Eliminarea completa sau comasarea platilor pentru eliberarea cartii de identitate, inter-conectarea bazelor de date in vederea eliminarii, la comunicarea dintre institutiile publice, a cazierului judiciar, respectiv inlocuirea obligatiei de procurare a timbrului fiscal cu un alt sistem de plata mai accesibil, inter-operabilitatea bazelor de date ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) cu cele ale Politiei Romane/Ministerului Afacerilor Interne (MAI) astfel incat contravenientii sa nu mai fie obligati sa trimita ei/sa pastreze dovada platii amenzii rutiere si, nu in ultimul rand, reducerea etapelor cerute pentru intocmirea unui dosar de inmatriculare auto – reprezinta cele mai dorite 5 propuneri de masuri ale cetatenilor pentru reducerea birocratiei, anunta Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic (MCPDC), conform Mediafax.

Potrivit aceleiasi surse, cetatenii solicita si formularea unei cereri unice si reducerea numarului de documente cerute pentru a beneficia de prestatiile sociale oferite parintelui: indemnizatia pentru cresterea copilului, stimulentul de reinsertie si alocatia de stat pentru copil, respectiv persoanei aflate in cautarea unui loc de munca: indemnizatia de somaj, consilierea profesionala sau inscrierea la cursuri de calificare.

De la lansarea, in 24 februarie, a platformei MaiSimplu.gov.ro, pana in 10 martie, Guvernul a primit aproximativ 3000 de propuneri. Propunerile de simplificare sunt in curs de centralizare, iar premierul Dacian Ciolos si viceprim-ministrul Vasile Dincu au convocat marti o reuniune pe aceasta tema a Comitetului de lucru interministerial.

Opiniile reprezentantilor companiilor, in ordinea mentiunii acestora, sunt: simplificarea Formularului 088 (inregistrarea in scop de TVA) si explicarea publica a modului de acordare a punctajului acordat, in baza raspunsurilor, in vederea incadrarii in diferite zone de risc fiscal; modificarea Declaratiei 394 (livrarile si prestarile din Romania) in sensul scoaterii obligativitatii de completare a CNP-ul clientilor societatii comerciale ce depune documentul; eliminarea obligativitatii completarii Declaratiei 392b – livrarile si prestarile spcifice PFA-urilor inregistrate pe norme de venit, interconectarea bazelor de date existente in vederea vizualizarii, mai des decat o data pe luna, a achitarii contributiilor de sanatate de catre Persoanele Fizice Autorizate (PFA)/Intreprinderi Individuale/Familiale sau persoane fizice. De asemenea, companiile au propus simplificarea, pana la minimum posibil, a procedurilor pentru infiintarea unei firme la Registrul Comertului.

Cele mai des mentionate institutii, atat de catre cetateni cat si de catre companiile comerciale, au fost Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) si Politia Romana/Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

''Eliminati taxele pentru emiterea cartii de identitate! Cartea de identitate nu este un document solicitat de cetateni, ci impus de statul roman, prin urmare nu exista nici un motiv pentru a le pretinde explicit bani cetatenilor pentru emiterea lui! Statul ne ia deja taxe! Daca nu vreau sa platesc cartea de identitate, legea nu ma lasa sa traiesc fara ea. Cum s-ar spune, jaf pe fata!'', este una din sutele de propuneri ce vizeaza cartile de identitate.

Un alt nemultumit de acest aspect se plange ca sunt prea multe documente solicitate, unele fara rost.
''Este un document de identitate si ni se cer foarte multe documente legate de domiciliu: adresa postala (document eliberat, contracost, de Primaria (…), care atesta ca in 1973 strada noastra si-a schimbat denumirea… Oare Politia (…) nu s-a trezit din 1973 si nu stie ca strada are alta denumire????). Am 42 ani si stau de la nastere la acelasi domiciliu, acela al parintilor. De ce trebuie sa aduc la fiecare 10 ani aceleati acte si sa-l iau pe parintele meu bolnav sa-l deplasez la Politie ca sa ma ia in spatiu??? Pentru ce trebuie Politiei 14 zile pentru eliberarea noului document de identitate? Chiar nu exista o baza de date?'', sunt intrebarile unui cetatean.

El a si evocat programul de obtinere a unui nou document de identitate.

Citeste si:

''Vii sa iei bon si daca te prezinti la 7 poate ai sanse, daca nu, vii in alta zi. Pleci acasa si revii dupa 3-5 ore, cand ai programare, intri in biroul care se ocupa de documentele de identitate si daca Maria Sa, functionarul, constata ca nu ai toate documentele te cheama in alta zi ….. BIROCRATIE MAXIMA DIN PARTEA STATULUI ROMAN…'', conchide cetateanul.

''La preschimbarea actului de identitate se cer mereu aceleasi documente. Nu ar fi mai simplu, datele persoanei existand la ora actuala intr-o baza de date a politiei, ca in cazul nemodificarii datelor de contact, preschimbarea sa se faca pe baza unei simple cereri semnata in original in fata functionarului de la sectia de politie? In acelasi moment sa poata fi platita atat taxa de preschimbare, cat si costul noii carti de identitate'', s-a plans un alt roman.
Un alt subiect des intalnit in propunerile postate pe platforma Guvernului este legata de plata amenzilor.

''Primesti o amenda, o platesti la fisc, daca nu trimiti chitanta doveditoare la politie, acelasi fisc, chiar acelasi ghiseu iti spune dupa doua luni ca nu ai achitat amenda'', scrie reprezentantul unei firme.
Un alt cetatean, aceeasi nemultumire.

''Este de neconceput ca in anul de gratie 2016 si in tara cu a 3a viteza la internet din lume, sa nu fim in stare sa sincronizam niste baze de date in ceea ce priveste plata amenzilor de circulatie. Mi se pare absurd ca, dupa ce platesc o amenda la directiile de taxe si impozite locale, sa fiu nevoit sa mai suport si costul expedierii dovezii
platii catre organul de politie (fie politia locala, fie brigada de circulatie)'', mentioneaza alt cetatean.

Nici plata rovinietei nu a fost ocolita de romanii care au accesat platforma maisigur.gov.ro.

''Dupa plata amenzii, se solicita trimiterea catre CNADNR a dovezii platii amenzii, inclusiv copie de pe PV-ul de constatare a contraventiei. Aceasta practica duce la o evidenta risipa de hartie, cu deja foarte bine cunoscutele consecinte pentru mediu. In cazuri extreme de imposibilitate a efectuarii unei comunicari eficiente intre autoritatile implicate, in speta CNADNR si ANAF, se recomanda instituirea unei proceduri electronice in vederea notificarii stingerii creantei'', s-a plans un alt roman.

O alta propunere sosita la Guvern este inlocuirea talonului auto de hartie cu un talon tip smartcard, care va contine un cod de bare sau cip pentru autentificare in sistem si verificare de Politia Rutiera Un alt subiect abordat pentru eliminarea birocratiei excesive se refera la depunerea actelor emise de o institutie la alta institutie.
Pe 24 februarie, prim-ministrul Dacian Ciolos a explicat pe scurt initiativa: ''Prin aceasta platforma vrem sa identificam, prin reactia cetatenilor, acele lucruri care pot fi simplificate, iar efortul de reduce birocratia trebuie facut in interiorul ministerelor''.

Sursa foto: Mediafax Foto