Intrebata, vineri, intr-o conferinta de presa la Sibiu, ce parere are despre anularea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune privind constructia tronsonului de autostrada Comarnic - Brasov, Alina Gorghiu a raspuns ca este "o dovada a politicii falimentare practicate de Guvernul Ponta", transmite corespondentul Mediafax.

"Esecul concesionarii Comarnic - Brasov este, in opinia mea, o dovada a politicii falimentare practicate de Guvernul Ponta. Nu compania de drumuri trebuia sa anunte esecul acestui proiect, ci cel care l-a girat in mod deficitar de la bun inceput, Victor Ponta. Astazi, Victor Ponta trebuia sa iasa in fata opiniei publice, in fata electoratului, si sa spuna de ce de trei ani de zile a blocat realizarea autostrazii Sibiu - Pitesti pentru a favoriza o concesiune la costuri faraonice pentru Comarnic - Brasov", a declarat Alina Gorghiu.

Aceasta a adaugat ca "acesta este unul din motivele reale pentru care un premier in exercitiu ar trebui sa-si dea demisia”.

"Faptul ca Ponta si partenerul sau, fratele sau siamez, Sova, ar fi trebuit sa paraseasca definitiv viata politica pentru ca si-au conditionat cariera de finalizarea acestui proiect, e nerelevant pentru noi. In sine, faptul ca nu s-a realizat acest lucru si ca este un esec major si ca din cauza acestui esec major nu aveti nici dumneavoastra astazi o autostrada care sa ajute investitorii, mie mi se pare un motiv mai mult decat suficient, fara alte urmariri penale, fara alte cauze care sa duca la deligitimarea premierului, un motiv real de demisie", a spus Gorghiu.

Aceasta a afirmat ca "in anuntul de concesiune se vorbea de 1,2 miliarde de euro pentru 58 de kilometri, iar la momentul la care s-a anuntat castigatorul s-a vorbit de 1,8 miliarde pentru 53 de kilometri”.

"Ce investitori credeti ca mai vin atunci cand ii cheama sau cand face apel la ei un premier care are problemele domniei sale?”, s-a intrebat liderul liberal.

Joi, CNADNR a anuntat anularea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune privind constructia tronsonului de autostrada Comarnic - Brasov, din cauza problemelor cu finantarea, urmand sa scoata la licitatie zece kilometri de pe acest tronson cu bani de la buget.

Proiectul urma sa fie derulat de un consortiu format din companiile Vinci (Franta), Strabag (Austria) si Aktor (Grecia).

"Ofertantul declarat castigator (asocierea Vinci - Strabag - Aktor - n,r,) nu a reusit sa obtina implicarea institutiilor financiare internationale (BEI, BERD, IFC etc.) in finantarea proiectului de concesiune. Pe de alta parte, in ipoteza unei finantari acordate exclusiv de finantatori privati, costurile de finantare pentru realizarea proiectului ar creste", arata CNADNR, intr-un comunicat.

Citeste si:

Un alt motiv care a stat la baza acestei decizii a fost prezentarea publica a proiectului, care "a generat o puternica reactie negativa, mai ales in privinta costurilor prezentate".

In luna mai, premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor de la acea data, Ioan Rus, ca dupa aprobarea Master Planului de catre Comisia Europeana sa prezinte o solutie si pentru proiectul autostrazii Comarnic-Brasov, adaugand ca, dupa gasirea acestei solutii, membrii Guvernului se pot retrage "in glorie". Ulterior, Rus si-a dat demisia, in urma declaratiilor sale referitoare la romanii din strainatate.

Premierul sustinuse anterior ca autostrada Comarnic - Brasov nu poate fi realizata fara un consens politic.

In februarie, Ministerul Transporturilor anunta ca statul vrea sa gaseasca un model financiar mai eficient in raport cu bugetul si sa atraga finantare de la institutii financiare internationale pentru autostrada Comarnic - Brasov si ca discutiile cu consortiul selectat vor continua pana in aprilie.

Premierul ceruse in ianuarie ministrului Transporturilor ca, pana in 15 februarie, sa fie decisa semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii sau rezilierea procedurii, aratand ca nu se mai poate astepta.

La inceputul anului 2014, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a incheiat un memorandum cu consortiul format din Vinci-Strabag-Aktor prin care se prevedea concesiunea de lucrari publice pentru proiectarea, constructia, finantarea, operarea si intretinerea autostrazii Comarnic-Brasov.

Durata contractului de concesiune era de 30 de ani, din care 4 ani constructie si 26 de ani operare si intretinere, iar valoarea estimata pentru lucrarile de proiectare si constructie era de 1,828 miliarde euro (fara TVA). Statul ar fi platit 2,7 miliarde euro pentru constructia, operarea si intretinerea autostrazii Comarnic - Brasov timp de 30 de ani daca ar fi avut banii, insa adaugand costurile de finantare, suma urca la 8,45 miliarde euro.

Termenul anuntat de autoritati pentru semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii Comarnic - Brasov a fost amanat de mai multe ori. Statul a mai incercat de doua ori sa construiasca autostrada Comarnic - Brasov, ultima tentativa avand loc in 2010, cand castigatorul licitatiei, asocierea Vinci (Franta) - Aktor (Grecia), a renuntat la contract.

Autostrada este impartita in cinci sectiuni: Comarnic Sud - Comarnic Nord (3,4 km), Comarnic Nord - nod rutier Busteni (16,3 km), nodul rutier Busteni pana la nodul rutier Predeal (12,8 km), nodul rutier Predeal pana la nodul rutier Rasnov (15,2 km) si nodul rutier Rasnov pana la Cristian (5,4 km).

Sursa foto: Mediafax Foto