Intrebari preliminare:

Nume, Prenume: Felix Patrascanu
Functia: 1 dintre cei 3 Directori FAN Courier
Varsta: 40
Stare civila: Casatorit

1. Ce studii ai urmat?

Facultatea de drept.

2. Care au fost cursurile care te-au pasionat cel mai mult in facultate?

Criminologie si criminalistica.

3. Care a fost primul job pe care l-ai avut?

Electrician pe un santier bucurestean.

4. Credeti ca este necesar un MBA pentru a a ajunge intr-o pozitie de top management?

Un MBA nu garanteaza accesul la o pozitie de top management, dar ajuta. E mai degraba un catalizator de cariera in zilele noastre. Pe vremea cand noi puneam bazele FAN Courier, mediul de business era altul. Era ca orice era aflata la inceput: invatam din mers si era de ajuns sa fii entuziasmat, sa fii pasionat de ceea ce faci si complet dedicat. Astazi, avem un mediu de afaceri mai bine reglementat, o economie cu un alt ritm si mai ales avem presiunea concurentei din ce in ce mai puternice.

5. Care sunt principalele trei pasiuni ale tale?

Prima este curieratul. Imi place si il am in sange, altfel nu reuseam impreuna cu ceilalti doi actionari – Adrian Mihai si Neculai Mihai - sa ridicam cea mai importanta companie de curierat romaneasca de la zero. Curieratul este un fel de combinatie intre o promisiune facuta si satisfactia misiunii indeplinite si lucrezi cu unul dintre cele mai fragile concepte: increderea.

A doua ar fi masinile si competitiile off road, probabil pentru ca am absolvit un liceu auto in Focsani unde am avut un profesor foarte dedicat meseriei. Initial am vrut sa-mi gasesc o masina de epoca pe care s-o reconditionez singur, dar pe un site am dat de actualii mei colegi de la clubul Off Road Adventure Romania unde, incepand cu anul 2004 am devenit membru. Acum particip in campionatul national de off road. Sentimentul pe care ti-l da o masina pregatita sa treaca peste obstacole destul de periculoase este unic si plin de adrenalina.

A treia e colectia de vinuri, vinars si cognac pe care le-am cules de peste tot in lume. Sunt nascut in Panciu, judetul Vrancea unde vinul este la mare cinste, iar tatal meu m-a invatat multe lucruri despre vin si viticultura. Detin aproximativ un hectar de vie nobila intr-un sat de langa Panciu, Fitonesti, unde imi petrec cate o saptamana toamna ca sa culeg via si sa vinific. Este un lucru la care tin foarte mult si sunt foarte mandru de productia mea de vin.

6. Care este ultima carte citita?

Ultima carte citita este "Razboiul lumilor" scrisa de Traian Ungureanu, o carte foarte interesanta despre lumea de dupa 9/11 in plan social si politic. Acum citesc "Istoria Romei" a lui Cizek, o istorie foarte amanuntita a Romei si a Imperiului Roman. Imi place foarte mult istoria si mai ales perioada de lupta anticomunista dintre anii 1947-1989, din tara noastra.

7. Ai un film sau un serial preferat?

Filmele preferate sunt "Legendele toamnei" cu Brad Pitt si Anthony Hopkins si "Naufragiatul" cu Tom Hanks. Serialul preferat este "Survivor" pe AXN.

8. Evoca un moment care ti-a ramas in memorie din prima zi de lucru in cadrul companiei in care activati in acest moment.

Cele mai vii amintiri tin mai degraba de primele zile, nu doar de de una. Imi aduc aminte si acum cand a sunat telefonul si am primit prima comanda. Acel client beneficiaza de expeditii gratuite oriunde in tara, iar prima factura de pe 16 ianuarie 1998 o pastram si astazi. Si-mi mai aduc aminte de Furia Verde, o Dacie personala pe care o foloseam in primele curse de curierat.

9. Ce anume faceai inainte de 89', din punct de vedere profesional?

Am lucrat pe un santier ca electrician, iar in preajma revolutiei am gasit un post de electrician la Tipografia Universul, institutie de care cu drag imi aduc aminte. Aici, lucrand la intretinere, am avut ocazia sa citesc o multime de carti.

10. Daca ar fi sa o iei de la inceput din punct de vedere profesional, care ar fi lucrurile pe care le-ai evita?

Per total, nu as schimba foarte multe pentru ca bune sau rele, etapele evolutiei mele profesionale s-au completat una pe alta si s-au compensat una pe alta. Cred ca un singur lucru as schimba: as cere ajutor mai din timp. A existat un moment critic in istoria FAN Courier cand, impovarat de volumul de munca, aproape am clacat, iar compania era foarte aproape de faliment. Asta se intampla in 2000, la 2 ani de la infiintare. Atunci, Adrian si Neculai, prietenii mei din copilarie, mi s-au alaturat si ne-am impartit sarcinile astfel incat sa ne putem ocupa cat mai bine de fiecare aspect al business--ului.

11. Care ar fi primul sfat pe care l-ai da unui investitor strain, recent interesat de Romania, care doreste sa investeasca intr-o companie romaneasca?

