Ramona Brad si-a inceput cariera in urma cu zece ani pe o pozitie part-time in cadrul producatorului de bunuri de larg consum Procter&Gamble Romania, iar in prezent conduce departamentul de Relatii Externe al aceleiasi companii.
Intrebari preliminare:
Nume: Ramona Brad
Functia: Director Relatii Externe Procter&Gamble Romania
Varsta: 33
Stare civila: Necasatorita

1. Ce studii ati urmat?

Am urmat cursurile Liceului cu profil chimie-biologie CA Rosetti din Bucuresti. Ulterior, visele copilariei si realitatea au fost tipice standardului in cazul meu- visul fetitei care se joaca “de-a doctorita” cu papusile s-a implinit intr-o zi si, ca atare, am urmat cursurile Facultatii de Stomatologie a Universitatii de Medicina si Farmacie Carol Davila din Bucuresti, pe care am absolvit-o in 1999.

2. Care au fost cursurile care v-au pasionat cel mai mult in facultate?

Privind acum retrospectiv, perioada facultatii, probabil ca oarecum inconstient la acel moment, a fost marcata de “pasiunea” mai mare pentru toate acele activitati care ma aduceau in contact direct cu oamenii-fie ca era vorba de interactiunile zilnice cu colegii mei, “grupurile de studiu”, fie ca era vorba de interactiunea cu pacientii. Acela era momentul in care simteam ca fac o diferenta, ca modul in care comunic este o parte egala ca importanta cu tratamentul in sine. Probabil ca a fost un “semn” al pasiunii pentru comunicare transformata in cariera de acum.

3. Care a fost primul job pe care l-ati avut?

Am inceput activitatea la Procter&Gamble pe o pozitie part-time inca din ultimul semestru din anul terminal al facultatii, ca atare “iubirea” dintai a ramas job-ul meu pana in ziua de azi.

4. Credeti ca este necesar un MBA pentru a a ajunge intr-o pozitie de top management?

Cred ca ce e important in viata fiecaruia dintre noi este sa ne gasim, individual, scopul si ceea ce ne aduce “implinirea”. Nu este o reteta pentru acest lucru, este pur si simplu o doza importanta de “curaj personal” in a-ti defini telul. Telul meu, desi nu mi-am facut niciodata planuri pe termen extrem de lung, este mai degraba legat de implinirea mea personala sau ce percep eu ca si implinire personala. Este dorinta de a fi tot timpul in echilibru, de a avea tot timpul senzatia de stabilitate, de siguranta, de incredere in mine si in oameni. Asa ca, specific pentru mine, un MBA nu ar adauga la aceste elemente pe care cred ca le-am gasit deja in pasiunea pentru munca mea de acum.

Pentru altcineva insa, acesta poate da acea implinire personala si atunci as incuraja o astfel de persoana sa mearga pana la capat cu convingere si hotarare.

Cred de asemenea cu convingere ca studiile au menirea de a-ti deschide orizonturile si nu de a iti limita optiunile. O persoana puternica si hotarata este aceea care reuseste permanent sa se adapteze la contextul momentului, acea persoana care are capacitatea de a se provoca permanent pe sine insasi-si daca ai aceasta deschidere catre alte provocari, catre alte orizonturi, atunci poti face aproape orice iti propui.

Cred ca e important sa simti momentul in care o anumita alegere de cariera sau de drum in viata, in general, te duce catre un drum fara iesire sau poate chiar catre un drum oarecare, dar care pentru tine ca si persoana este doar un drum oarecare. De aceea, hotararea mea la un moment dat de a schimba cariera cu 180 de grade a fost ciudata si de neinteles din punctul de vedere al unora din cei din jurul meu. Pentru mine insa a reprezentat deschiderea mea catre un alt mediu, catre un alt mod de a lucra, catre alti oameni, catre comunicare. Aceasta a fost o provocare imensa si am continuat sa ma bucur de alegerea mea in fiecare zi, nu am avut niciodata regrete. Ca atare, da, studiile, MBA-ul, sunt importante, pentru ca iti dau siguranta de sine de care ai nevoie ca sa incerci orice altceva in viata.

5. Care sunt principalele trei pasiuni ale dvs.?

In ordine: relatia interumana si sa pot zambi macar o data in fiecare zi, comunicarea ca instrument al primeia, cunoasterea unui lucru nou in fiecare zi, fie ca este o persoana, un loc, o informatie.

