Strategia Nationala de Aparare a Tarii pentru perioada 2015-2019, intitulata "O Romanie puternica in Europa si in lume" si transmisa vineri Parlamentului, este structurata pe patru capitole: "Definirea intereselor si obiectivelor nationale de securitate", "Evaluarea mediului international de securitate", "Amenintari, riscuri si vulnerabilitati", "Directii de actiune si principalele modalitati pentru asigurarea securitatii nationale a Romaniei", scrie Mediafax.

”In mod traditional, amenintarile, riscurile si vulnerabilitatile la adresa apararii si securitatii sunt evaluate prin prisma unor concepte militare, insa mediul actual de securitate necesita o abordare extinsa, in care sa se regaseasca, pe langa elementele de natura securitara, si cele de natura economica, sociala, politica, tehnologica si de mediu”, se mentioneaza in Strategia Nationala de Aparare a Tarii, la capitolul "Amenintari, riscuri si vulnerabilitati".

Coruptia se afla printre vulnerabilitatile Romaniei.

”Coruptia vulnerabilizeaza statul, genereaza prejudicii economiei si afecteaza potentialul de dezvoltare a tarii, buna guvernanta, decizia in folosul cetatenilor si comunitatilor, precum si increderea in actul de justitie si in institutiile statului. In plan extern, persistenta coruptiei are impact negativ asupra credibilitatii si imaginii tarii noastre”, se precizeaza in document.

Absenta unei planificari bugetare multianuale reale care sa determine asumarea si respectarea unor programe de investitii are efecte negative inclusiv in ceea ce priveste cresterea capabilitatilor fortelor armate si respectarea angajamentelor privind cheltuielile militare. Capabilitatea administratiei centrale si locale de a implementa politicile publice nationale si europene constituie o alta vulnerabilitate, mai arata documentul citat.

”Alte vulnerabilitati deriva din excluziunea si polarizarea sociala, gradul de saracie, declinul demografic, migratia fortei de munca specializate, disparitatile socio‐economice intre regiuni si judete, fragilitatea spiritului si solidaritatii civice”, se mai mentioneaza in Strategia de Aparare a Tarii.

Printre amenintarile la adresa Romaniei se numara ”actiunile destabilizatoare din vecinatatea estica, ce genereaza provocari majore pentru securitatea spatiului euro-atlantic, creand instabilitate regionala si posibile fenomene negative, printre care migratie, criminalitate organizata, insa si afectarea potentialului de dezvoltare economica”.

Alte amenintari le reprezinta perpetuarea conflictelor inghetate din regiunea Marii Negre si instabilitatea din Balcanii de Vest, care creeaza presiuni suplimentare asupra Romaniei. ”Tensiunile interetnice si dezechilibrele regionale in statele din proximitate pot conduce la declansarea unor conflicte regionle”, se mentioneaza in document. ”Distorsiunile de pe pietele energetice si proiectele concurente ale unor actori statali sau nonstatali afecteaza eforturile Romaniei de asigurare a unui nivel suficient al securitatii energetice.

Citeste si:

Amenintarile cibernetice lansate de entitati ostile, statale sau nonstatale asupra infrastructurilor informationale de interes strategic ale institutiilor publice si companiilor, atacurile cibernetice desfasurate de grupari de criminalitate cibernetica sau atacurile cibernetice extremiste lansate de grupuri de hackeri afecteaza direct securitatea nationala”, se mai arata in Strategia Nationala de Aparare.

Potrivit documentului, de interes pentru securitatea nationala raman riscurile cu probabilitate redusa, dar cu impact major: confruntari militare de joasa intensitate, dar persistente in timp, fluxuri migratorii generate de catastrofe naturale, pandemii, dezastre ecologice.

”Terorismul este o amenintare persistenta, cu forme de manifestare dificil de anticipat si contracarat, inclusiv din perspectiva identificarii si destructurarii fluxurilor de recrutare si finantare a acestor activitati. Contingentele nationale care participa la misiuni externe sunt expuse riscurilor si amenintarilor generate de actiunile fortelor, organizatiilor si gruparilor teroriste. Propaganda fundamentalista in crestere, in special in mediul virtual, favorizeaza aparitia de noi cazuri de radicalizare ori de implicare in actiuni extremist-teroriste. Proliferarea armelor de distrugere in masa si a vectorilor purtatori, precum si traficul de produse cu dubla utilizare, pot afecta securitatea nationala, in conditiile unei destabilizari la nivel regional. Actiunile informative ostile, care au in vedere dezvoltarea unor puncte de sprijin pe teritoriul national, in special in scop de influenta, pot obstructiona proiectele strategice ale Romaniei si deciziile in stat”, mai prevede Strategia Nationala de Aparare.

In ceea ce priveste riscurile la adresa Romaniei, in document este prevazut ca instabilitatea regionala limiteaza capacitatea de promovare a intereselor strategice, cu precadere a celor privind sustinerea parcursului european al Republicii Moldova, solutionarea conflictelor inghetate, asigurarea securitatii energetice, protejarea drepturilor comunitatilor romanesti si a activitatilor economice derulate in Zona Economica Exclusiva a Romaniei la Marea Neagra.

In document se mai precizeaza ca nerealizarea obiectivelor de dezvoltare a Romaniei poate fi generata de persistenta dificultatilor economice, proliferarea economiei subterane si a coruptiei, evaziunea fiscala, precaritatea infrastructurii, dar si de factori externi precum perpetuarea decalajelor de dezvoltare la nivelul Uniunii Europene si gradul scazut de rezistenta fata de turbulentele majore de pe pietele externe, mai ales pe zona financiar-bancara.

Riscurile de natura sociala persista pe fondul unor tendinte cum ar fi declinul demografic, emigratia populatiei active, degradarea factorilor de mediu, al deficientelor din sistemele nationale de sanatate, educatie si asistenta sociala, dar si al distorsiunilor pe piata muncii, se mai arata in document.

De asemenea, strategia mai mentioneaza ca radicalizarea entitatilor extremiste de pe teritoriul Romaniei se poate produce pe fondul accentuarii curentelor extremiste de sorginte etnica, religioasa sau de alta natura, iar criminalitatea transfrontaliera, de la trafic de droguri, persoane, arme si bunuri, migratie ilegala pana la criminalitate economico-financiara, este un alt fenomen cu posibil impact asupra securitatii nationale.
Presedintele Klaus Iohannis a trimis, vineri, Parlamentului, Strategia Nationala de Aparare a Tarii, seful statului solicitand sa adreseze Legislativului in 22 iunie un mesaj referitor la acest document, in sedinta comuna a celor doua Camere.