de alta parte, acest slogan incearca sa marcheze diferenta fata de contracandidati, dar nu implica si un beneficiu pentru alegatori. Este un slogan lung, greu de retinut, fara ritm.

Melescanu a avut o campanie demarata abrupt, in conditiile in care anuntul candidaturii sale a reprezentat o surpriza, el strangandu-si cele 200.000 de semnaturi necesare candidaturii fiind inca director al SIE. Atacurile lansate de seful statului, Traian Basescu, la adresa lui Victor Ponta, privind calitatea acestuia din urma de fost ofiter acoperit SIE, l-au pus pe Melescanu in pozitia de a de explicatii publice, din calitatea sa de fost director SIE, sporinduai consistent prezenta la televiziunilor de stiri. Din acest punct de vedere, candidadura lui Melescanu pare a fi o anexa a acestui atac, care a beneficiat de expunere mediatica majora in comparatie cu mesajele sale de candidat.

Sursa foto: Mediafax Foto

8. William Branza: "Sa le spargem gasca"

8. William Branza: "Sa le spargem gasca"

Candidatul independent William Branza a propus un mesaj antisistem, concretizat in sloganul „Sa le spargem gasca!”. Acest slogan este general, banalizat si poate induce replica „Ei, si?” sau „Ei, nu mai spune!”.

Sloganul nu reflecta personalitatea candidatului, nu invoca un beneficiu pentru alegator, ci reprezinta un simplu indemn, in incercarea de a se erija intr-un mesaj anticoruptie.

Sursa foto: Facebook/William Branza

9. Gheorghe Funar: "O Romanie demna, unita, prospera"

9. Gheorghe Funar: "O Romanie demna, unita, prospera"

Candidatul independent Gheorghe Funar are un mesaj pozitiv, dar general. "Pentru o Romanie demna, unita si prospera” reprezinta un slogan care induce un beneficiu pentru alegatori, dar care nu reflecta personalitatea candidatului si nici nu il diferentiaza fata de ceilalti competitori. Sloganul sau nu are ritm, e banalizat, putin credibil, greu de retinut, neconvingator.

Sursa foto: Mediafax Foto

10. Corneliu Vadim Tudor: Nu ne minte

10. Corneliu Vadim Tudor: Nu ne minte

Mesajul campaniei lui Corneliu Vadim Tudor a avut drept cuvant cheie adevarul, iar sloganul care a incercat sa-l reflecte a fost "Vadim presedinte, ca el nu ne minte!”. Acest slogan, dincolo de citirea greoaie, contine o rima banalizata, folosita si anterior in Romania in cazul sloganelor „Tineti minte trei cuvinte...” Este un slogan sonor, are ritm, dar e putin credibil si artificial.

Sursa foto: Mediafax Foto