Extinderea Registrului Electoral pentru romanii din diaspora face parte dintr-un contract-cadru multianual, care se intinde pe patru ani si care prevede, de asemenea, mentenanta si modernizarea Registrului Electoral, valoarea estimativa a proiectului publicat, miercuri, de AEP in Sistemul Electronic de Achizitii Publice fiind de 8,4 milioane de euro, cu TVA inclusa.

"Este vorba despre achizitia unui contract-cadru multianual care se intinde pe patru ani. Contine un numar de cinci contracte subsecvente, care sunt fiecare bugetate, incepand cu anul acesta. Noi am reusit sa prindem in buget, anul acesta, o suma de aproape doua milioane de euro, TVA inclusa, urmand de vazut daca Guvernul va aloca in anii urmatori fondurile necesare pentru celelalte contracte subsecvente", a afirmat purtatorul de cuvant al Autoritatii Electorale Permanente, Marian Muhulet.

"Ne dorim ca, in baza modificarilor legislative operate recent, care prevad ca, daca un numar de cetateni romani - 100 de cetateni limita stabilita pentru alegerea Parlamentului - doresc sa li se infiinteze o sectie de votare, acestia pot completa o cerere, urmand ca, in baza cererilor facute de ei, sa se intocmeasca o lista permanenta, asa cum exista si in sectiile de votare din Romania", a declarat Marian Muhulet, pentru Mediafax.

El a spus ca, la alegerile anterioare, pentru romanii din diaspora se intocmeau doar liste suplimentare, astfel ca cetatenii romani care voiau sa voteze mergeau in sectiile de votare din tarile in care isi aveau resedinta sau domiciliul si erau trecuti pe lista de catre presedintele sectiei de votare. Ca urmare a extinderii Registrului Electoral si pentru diaspora, romanii cu domiciliul sau resedinta in strainatate vor putea sa inainteze catre AEP cereri, urmand ca acestia sa poata vota la sectiile care se vor infiinta, in apropierea adresei pe care au comunicat-o AEP.

Cei care aleg, insa, sa nu dea date despre locul in care doresc sa-si exercite dreptul de vot, vor vota in continuare pe listele suplimentare, la misiunile diplomatice ale Romaniei din strainatate. "Cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate pot formula astfel de cereri si pot vota la sectiile de votare care se vor infiinta, iar cei care nu formuleaza o cerere si aleg sa nu furnizeze date despre locatia in care doresc sa-si exercite dreptul de vot vor vota in continuare pe listele suplimentare, la misiunile diplomatice ale Romaniei din strainatate", a mai spus Marian Muhulet.

Purtatorul de cuvant al AEP a adaugat ca, prin modificarile care vor fi aduse Registrului Electoral, AEP vrea ca "efortul administrativ depus de fiecare cetatean sa fie unul cat mai mic, in sensul in care, daca este cu putinta, totul sa se desfasoare online, iar cererile sa poata sa fie procesate, de asemenea, cu operativitate". Autoritatea Electorala Permanenta va centraliza datele, inregistrate in Registrul Electoral, iar pe baza centralizarii acestora, va transmite catre Ministerul Afacerilor Externe o lista cu orasele in care trebuie infiintate sectii de votare.

"Ministerul Afacerilor Externe este institutia statului roman care face diligentele catre autoritatile din celelalte state si va discuta cu oficialii din tarile respective, urmand sa identifice spatii pentru a infiinta sectii de votare in localitatile pe care noi le vom indica", a precizat Marian Muhulet.

Extinderea registrului electoral in diaspora: un cost de 8,4 mil. euro

Potrivit anuntului publicat, miercuri, in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), contractul scos la licitatie, in valoare de 8,4 milione de euro, cu TVA inclusa, prevede extinderea Registrului Electoral pentru romanii din diaspora, mentenanta si suportul tehnic al Registrului Electoral existent folosit in prezent de alegatorii din tara, precum si asigurarea unor noi functionalitati.

