Premierul Victor Ponta a fost trimis in judecata, joi, de procurorii DNA, pentru 17 infractiuni de fals in inscrisuri sub semnatura privata, complicitate la evaziune fiscala si spalarea banilor, alaturi de alte patru persoane, intre care senatorul Dan Sova si directorul Complexului Rovinari. Faptele de care este suspectat actualul premier ar fi fost comise in perioada in care acesta a profesat ca avocat, scrie Mediafax.

Procurorii DNA il acuza pe Victor Ponta de fals in inscrisuri sub semnatura privata, pentru ca ar fi emis mai multe facturi, fara a avea o baza legala, in baza unui contract incheiat intre firma sa de avocatura si cea a lui Dan Sova. Anchetatorii au stabilit ca, in realitate, premierul nu a efectuat niciun fel de activitate profesionala in temeiul conventiei de conlucrare cu Sova.

Presedintele Klaus Iohannis poate sa dispuna suspendarea din functie a primului ministru Victor Ponta doar in cazul in care acesta este urmarit penal pentru fapte comise in timpul exercitarii functiei sale sau atunci cand este trimis in judecata, insa tot pentru faptele comise in exercitiul functiei de premier.

Legea si Constitutia nu acopera situatia suspendarii din functie a unui ministru sau prim-ministru, in cazul in care acesta este urmarit penal pentru fapte comise in afara mandatului.
Suspendarea din functie a unui membru al Guvernului, inclusiv a primului ministru, este stipulata de Constitutia Romaniei si de Legea raspunderii ministeriale. In rest, nu exista o lege care sa reglementeze aceasta situatie.

Citeste si:

In Constitutie, Articolul 109 reglementeaza "raspunderea membrilor Guvernului". Aici, se arata ca "numai Camera Deputatilor, Senatul si Presedintele Romaniei au dreptul sa ceara urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savarsite in exercitiul functiei lor. Daca s-a cerut urmarirea penala, Presedintele Romaniei poate dispune suspendarea acestora din functie. Trimiterea in judecata a unui membru al Guvernului atrage suspendarea lui din functie".

Constitutia mai precizeaza ca raspunderea si pedepsele pentru ministri sunt stipulate intr-o lege speciala, a raspunderii ministeriale. Legea respectiva, 115/1999, precizeaza la Articolul 7 ca "intra sub incidenta prezentei legi faptele savarsite de membrii Guvernului in exercitiul functiei lor si care, potrivit legii penale, constituie infractiuni", precum si ca "pentru savarsirea altor infractiuni, in afara exercitiului functiei lor, membrii Guvernului raspund potrivit dreptului comun". Dreptul comun, adica celelalte legi, nu stipuleaza in niciun fel situatia suspendarii din functie a unui membru al Guvernului.

Legea precizeaza, ca si Constitutia, ca "numai Camera Deputatilor, Senatul si Presedintele Romaniei au dreptul sa ceara urmarirea penala a membrilor Guvernului pentru faptele savarsite in exercitiul functiei lor".

Mai departe, la Articolul 20, se precizeaza ca "in cazul in care s-a cerut urmarirea penala impotriva unui membru al Guvernului, Presedintele Romaniei poate dispune suspendarea acestuia din functie". Facand legatura cu articolul 7, se intelege ca este vorba despre urmarirea penala pentru fapte comise in exercitiul functiei de membru al Guvernului. Articolul 21 arata ca suspendarea din functie a unui membru al Guvernului, inclusiv a premierului, devine automata atunci cand are loc trimiterea in judecata, insa tot pentru fapte comise in timpul exercitarii functiei.