6. Care este ultima carte citita?

Este de fapt o carte recitita, dar cu aceeasi placere-Mrs. Dalloway de Virginia Woolf (1925). Greu de citit, Mrs. Dalloway povesteste ziua unei femei dn societatea inalta londoneza, care da o petrecere. E foarte greu sa te identifici cu personajul principal sau sa-l placi, mai ales ca personajul insusi nu “vrea” sa il placi. Snoaba, superficiala, Clarissa Dalloway reuseste sa te irite prin realismul cu care este prezentata. Femeile "scrise" de Virginia Woolf sunt foarte reale si inca foarte moderne. Cat se poate de actuale. Incerc intotdeauna sa aduc fiecare situatie din cartile pe care le citesc in paralelisme cu situatia actuala si incerc sa vad cum ar trebui sa fie femeia “ideala” zilelor noastre.

7. Aveti un film sau un serial preferat?

Breakfast at Tiffany's-povestea fetei superficiale, care da petrecere dupa petrecere si are o tona de teorii despre viata, desi foarte tanara, care este obsedata de stralucire si bogatie, care se foloseste de frumusete ca sa obtina ce vrea, care isi castiga existenta de pe urma unei
“cohorte” de barbati cel putin dubiosi-suna atat de “actual”, nu? Totusi, fascinanta ca si personaj, cu un trecut plin de traume si abuzuri, cu o falsa stralucire si o existenta fabuloasa. Un film electrizant, pe care cred ca l-am revazut de 10 ori.

8. Evocati un moment care v-a ramas in memorie din prima zi de lucru in cadrul companiei in care activati in acest moment.

Mi-au ramas in minte doua lucruri: deschiderea colegilor inca din prima zi, sprijinul dat pentru acea atat de necesara integrare intr-un mediu care imi era total strain si, in egala masura, un “vraf” de documente pe care sefa mea de atunci mi le-a dat “la studiu” cu un zambet atat de incurajator ca probabil as fi citit orice si in orice cantitate-lucru care de altfel s-a si intamplat timp de vreo 2 luni.

9. Ce anume faceati inainte de 89', din punct de vedere profesional?

La momentul 1989 eram in clasa a IX-a de liceu, eram olimpica nationala la chimie si biologie, aveam o trupa de colegi extrem de valorosi, dar si extrem de nazdravani si experimentam mereu ceea ce cred eu ca este echilibrul ideal la acea varsta dintre “inocenta” si “seriozitate”.

10. Daca ar fi s-o luati de la inceput din punct de vedere profesional, care ar fi lucrurile pe care le-ati evita?

Nu as evita probabil nimic pentru ca fiecare experienta te invata ceva, atat personal cat si profesional, si, desi in acel moment poate parea dificil si de nedepasit, acele greutati te formeaza ca om in primul rand. Cred ca o viata luata de la inceput e o oportunitate “minunata” sa faci aceleasi “greseli” profesionale. Poate insa ca as evita anumite greseli de evaluare gresita a anumitor oameni, poate, dar, de fapt, si din asta invatam multe.

11. Care ar fi primul sfat pe care l-ati da unui investitor strain, recent interesat de Romania, care doreste sa investeasca intr-o companie romaneasca?

P&G este o companie care investeste in Romania de peste 15 ani si continuam sa avem incredere in potentialul de dezvoltare al tarii, fiind perfect constienti de un “adevar” valabil probabil in business la fel de mult ca in orice alt domeniu-“fructele” cele mai dulci le culegi dupa ce “ingrijesti” pamantul vreme indelungata, dupa ce adaugi toate acele “ingrediente” care sa iti asigure o planta solida.

Cred ca sfatul cel mai important este legat de aceste planuri, care trebuie sa fie pe termen lung, cu consecventa si perseverenta. Si as mai avea un sfat important: sa valorifice la maxim potentialul uman pe care il gaseste aici pentru ca exista un potential intelectual de exceptie si spun asta cu convingerea celui care a trecut prin multe experiente multi-culturale de-a lungul vremii. Exista inainte de toate o incredibila vointa de a reusi. Cu aceste doua elemente, cred ca orice plan de business poate fi un model de succes in Romania, asa cum a fost si cazul P&G.

