„Anul 2006 se va caracteriza prin speculatii pe piata terenurilor de constructie. Cauza principala a acestui fenomen sint proiectele cu aspect gigantesc anuntate de autoritati: legenda zonei metropolitane, precum si povestile referitoare la Aeroportul din sudul Bucurestiului si Canalul Dunare-Bucuresti. Este o curata aventura sa ne inchipuim ca va incepe si se va termina ceva ce este abandonat de 15 ani”, spune Artur Silvestri, directorul general al Institutului de Consultanta Imobiliara.

Cele mai mari cresteri

Studiul facut de Institutul de Consultanta Imobiliara arata ca zonele in care preturile la terenuri vor fi cele mai mari sint Militari si Otopeni. „Vor fi cresteri de 45%, iar in celelalte zone cu pina la 10%”, se arata in studiu. Si in localitatile din judetele care vor fi incluse in zona metropolitana preturile au inceput deja sa creasca. Daca la sfirsitul anului trecut, un metru patrat de teren se putea cumpara cu 3 euro, in prezent a ajuns la 5 euro, iar in perioada urmatoare va depasi 20 de euro.

In plus, arhitectii spun ca autoritatile nu au luat in calcul si lipsa spatiului public in proiectul de transformare a Bucurestiului in zona metropolitana, care este vital. „La ora actuala, 90% din spatiu este privat. Daca vrei sa transformi Capitala in metropola, trebuie sa ai spatiu si pentru utilitati. Or, la noi sint drumuri in buricul Bucurestiului unde nu poate intra nici o masina de pompieri”, spune arhitecul urbanistic Daniela Placintescu. In plus, aceasta sustine ca zonele incluse in proiect risca sa piarda fondurile structurale. „Din cauza ca transformarea regiunilor din jurul Bucurestiului in zone metropolitane nu tine cont de euroregiuni, acestea vor pierde fondurile. Iar fondurile structurale, fonduri destinate infrastructurii, nu pot fi accesate decit pe euroregiuni”, spune Placintescu.

Metropola ajunge la Oltenita

Citeste si:

Pe de alta parte, cei care conduc Primaria Capitalei sustin ca acest proiect nu are decit parti pozitive si ca trebuie facut cit mai repede. „Transformarea Capitalei in zona metropolitana va aduce beneficii atit Capitalei, cit si zonelor limitrofe. Pentru ca ele vor beneficia de transport in comun si de utilitati, ceea ce nu aveau pina acum”, spune Murgeanu, viceprimarul Capitalei. Totodata, autoritatile spun ca singurul aspect negativ care ar putea aparea este frustrarea edililor.

„Primarii nu trebuie sa-si faca grija ca isi vor pierde functiile. Organizarea administrativa va ramine aceeasi,” sustine Marilena Berza, coordonatorul proiectului de transformare a Capitalei in zona metropolitana. Metropola va cuprinde localitati din cinci judete. Astfel, din Ilfov: Buftea, Voluntari si Popesti Leordeni si inca alte aproximativ 30 de comune. Din Dimbovita sint propuse sa faca parte comunele: Butimanu, Ciocanesti, Crevedia, Niculesti si Tartasesti. Vor mai face parte si orasele Oltenita, Budesti si Fundulea, toate din judetul Calarasi.

Planul lui Videanu, atacat politic

PNL ataca proiectele bucurestene ale PD prin intermediul unui ONG controlat de liberali. Planul lui Videanu de transformare a Bucurestiului in zona metropolitana a fost demontat in urma cu doua zile de unul dintre subordonatii pe linie de partid ai viceprimarului Ludovic Orban. Asociatia Alma-Ro, al carei presedinte este liberalul Adrian Badila, pina in urma cu patru luni subprefect de Bucuresti, acuza autoritatile ca nu sint pregatite sa abordeze in mod eficient si coerent problema unei viitoare zone metropolitane.

„Nu exista o viziune strategica coerenta referitoare la viitoarea dezvoltare a Capitalei”, spune Eliza Teodorescu, directorul executiv al Asociatiei Alma-Ro. La ora actuala exista un numar de trei proiecte pentru zona metropolitana. Unul al Primariei Bucuresti, altul al PNL si altul al PSD. „Exista un proiect al PNL depus in Parlament referitor la zona metropolitana Bucuresti. Nu am depus impreuna cu PD, pentru ca ei nu si-au format nici un punct de vedere pina in momentul de fata,” sustine Ludovic Orban.