Guvernul a anuntat ca a adoptat, miercuri, proiectul de lege pentru infiintarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Sechestrate, care va functiona ca institutie publica de interes national in subordinea Ministerului Justitiei.

Agentia va facilita urmarirea si identificarea bunurilor provenite din savarsirea de infractiuni si a altor bunuri avand legatura cu infractiunile si care ar putea face obiectul unei dispozitii de indisponibilizare, sechestru sau confiscare emise de o autoritate judiciara competenta in cursul unor proceduri penale, va administra, in unele cazuri, bunurile mobile sechestrate in cadrul procesului penal va valorifica bunurile mobile sechestrate in cadrul procesului penal, va gestiona sistemul informatic national integrat de evidenta a creantelor provenite din infractiuni, potrivit Mediafax.

De asemenea, noua agentie va gestiona si tine evidenta sumelor de bani care fac obiectul sechestrului, a sumelor de bani rezultate din valorificarea bunurilor perisabile, a sumelor de bani rezultate din cazurile speciale de valorificare a bunurilor mobile sechestrate, precum si a sumelor de bani datorate cu orice titlu suspectului, inculpatului ori partii responsabile civilmente, care fac obiectul popririi.

In vederea unei evidente complete a tuturor sumelor de bani administrate de Agentie, pe numele acesteia se deschide un cont unic in lei la Trezoreria statului. In ce priveste sumele de bani in valuta sechestrate sau ridicate, se instituie un sistem de conturi unice in valuta la o banca ce va fi selectata cu respectarea prevederilor legale privind achizitiile publice.

La solicitarea procurorului sau a instantei de judecata, Agentia depoziteaza temporar si administreaza bunurile mobile sechestrate a caror valoare individuala depaseste, la momentul dispunerii masurii asiguratorii, echivalentul in lei a sumei de 15.000 de euro. Din dispozitia procurorului, a judecatorului de drepturi si libertati sau a instantei de judecata, Agentia procedeaza la valorificarea de indata a bunurilor mobile sechestrate.

Agentia va tine evidenta imobilelor pentru care s-a solicitat notarea ipotecara si a hotararilor prin care s-a luat masura de siguranta a confiscarii speciale sau a confiscarii extinse dispuse de instantele romane, precum si a celor comunicate autoritatilor romane de catre instante straine. Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Sechestrate va fi condusa de un director general, numit de catre ministrul Justitiei, si va avea 35 de angajati.

Activitatea operationala a Agentiei va fi coordonata de catre un Consiliu Director, alcatuit din directorul general al Agentiei si cate un reprezentant al Ministerului Justitiei, al Consiliului Superior al Magistraturii, al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, al Directiei Nationale Anticoruptie, al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, al Ministerului Afacerilor Interne, al Ministerului Finantelor Publice, precum si al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

In termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Agentia, in cooperare cu Ministerul Justitiei, Ministerul Public, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finantelor Publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Secretariatul General al Guvernului, va realiza un inventar la nivel national al capacitatilor disponibile la nivelul autoritatilor si institutiilor publice in vederea stocarii si depozitarii bunurilor supuse masurilor asiguratorii. Se au in vedere toate capacitatile disponibile in prezent, pentru o depozitare ulterioara a bunurilor ce vor fi sechestrate in cadru procesual-penal.

De asemenea, in acelasi termen de 12 luni, Agentia, in cooperare cu Ministerul Public, Ministerul Afacerilor Interne, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Oficiul National al Registrului Comertului va realiza un inventar la nivel national al bunurilor mobile supuse masurilor asiguratorii si al stadiului in care acestea se gasesc.

Tot intr-un an de la intrarea in vigoare a legii, Agentia, in cooperare cu Ministerul Public si Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara, va realiza, la nivel national, un inventar al bunurilor imobile supuse masurilor asiguratorii, precum si al stadiului in care acestea se gasesc. "Se urmareste astfel, pe de o parte, identificarea tuturor capacitatilor de depozitare pentru viitor, pe de alta parte se va realiza o evidenta clara si completa a bunurilor mobile si imobile actualmente sechestrate in cadrul procesului penal", arata Guvernul.

Conform sursei citate, in elaborarea proiectului de act normativ, Ministerul Justitiei s-a consultat cu structuri de administrare a bunurilor sechestrate din Belgia, Franta si Olanda, in cadrul unor vizite de lucru organizate de Comisia Europeana in mai 2015. La nivelul Comisiei Europene functioneaza un grup de lucru in materia administrarii bunurilor sechestrate.

Guvernul mai arata ca, in prezent, activitatea de administrare a bunurilor sechestrate se realizeaza de cele mai multe ori de catre organele de cercetare penala, care aduc la indeplinire ordonanta de luare a masurii asiguratorii. In scopul administrarii bunurilor sechestrate, organele de cercetare penala nu au alocat un buget si nici elemente de logistica necesare (de exemplu, parcari pentru autovehicule indisponibilizate sau alte spatii de depozitare).

La nivelul Politiei Romane, in prezent, sunt indisponibilizate 2.515 autovehicule in cauze penale, din care pentru 804 autovehicule s-a dispus masura sechestrului asigurator. Aceste autovehicule au fost ridicate din posesia detinatorilor si sunt depozitate la unitatile de politie. Totodata, la nivelul Politiei de Frontiera Romane exista un numar 122 autovehicule asupra carora s-a luat masura sechestrului asigurator, bunurile fiind preluate de la detinator si aflate in prezent in custodia organelor de cercetare penala ale politiei judiciare.

Pe de alta parte, Guvernul sustine ca nu exista o evidenta la nivel national a tuturor categoriilor de bunuri sechestrate, a depozitarului, a locatiei unde acestea sunt depozitate sau a starii in care se gasesc.

In prezent, competentele de management al bunurilor sechestrate sunt partajate intre mai multe autoritati, fara o coordonare eficienta, fapt ce are impact inclusiv asupra sumelor efectiv recuperate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin procedurile de valorificare. Astfel, in perioada 2012 – 2014, valoarea bunurilor sechestrate de unitatile de parchet si politie a crescut semnificativ, conform Guvernului, ajungand in 2014 la aproape 2 miliarde si jumatate de lei. Rata de executare a ordinelor de confiscare a ajuns in 2014 la aproape 14%, in conditiile in care in anii anteriori s-a situat sub 5%.

La inceputul sedinei de miercuri, ministrul Justitiei afirma ca actul normativ pentru infiintarea Ageniei de Recuperare a Prejudiciilor ar putea fi aprobat saptamana viitoare. "Dupa lupte seculare, Ministerul Justitiei a venit in sfarsit cu proiectul de lege privind Agentia de Recuperare a Prejudiciilor din dosarele penale", a constatat, la inceputul sedintei de guvern, premierul Victor Ponta, care s-a interesat cand poate fi trimisa legea spre dezbatere Legislativului.

Ministrul Justitiei, Robert Cazanciuc, a precizat ca saptamana viitoare, dupa consultarea ministerelor cu atributii in domeniu, proiectul de lege va fi finalizat. Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a declarat recent ca Agentia pentru Recuperarea Prejudiciilor va incepe sa functioneze de la 1 iulie, dupa ce proiectul va fi aprobat in Guvern si trecut prin Parlament.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Politic »


Comunicate de presă

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul tau tinta? Publica un comunicat de presa →


Setari Cookie-uri