Presedintele Klaus Iohannis trimite Parlamentului spre reexaminare Legea de aprobare a OUG 79 privind reforma in domeniul sanatatii, aratand, printre altele, ca se modifica substantial regimul juridic al incompatibilitatilor, sunt abrogate prevederi privind conflictul de interese al managerilor de spitale si se limiteaza ocuparea functiilor din spitale doar la cadrele didactice universitare medicale, potrivit News.ro.

Obiectul de reglementare al Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2016 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii vizeaza functionarea organismelor consultative constituite la nivelul Ministerului Sanatatii, modificarea regimului juridic al incompatibilitatilor si al conflictului de interese, conditiile pentru ocuparea prin concurs a functiilor de conducere de la nivelul spitalului public si serviciilor de ambulanta, distributia angro si depozitarea medicamentelor. De asemenea, prin acelasi act normativ se modifica si regimul juridic al incompatibilitatilor si al conflictului de interese pentru managerii care asigura conducerea serviciilor de ambulanta judetene si a Serviciului de Ambulanta Bucuresti-Ilfov, precum si a spitalelor publice.

In opinia presedintelui, consecintele pe care le genereaza sub aspectul integritatii si calitatii actului managerial din sistemul de sanatate impun insa reanalizarea de catre Parlament a tuturor acestor interventii legislative, cu atat mai mult cu cat Senatul (care a respins in integralitate O.U.G nr. 79/2016) si Camera Deputatilor (care a aprobat cu modificari O.U.G nr. 79/2016) au exprimat in cursul dezbaterilor parlamentare viziuni diferite ce s-au materializat prin adoptarea unor forme substantial si diametral opuse in ceea ce priveste continutul normativ al legii supuse promulgarii.

Art. unic pct. 4 – 6 si, in mod corespunzator, pct. 11 si 12 din legea transmisa la promulgare modifica substantial regimul juridic al incompatibilitatilor, in sensul largirii sferei activitatilor ce pot fi desfasurate de catre managerii serviciilor de ambulanta, respectiv ai spitalelor publice, se arata in cererea de reexaminare.

In document se mai mentioneaza ca, pe langa faptul ca aceste modificari legislative diminueaza in mod evident cadrul de integritate aplicabil categoriilor de manageri mentionate, fiind limitat excesiv scopul avut in vedere de legiuitorul delegat, noua formulare induce neclaritate in aplicarea legii.

”Astfel, in legea aflata la promulgare se utilizeaza doar sintagma «activitati salarizate si/sau indemnizate» spre deosebire de sintagma «oricaror altor functii salarizate, nesalarizate sau/si indemnizate». Textul nu mai face referire la functiile nesalarizate si pastreaza compatibilitatea cu activitatile nesalarizate. In plus, legea aflata la promulgare introduce compatibilitatea dintre functia de manager si activitatile desfasurate la solicitarea autoritatilor centrale sau locale. In absenta unor precizari legale din care sa rezulte natura activitatilor solicitate, precum si tipul autoritatii publice si domeniul in care aceasta isi desfasoara activitatea, textul este neclar, putand genera incertitudine juridica si aplicare discretionara”, considera seful statului.

Totodata, prin art. unic pct. 7 si pct. 12 sunt abrogate prevederile din Legea nr. 95/2006 ce definesc conflictul de interese pentru managerii serviciilor de ambulanta, respectiv ai spitalelor publice.

”Referitor la efectele acestor abrogari, consideram ca acestea au drept consecinta deteriorarea calitatii sistemului sanitar romanesc, fiind in detrimentul direct al pacientilor. Practic, prin eliminarea conflictului de interese pentru managerii mai sus mentionati din O.U.G nr. 79/2016 se elimina singurul text din legislatie care reglementa conflictul de interese pentru aceasta categorie de personal. In acest sens, semnalam ca din analiza coroborata a Legii nr. 161/2003 si a Legii nr. 176/2010, a O.U.G. nr. 79/2016 si a legii aflate la promulgare rezulta ca a fost eliminata posibilitatea ca managerii care asigura conducerea serviciilor de ambulanta judetene si a Serviciului de Ambulanta Bucuresti-Ilfov, precum si ai spitalelor publice sa fie sanctionati pentru conflictul de interese. Faptul ca in Legea nr. 176/2010 se mentine obligatia depunerii declaratiilor de avere si de interese pentru persoanele cu functii de conducere si de control din cadrul unitatilor sistemului de invatamant de stat si unitatilor de stat din sistemul de sanatate publica (art. 1 pct. 32) nu presupune in mod automat, in absenta unui text de lege special, posibilitatea de a sanctiona aceasta categorie de personal pentru existenta conflictului de interese. Mai mult decat atat, spre deosebire de notiunea de functionar public in sensul legii penale, notiunea de functionar public din Legea nr. 161/2003 este mai restransa, referindu-se la persoanele care indeplinesc o functie publica, al caror statut este reglementat de Legea nr. 188/1999, precum si de alte legi speciale”, se arata in document.