Citeste si:

Multa atentie la “porcul ingrasat in ajunul Craciunului” sau altfel spus la companiile crescute artificial pentru a fi atractive pentru investitori. Nu stiu care este strategia unui investitor strain, dar punandu-ma in locul acestuia, as sta ceva vreme in tribuna si as observa cum se descurca “jucatorul” pe teren. Nu m-as duce doar la un meci si in mod clar nu m-as lasa dus de val doar pentru ca promite sa invinga echipa adversa. As lua in considerare si reputatia jucatorului pe piata. Nu as vrea ca pe langa investitii tehnice si de personal, sa mai fie nevoie sa investesc masiv si in imaginea acestuia.

12. Ce sistem de conducere folosesti sau apreciezi cel mai mult?

Descentralizat si specializat. Este un sistem pe care l-am aplicat inca din 2000. Exista nivele de decizie si departamente specializate. Atlfel ar fi fost un haos. Ca in orice alta afacere, este nevoie de atentie la detalii, de meticulozitate, de delegarea sarcinilor si de asumarea responsabilitatii. Eu cred in specializare. Nu cred in “a sti din toate cate putin”; e imposibil sa fii bun la toate.

13. Care crezi ca este principalul obstacol care apare in calea investitorilor care ar dori sa intre in industria in care activati?

Pai daca vorbim de achizitionarea unor jucatori deja existenti pe piata, nu exista nici un obstacol. Daca ne referim la aparitia unor noi jucatori care vor sa penetreze piata de curierat, atunci vorbim despre investitii consistente. O companie care isi doreste sa desfasoare activitati de curierat la nivel national are nevoie de investitii initiale de peste 1 milion de Euro. In plus, trebuie sa aiba o strategie de marketing foarte bine pusa la punct. Marea greseala a noilor intrati este aceea de a crede ca un pret mai mic sau calitatea le pot aduce succesul. Strategia pretului mic este sinucigasa. Jucatorii existenti pe piata au puterea de a cobori pretul pentru a-l scoate din joc pe noul intrat, iar calitate ridicata avem toti. Atlfel nu am fi intrat in joc.

14. S-a produs recent vreo schimbare (inovatie) care te-a fortat sa iti modifici propriul model de business? Daca da, care este aceasta?

In mod cert vorbim despre criza de pe piata fortei de munca. Unul dintre cele mai mari pericole in aceasta industrie este sa depinzi de forta de munca si sa ai un flux de personal nou prea ridicat. A trebuit sa gasim solutii pentru aceasta situatie. Pe de o parte am investit destul de mult in traininguri (intre 250.000 si 300.000 de euro anual) pe de alta parte, am pus in practica o noua strategie de recrutare. Ne-am indreptat atentia spre judetele limitrofe si am inceput sa recrutam concentrat din orasele mari din apropierea Bucurestiului. La ora actuala avem angajati din Giurgiu carora le asiguram transport dus intors zilnic.

15. Care este ora la care ajungi in mod normal dimineata la birou?

9:00 – 9:30

16. Cate ore petreci in medie pe zi la birou?

Cam 10 ore, cu specificatia ca, din trei in trei zile, fiecare dintre noi trei ramane pana la plecarea ultimei masini de traseu in tara, pentru fi la curent din timp cu toate problemele fierbinti.

17. Ai un model in afaceri? Daca da, cine este acesta?

Modelele mele nu sunt neaparat oameni, ci mai degraba echipe. Amintesc aici echipa de manageri de la Avon, Banca Transilvania, Vodafone, Sodexho Pass si lista poate continua.

18. Care este cea mai mare reusita profesionala din cariera ta?

Fara doar si poate FAN COURIER. Eu am doi copii: Andra si Fan Courier, iar iubirea mea pentru ei o impart exact in aceasta ordine. Ceea ce parea la inceput o incercare temerara, azi este una dintre cele mai solide afaceri din Romania si fara falsa modestie: Nr 1 in curierat.

19. Care a fost cel mai mare esec profesional din cariera ta?

Dupa cum arata Fan Courier, nu prea au fost momente de acest gen. Esec pentru mine este atunci cand pierzi un client fie el mare sau mic.

20. Nominalizeaza trei oameni de afaceri din Romania pe care ii admirati cel mai mult.

Ion Tiriac, Robert Rekkers CEO Banca Transilvania, Angela Cretu CEO Avon, Francois Podeur CEO Sodexho Pass.

21. Ce linie aeriana preferi in zborurile de business internationale?

Tarom, KLM , British Airways, dar cel mai mult imi plac pilotii romani.

22. Unde ai petrecut ultima vacanta? Care ar fi destinatia unei vacante perfecte din punctul tau de vedere?

In ultima vacanta am fost U.S.A. chiar de Craciun si Revelion si am vizitat mai toata coasta estica a tarii. O tara extraordinar de interesanta, dar in care n-as putea sa traiesc niciodata. Vacanta perfecta pentru mine ar fi sa strabat cat mai multe tari cu o masina pregatita pentru off road pe trasee off road insotit de offroad-eri.

23. Ce masina conduci?

Conduc o Toyota Landcruiser 120 care ma satisface aproape deplin. Spun aproape pentru ca are si putina electronica la motor. Nu-mi place deloc trendul actual de a transforma masina intr-un robot computerizat. Unde mai este placerea de a conduce?!

24. Unde te vezi peste 5 ani?

Tot in FAN, mergand la intalnirile tehnice din tara, participand la sedintele operative din fiecare zi, participand negresit la toate etapele de off road si imbogatindu-mi colectia de vin, vinars si cognac.