Initiativa legislativa depusa la Parlament, saptamana aceasta, este semnata de catre deputatii Florin Iordache, Daniel Florea si Marton Arpad si isi propune interpretarea articolului 38, alineatul 11 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si senatorilor, scrie News.ro.

In legea aflata in vigoare, articolul 38 se refera la ”Birourile parlamentare ale deputatilor si senatorilor”, iar alineatul 11 prevede ca ”membrii familiei deputatului sau senatorului ori rudele/afinii acestuia pana la gradul al III-lea nu pot fi angajati la respectivul birou parlamentar”. In articolul 1 al legii de interpretare se mentioneaza ca modificarea articolului 38, alineatul 11 din Legea 96/2006 se aplica dupa 45 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, Partea 1, a Legii 219/2013, din data de 5 iulie 2013, respectiv de la data de 21 august 2013.

Articolul 2 al propunerii legislative mentioneaza ca dispozitiile articolului 38, alineatul 11 din Legea 96/2006 privind Statutul deputatilor si senatorilor, asa cum au fost modificate prin Legea 219/2013, nu se aplica retroactiv si nu produc efecte juridice pentru actele si faptele juridice incheiate ori, dupa caz, savarsite de deputati si senatori inainte de intrarea in vigoare a acestor modificari.

In plus, se mentioneaza ca ”actele si faptele juridice incheiate sau savirsite, dupa caz, de deputati si senatori, inainte de intrarea in vigoare a acestor modificari la articolul 38, nu pot genera efecte juridice decat cele prevazute de legea 96/2006, in vigoare la data incheierii sau, dupa caz, a savarsirii sau producerii lor, avand in vedere ca anterior modificarilor introduse prin Lege 219/2013, nu a existat nicio restrictie cu privire la personalul angajat la birourile parlamentare, deputatii si senatorii putand dispune fara nicio constrangere legala asuprea angajarii acestora.

Initiatorii mai precizeaza in proiect ca interdictiile impuse de acest articol 38 au intrat in vigoare si produc efecte incepand cu data de 21 august 2013. Deputatii initiatori ai propunerii legislative justifica depunerea acestui proiect de lege de interpretare prin ”situatiile ivite in practica, in care interpretarea interdictiei impuse parlamentarilor de a-si angaja membrii familiei ori rudele sau afinii acestora la biroul parlamentar, prevazute de articolul 38, alineatul 11 din Legea 96/2006 privind Statutul deputatilor si senatorilor, a generat confuzii cu privire la data intrarii in vigoare a respectivei dispoziii”.

Propunerea legislativa va intra in dezbaterea comisiei comune a Camerei Deputatilor si Senatului privind Statutul deputatilor si senatorilor, care trebuie sa adopte un raport, pana in data de 18 mai. Proiectul va intra la vot final in plenul comun al celor doua Camere ale Parlamentului.

La sfarsitul anului trecut, Agentia Nationala de Integritate anunta ca a constatat incalcarea regimului juridic al conflictului de interese in materie administrativa in cazul a 32 fosti sau actuali parlamentari, dintre care 14 actuali deputati, 17 fosti deputati si un senator.

”Dintre acestia, in cazul a trei fosti deputati si a unui senator, Agentia a sesizat Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, in vederea verificarii indiciilor privind posibila savarsire a infractiunii de conflict de interese, prevazuta de art. 301, alin. (1) din noul Cod Penal al Romaniei, ca urmare a angajarii de catre acestia a propriilor rude in cadrul birourilor parlamentare”, preciza Agenta.

Citeste si:

ANI mai anunta ca valoarea totala a contractelor incheiate cu incalcarea regimului juridic al conflictelor de interese era la acel moment de de 1.062.798 Lei (aprox. 240.000 Euro) si adauga ca ”va depune toate diligentele necesare in vederea anularii actelor emise, adoptate sau intocmite cu incalcarea prevederilor legale privind conflictul de interese”.

Agentia Nationala de Integritate mai pfreciza ca in perioada 2011 - 2015, Agentia Nationala de Integritate a constatat alte 22 de cazuri de membri ai Parlamentului care si-au angajat rudele la cabinetele parlamentare, incalcand, astfel, regimul juridic al conflictelor de interese de natura penala si administrativa:

”In ceea ce priveste conflictele de interese de natura penala, in urma sesizarii Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si trimiterea acestora in judecata, instanta a dispus condamnarea la inchisoare cu suspendarea pedepsei si interzicerea unor drepturi in 17 cazuri (dintre care 9 sentinte irevocabile). Referitor la conflictele de interese administrative, in 15 cazuri, instanta a confirmat prin decizii definitive si irevocabile constatarile Agentiei Nationale de Integritate”, mai mentiona institutia.

ANI dadea atunci si lista nominala a celor 32 parlamentari in cazul carora Agentia a constatat incalcarea regimului juridic al conflictului de interese in materie administrativa si penala.

Mihaita Calimente (PNL), Bogdan Ciuca, (ALDE), Gheorghe Firczak (Minoritati), Iulian Iancu (PSD), Miron Ignat (Minoritati), George Ionescu (PNL), Kelemen Atilla-Bela-Laszlo (UDMR), Ion Mocioalca (PSD), Iuliu Nosa (PSD), Laurentiu Nistor (PSD), Vasile Daniel Oajdea, (PP-DD), Neculai Ratoi (PSD), Ion Stan (PSD), Madalin Stefan Voicu (PSD) si Catalin Croitoru (PSD) sunt parlamentari aflati inca in functie.

Altii isi incheiasera mandatul in 2012: Aledin Amet (minoritati), Gheorghe Ana (PSD), Stefan Vasile Beres (UDMR), William Gabriel Branza (PDL), Viorel Vasile Buda (PNL), Sorin Buta, Petru Calian (PDL), Vasile Carare (PDL), Radu Eugeniu Coclici (PSD), Relu Fenechiu (PNL), Gheorghe Gabor (PNL), Mircia Giurgiu (PSD), Pavel Horj (PNL), Doru Brasoan Lese (PNL), Corneliu Olar (PDL), Sorin Stefan Zamfirescu (PDL) si Dan Radu Zatreanu (PDL).

Potrivit ANI, persoanele mentionate au incalcat art. 70 si 71 din Legea nr. 161/2003, potrivit carora „prin conflict de interese se intelege situatia in care persoana ce exercita o demnitate publica sau o functie publica are un interes personal de natura patrimoniala, care ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate a atributiilor care ii revin potrivit Constitutiei si altor acte normative; Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese in exercitarea demnitatilor publice si functiilor publice sunt: impartialitatea, integritatea, transparenta deciziei si suprematia interesului public”;

In plus, deputatii si senatori aflati in incompatibilitate au incalcat art. 301 din noul Cod Penal al Romaniei, potrivit caruia ”fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, a indeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obtinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru sotul sau, pentru o ruda ori pentru un afin pana la gradul II inclusiv sau pentru o alta persoana cu care s-a aflat in raporturi comerciale ori de munca in ultimii 5 ani sau din partea careia a beneficiat ori beneficiaza de foloase de orice natura, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica”.

Sursa foto: Lisa S./ Shutterstock