La art. unic, pct. 14 din legea transmisa la promulgare - alin. (5) al art. 185 din Legea nr. 95/2006 – presedintele apreciaza ca textul este neclar. ”Pe de o parte, nu se precizeaza autoritatea competenta a face numirea in functie a sefilor de sectie, de compartiment, de laborator, de birou si de serviciu medical. Pe de alta parte, norma se refera direct la prelungirea unui contract de administrare fara a face vreo referire la incheierea acestuia (cum de altfel se prevede in legislatia in vigoare)”, arata Iohannis.

La art. unic pct. 14 din legea transmisa la promulgare, alineatul (7) al art. 185 prevede ca: „in spitalele clinice, functia de director medical, director de cercetare, sef de sectie medicala, sef de compartiment medical, sef de laborator medical, sef de serviciu medical si sef birou medical se ocupa de catre un cadru didactic universitar medical desemnat in urma concursului sau examenului organizat de senatul institutiei de invatamant medical superior public in cauza.”

”Avand in vedere ca spitalele clinice functioneaza in subordinea Ministerului Sanatatii (care aproba organigrama si structura functionala, statul de functii si bugetul spitalului public prin atributiile sale de ordonator principal de credite) sau se afla in subordinea autoritatilor administratiei publice locale, organizarea concursului pentru ocuparea functiilor de conducere de catre o alta structura (senatul institutiei de invatamant medical superior public), care se afla in subordinea unui alt minister, respectiv Ministerul Educatiei Nationale (fara atributii de ordonator principal de credite sau in aprobarea structurii organizatorice a spitalului public/clinic universitar) este nefunctionala”, se mentioneaza in cerere.

Totodata, sustine presedintele, nu exista certitudinea ca la nivelul universitatilor de medicina si farmacie poate fi garantata la nivelul disciplinelor de management sanitar prezenta unui numar suficient de cadre didactice care sa asigure desfasurarea in bune conditii a concursurilor sau examenelor de ocupare a posturilor de conducere medicale din spitalele clinice universitare existente la nivel national.

In plus, la art. unic pct. 17 in continutul Legii nr. 95/2006 se introduce un nou alineat, alineatul (91) al art. 185, care prevede ca “in cazul spitalelor clinice, procedura de organizare si desfasurare a concursului pentru ocuparea functiei de director medical, director de cercetare, sef de sectie medicala, sef de compartiment medical, sef de laborator medical, sef birou medical si sef de serviciu medical, inclusiv conditiile de participare la concurs, se stabilesc de catre senatul institutiei de invatamant medical superior public in cauza, in colaborare cu Ministerul Sanatatii sau autoritatea publica locala, dupa caz”. Astfel, este facilitata implicarea universitatilor de medicina si farmacie publice in activitatea spitalelor clinice, intrucat li se permite atat stabilirea criteriilor de participare la concurs cat si procedura de organizare si desfasurare a concursului, mentioneaza Klaus Iohannis, adaugind ca aceasta implicare a universitatilor in politicile de resurse umane ale spitalelor clinice, care si-ar putea gasi justificare in cazul acelor functii ce implica activitate didactica, de predare pentru studentii si rezidentii inmatriculati in sistemul educational, trebuie reanalizata sub aspectul oportunitatii extinderii acesteia si in cazul functiilor a caror componenta administrativ-organizatorica este predominanta (sef compartiment medical, sef birou medical si sef serviciu medical).

Presedintele mai spune ca aceasta solutie legislativa nu se coreleaza, totodata, cu modalitatea in care legiuitorul a reglementat relatia contractuala dintre managerul spitalului public si Ministerul Sanatatii. Astfel, potrivit noului alin. (7) al art. 176 contractul de management se incheie pe o perioada de trei ani si modelul sau cadru (planul de management al candidatului, indicatorii de performanta a activitatii, programul de lucru si conditiile de desfasurare a activitatii) este aprobat prin ordin al ministrului sanatatii. Iohannis apreciaza ca nu se justifica limitarea ocuparii acestor functii doar de catre un cadru didactic universitar medical.

”Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2016 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii”, incheie presedintele Iohannis.

Camera Deputatilor a adoptat in 23 mai, cu 176 voturi „pentru”, 93 de voturi „impotriva” si 5 abtineri, proiectul de lege pentru aprobarea OUG 79/2016 pentru modificarea si completarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, care prevede, intre altele, ca postul de manager de spital nu va putea fi detinut de o persoana care are functie de conducere intr-un partid, dar poate fi ocupat de cineva care este membru intr-o formatiune politica.

Sursa foto: Agerpres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Politic »


Comunicate de presă

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul tau tinta? Publica un comunicat de presa →


Setari Cookie-uri