12. Ce sistem de conducere folositi sau apreciati cel mai mult?

Am mentionat deja de cateva ori, poate si ca un semn al importantei pe care o are pentru mine, cat de mult inseamna relatiile interumane directe, bazate pe incredere reciproca. Acesta este exact stilul pe care il abordez cu echipa mea si asa am crescut si eu in companie de la inceput. Aceasta este “reteta” pe termen lung a succesului de echipa, fiecare are responsabilitatea completa a muncii sale, dar si nevoia naturala de a interactiona si de a folosi, in sensul cel mai pozitiv posibil, experienta celorlalti, atat a “sefului”, cat si a colegilor.

Am norocul sa am o echipa diversa, cu o experienta acumulata de-a lungul vremii care le da siguranta de care au nevoie in situatii dificile si mai putin dificile, am norocul sa am o echipa de la care pot invata multe. Rolul meu este sa le ofer o particica din experienta mea si sa “netezesc” drumul din fata lor atunci cand este nevoie pentru a-i ajuta sa isi realizeze obiectivele.

13. Care credeti ca este principalul obstacol care apare in calea investitorilor care ar dori sa intre in industria in care activati?

Obstacolele pot veni din doua directii. Sunt pe de o parte obstacolele determinate de absenta unui profil de incredere cu reprezentantii locali (aspect in care P&G a beneficiat insa de istoricul de succes de 15 ani pe piata romaneasca, de increderea pe care ne-am stabilit-o local), iar pe de alta parte pot fi obstacole legate de strategia pe termen lung a autoritatilor romane, la un moment dat, in relatie cu o industrie specifica, intrucat aceasta strategie poate determina parteneriatul prioritar intr-o anumita directie. Cred ca este din nou important dialogul permanent, deschiderea de ambele parti, parteneriatul pentru a intelege oportunitatile din toate perspectivele posibile.

14. S-a produs recent vreo schimbare (inovatie) care v-a fortat sa va modificati propriul model de business?

Modelul de business , mai ales pentru o companie cu o istorie de peste 170 de ani, asa cum este P&G, poate fi clasificat ca un succes tocmai atunci cand nu se schimba o data cu schimbarile permanente si inerente din jur. Important este sa gasesti acea valoare fundamentala care iti permite sa nu pierzi directia niciodata, stiind clar unde vrei sa ajungi intotdeauna. Si pentru noi aceasta valoare fundamentala este legata de imbunatatirea in fiecare zi a vietii consumatorilor de pretutindeni prin produsele noastre. Atata timp cat tot ce facem este centrat pe aceasta valoare, restul planurilor si modelelor se adapteaza, dar au acelasi obiectiv final.

Important este sa fim mereu aproape de ce isi doreste consumatorul intr-un anumit moment, in timpuri bune si in timpuri mai putin bune. Avem chiar si un “motto” intern. Spunem ca seful nostru este consumatorul. Proba increderii in brand-urile noastre sunt de fapt vremurile grele, faptul ca si in aceste vremuri consumatorii aleg produse P&G este dovada corectitudinii strategiei alese.

15. Care este ora la care ajungeti in mod normal dimineata la birou?

Incerc sa ajung foarte devreme la birou de aproximativ un an. Pe de o parte, pentru ca imi place “linistea” diminetii intr-un birou mai gol si care imi da posibilitatea sa imi fac ordine in planurile pentru ziua respectiva, pe de alta parte pentru ca evit ora de maxima aglomeratie a diminetii si am senzatia ca salvez timp util in acest fel.

16. Cate ore petreceti in medie pe zi la birou?

In functie de numarul de proiecte dintr-o anumita perioada, poti fi perioade mai incarcate, in care petrec la birou un numar de ore cu cifre duble pe zi, dar sunt si perioade in care ritmul este mai apropiat de cel normal. Nu am niciodata frustrari legate de perioade mai incarcate pentru ca am reusit sa ating acel “ideal” pentru mine-in care vin la birou cu zambetul pe buze. Asta e cel mai important.

17. Aveti un model in afaceri? Daca da, cine este acesta?

Desi poate banal pentru ca este citat extensiv, Bill Gates este un exemplu de om de afaceri care nu a renuntat la un anumit standard in tot ce face si care, pe langa nenumaratele realizari profesionale, isi gaseste timp si disponibilitate sa se implice in activitati caritabile. Un exemplu de echilibru al unui om de afaceri pe care averea personala nu l-a schimbat ca om si ca si caracter.

