Cifrele au fost obtinute de Expert Forum (EFOR) de la majoritatea prefecturilor din tara, unele refuzand sa transmita aceste informatii, motivand ca nu au personal sa culeaga datele, desi, conform ordonantei, situatiile ar fi trebuit sa fie deja intocmite, sau ca informatiile sunt confidentiale, scrie Mediafax.

Astfel, Prefectura Vaslui a aratat, in raspunsul sau, ca apartenenta politica a primarilor nu poate fi facuta publica, la fel ca starea de sanatate sau viata sexuala, citand articolul 7, alineatul 1 din Legea 677/ 2001, potrivit caruia "prelucrarea datelor cu caracter personal legate de originea rasiala sau etnica, de convingerile politice, religioase filozofice sau de natura similara, de apartenenta sindicala, precum si a datelor cu caracter personal privind starea de sanatate sau viata sexuala este interzisa".

Raportul anual EFOR arata ca, in urma adoptarii OUG 55/2014, care a dat alesilor locali posibilitatea sa migreze o singura data de la un pratid la altul, pe parcursul a 45 de zile, fara a-si pierde mandatul, au fost 5.343 de alesi care au schimbat partidul, dintre care 552 de primari, respectiv 17,4 la suta din numarul total al acestora, 4.607 consilieri locali, adica 13,8 la suta, si 184 de consilieri judeteni, reprezentand 11,5 la suta dintre acestia.

Situatia migrarii pentru fiecare partid arata ca PSD a fost marele castigator al acestei reglementari, intrucat a castigat 436 de primari, respectiv 79 la suta dintre cei care au migrat, si a pierdut doar patru. In schimb, PNL a pierdut 265 de primari si a castigat sase, PDL a pierdut 224 de primari si a castigat unul, UNPR a pierdut trei si a castigat 19, PC a pierdut 10 si a castigat unul.

Daca PP-DD a pierdut 24 de edili, fara ca vreunul din alt partid sa se alature formatiunii, PLR doar a castigat, in partidul fondat de Calin Popescu Tariceanu intrand 34 de primari. Dintre acestia din urma, sapte sunt din Prahova si cate cinci din Satu Mare, Maramures si Bistrita-Nasaud.

De asemenea, 54 de primari au decis sa fie independenti, dintre care 11 din Caras-Severin, iar opt au renuntat sa faca parte din aceasta categorie, mai arata datele din raport.

Citeste si:

Situatia pe judete arata ca in top este Neamt, cu cel mai mare numar de primari care au migrat (37, reprezentand 50 la suta dintre primarii din judet), si Giurgiul cu cea mai mare pondere a primarilor din judet care au migrat (73 la suta, respectiv 36 de edili). Alte judete cu peste 25 de primari care au migrat la alte partide sunt Buzau, Dolj, Dambovita si Iasi.

Migratia a dus a schimbarea raportului de forte in judete ca Neamt, unde PSD avea pana in 35 la suta din primari si a ajuns sa aiba 78 la suta, si Giurgiu unde erau sub 20 la suta de edili in PSD, iar acum sunt 93 la suta, se mai rata in raport. OUG 55/2014 a fost declarata neconstitutionala, dupa ce a fost atacata la Curtea Constitutionala (CC) de PNL si PDL.

In privinta consilierilor locali si judeteni, CC a stabilit, prin 20 de decizii pronuntate intre 2007 si 2014, ca acestia isi pierd mandatul la schimbarea partidului, potrivit raportului EFOR. Astfel, prin legea de respingere a OUG 55/2014, "Parlamentul va trebui sa constate incetarea mandatelor consilierilor locali si judeteni care au migrat la un alt partid", arata sursa citata.

In privinta primarilor si presedintilor de consilii judetene, care sunt alesi uninominal, si nu pe liste precum consilierii, CC s-a referit in jurisprudenta anterioara exclusiv la articolul care prevede ca acestia isi pierd mandatul daca demisioneaza din partid. Constitutia lasa legiuitorului posibilitatea de a reglementa sau nu pierderea mandatului celor alesi prin scrutin uninominal in urma demisiei din partidul politic din care faceau parte. Insa CC a aratat ca "nu poate califica" OUG 55 "drept o norma tranzitorie, speciala, derogatorie, de suspendare sau cu aplicare limitata, ceea ce duce la concluzia ca Guvernul a optat pentru un procedeu legislativ sui generis neprevazut de Legea 24/2000".

Cu alte cuvinte, potrivit raportului EFOR, reglementarea migratiei asa cum a fost facuta in OUG, prin eliminarea sanctiunii pierderii mandatului pentru o perioada limitata de 45 de zile si apoi revenirea la norma initiala, nu putea fi facuta nici macar printr-o lege.

"In opinia noastra, in conditiile in care OUG 55/2014 a permis migratia fara sanctiune printr-o reglementare practic inexistenta din punct de vedere juridic in Romania, solutia corecta este ca si primarii si presedintii de consilii judetene care au migrat in respectiva perioada sa isi piarda mandatul", concluzioneaza autorii raportului.