Citeste si:

Printre noile functionalitati ale Registrului Electoral ar trebui sa fie preluarea datelor de localizare ale utilizatorilor din surse multiple, in vederea validarii incrucisate a corectitudinii datelor (Ministerul Afacerilor Interne, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice), generarea unor machete de formulare (liste suplimentare, procese verbale), gestionarea/alegerea oficialilor electorali (presedinti si vicepresedinti de sectii), modul de verificare automata a listelor de sustinatori in format electronic, dar si alte functionalitati, la cerere, potrivit caietului de sarcini intocmit de AEP.

Dezvoltarea componentei pentru facilitarea comunicarii cetatenilor cu primarul, dar si punerea la dispozitia alegatorilor a unei aplicatii pentru telefoanele mobile care permite localizarea sectiilor, identificarea si crearea unui drum catre sectiile de votare sunt alte servicii incluse in contract.

Extinderea Registrului Electoral pentru romanii din diaspora "va trebui sa gestioneze situatia votului cetatenilor romani aflati in strainatate". In prima faza, se doreste o reinregistrare a tuturor cetatenilor romani aflati in strainatate, pentru a avea o situatie foarte clara a numarului si a locului in care se afla acestia, se mai arata in anuntul de licitatie publicat de AEP.

Reinregistrarea romanilor din diaspora se va putea face fie prin depunerea de catre alegatori a unei cereri de inregistrare, la sediul unei ambasade, consulat, filiala AEP sau primarie, fie online, prin intermediul sistemul informatizat al Registrului Electoral. Cetatenii romani aflati in strainatate care vor opta pentru inregistrarea online, ce presupune incarcarea documentelor care fac dovada domiciliului sau a resedintei, nu vor fi scutiti, insa, de transmiterea cererii in original la sediul unei ambasade, consulat, filiala AEP sau primarie.

Autentificarea in Registrul Electoral se face, in prezent, cu ajutorul unui user si al unei parole, insa AEP vrea sa imbunatateasca modul de autentificare, astfel ca electorii ar putea accesa Registrul Electoral prin token, sistem de autentificare in doi pasi, inregistrare, precum si autentificare prin semnatura electronica. Cat priveste conditiile de participare la licitatie, in anuntul AEP se arata ca ofertantii sau grupul de operatori economici trebuie sa aiba o medie a cifrei de afaceri globale pe ultimii trei ani financiari incheiati de minimum 3.545.650 de euro si sa faca dovada prestarii de servicii similare, in ultimii trei ani. AEP a stabilit ca termen limita pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare 15 septembrie, iar ca termen limita de evaluare a ofertelor data de 9 octombrie.

La ambele tururi ale alegerilor prezidentiale, din 2 si 16 noiembrie 2014, romanii din strainatate au iesit la vot in numar record, insa in mai multe capitale europene cozile au fost uriase, iar mii de oameni nu au mai putut vota. Problemele la votul din diaspora au dus la demisia ministrului de Externe, Titus Corlatean. Inlocuitorul lui, Teodor Melescanu, a facut apel, inaintea turului al doilea, ca romanii din diaspora sa vina la vot devreme, el mentionand ca daca declaratiile pe propria raspundere sunt completate din timp si daca cei sapte membri ai sectiei sunt prezenti, numarul celor care vor vota se va dubla.

Dupa scrutin, Melescanu si-a cerut scuze romanilor din diaspora care nu au putut vota si a declarat ca trebuie identificate solutii legislative pentru a asigura conditiile ca romanii sa-si exercite dreptul de vot oriunde s-ar afla in strainatate. La doua zile dupa turul al doilea, si Melescanu a demisionat, el precizand ca face acest lucru pentru ca nu toti romanii din diaspora au putut vota si ca a luat aceasta decizie ca "om de onoare", "intr-o tara in care nimeni nu prea-si asuma responsabilitatile".