Din categoria femeilor, lista este mai lunga, pentru ca de la fiecare din cele 50 de femei din Topul Fortune al celor mai puternice femei din
business este ceva de invatat sau de admirat. Indra Nooyi (Pepsi), Meg Whitman (eBay), Susan Arnolds (P&G) sunt toate exemple de femei puternice, care au reusit sa isi construiasca atat cariere, cat si vieti personale de succes. Este o poveste de viata de urmat in fiecare din povestile lor.

18. Care este cea mai mare reusita profesionala din cariera dvs.?

Realizarea cea mai importanta a fost momentul in care am inteles ca ceea ce imi doresc de la cariera mea este sa pot veni in fiecare zi la birou cu zambetul pe buze si sa incerc sa plec la fel, pentru ca stiu ca vin in mijlocul unei echipe de oameni cu care poti realiza aproape orice si cu care poti comunica pe orice tema.

19. Care a fost cel mai mare esec profesional din cariera dvs.?

Cariera mea a urmat o traiectorie liniar ascendenta de la inceputul ei si pot sa spun cu o nota de mandrie personala ca am reusit sa ating unul cate unul, cu rabdare si perseverenta, ce mi-am stabilit ca si obiectiv. Asa ca nu as clasifica esecurile legat de etapele acestei cariere. Sunt o persoana extrem de pozitiva, pe care neimplinirile de moment nu o demotiveaza, ci o determina sa mearga mai departe. Asa ca nu as folosi niciodata cuvantul “esec” in relatie cu aceste momente.

Cred ca esecul vine atunci cand te confrunti cu o neimplinire importanta dupa ce ai investit timp si efort in acel lucru. Daca ai suficienta intelepciune sa intelegi ca succesul vine cu rabdare si perseverenta, atunci nu ai de ce sa simti esecul in lucrurile marunte. Am insa o categorie pe care o definesc drept “esec”. Atunci cand sunt dezamagita de oameni in care am investit incredere, tind sa definesc acel moment si ca un esec al meu personal, pentru ca relatia interumana este cea la care tin cel mai mult si pe care construiesc cel mai mult. Din fericire, nu am intalnit multe astfel de situatii, dar nimeni nu este ferit de ele si in mod sigur invatam si din aceste situatii.

20. Nominalizati trei oameni de afaceri din Romania pe care ii admirati cel mai mult.

Primul om admirat: “sefa” mea precedenta din P&G, Ecaterina Safarica, care a calauzit atat pasii mei initiali din P&G cat si multi din pasii urmatori. Al doilea "om admirat": pleiada de oameni de afaceri tineri care au stiut sa foloseasca potentialul lor intelectual pentru a construi afaceri de succes, intr-o lume noua. Al treilea “om admirat": comunitatea mai mica, dar atat de frumoasa a femeilor de succes din afaceri, care au stiut sa aduca diplomatie, tact si toleranta, un nou stil de business in Romania.

21. Ce linie aeriana preferati in zborurile de business internationale?

Sunt o “sustinatoare” a liniei aeriene nationale Tarom, pentru ca am experimentat de-a lungul vremii diverse variante si cred foarte tare in profesionalismul pilotilor romani.

22. Unde ati petrecut ultima vacanta? Care ar fi destinatia unei vacante perfecte din punctul dvs. de vedere?

Vacantele sunt petrecute in general in locuri alese in concordanta cu starea mea de spirit dintr-un anumit moment. Sunt momente in care simt nevoia de odihna si relaxare, sunt momente in care simt nevoia de aventura si explorare. Ca atare, de la vacante “europene” (Franta, Olanda, Spania, Grecia, Marea Baltica) pana la vacante mai “exotice” ca Republica Dominicana sau Africa de Sud, am experimentat diverse variante pana acum.

23. Ce masina conduceti?

Conduc masina companiei, un Renault Laguna II, nu sunt o pasionata de masini. Mi se pare ca elementele care trebuie sa conteze sunt sa fii in siguranta si sa fie o “unealta” care sa te ajute sa ajungi nu mai repede, ci mai comod acolo unde iti doresti.

24. Unde va vedeti peste cinci ani?

Vreau sa ma vad intrand in biroul P&G (chiar daca aici sau in alta parte) cu acelasi zambet pe buze.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Profilul saptămânii »


Setari Cookie-uri