Fabricile din mijlocul marilor orase fac bani buni din vanzarea de terenuri. Investitorii din imobiliar vaneaza terenurile mari plasate central sau semicentral pentru a dezvolta cartiere rezidentiale, centre comerciale sau cladiri de birouri.

Intreprinderile de utilaj greu, fabricile de paine, depourile de tramvaie sau institutele de cercetare au mostenit de la regi-mul comunist terenuri care valoreaza acum zeci, chiar sute de milioane de euro. Pamanturile plasate in inima marilor orase au devenit foarte cautate de marii investitori, care vor sa ridice pe ele cartiere rezidentiale, centre comerciale sau imobile de birouri. Acestia pun ochii pe cate un teren pe care-l considera potrivit pentru afacerea lor si nu se uita la bani sau la faptul ca pe suprafata respectiva exista hale sau cladiri vechi ce trebuie demolate.

Atuuri: suprafata si pozitia

Criza de terenuri mari amplasate in inima marilor orase este principalul motiv pentru care fabricile sunt curtate de cei care doresc sa dezvolte proiecte in domeniul imobiliar. Intreprinderile construite de comunisti beneficiaza de suprafete de teren de peste 20.000 de mp si sunt ideale pentru ridicarea unor cartiere rezidentiale sau a unor complexe comerciale, spun analistii imobiliari. Ei explica si ca partea cea mai mare a ofertei de pe piata terenurilor localizate n orase este reprezentata de proprietati mici individuale, de pna la 2.000 m, si din aceasta cauza terenurile fostelor obiective industriale, care au suprafete ntre 5.000 si 40.000 mp, sunt ravnite de intreprinzatori.

In plus, acestea sunt plasate la vedere, pe strazi sau bulevarde, in zone semicentrale sau chiar centrale. Sunt localizate pe strazi sau bulevarde si deci beneficiaza de mijloace de transport in comun, unele chiar de metrou, spune Mirela Raicu, reprezentantul firmei Esop.

Cel mai proaspat exemplu este cel al companiei Regatta, care a intermediat o vanzare a unui teren de 7.000 mp amplasat in Piata Victoriei, pe strada Iancu de Hunedoara. Acesta a apartinut unei tipografii si a fost cumparat de un investitor care vrea sa construiasca pe el un sediu de birouri ce are si spatii comerciale.

Comertul e pe primul loc

Venirea marilor lanturi de retail in Romania a fost o adevarata mana cereasca pentru multe intreprinderi care abia mai supravietuiau pe piata. Un caz de succes este cel al hipermarketului Cora, din Pantelimon, ai carui patroni au reusit in mod spectaculos sa transforme un teren cu destinatie industriala intr-o zona comerciala de mare succes. In urma cu trei ani, lantul de retail francez a decis sa cumpere teren de la intreprinderea Granitul, pe care sa construiasca un mare hipermarket, ce se intinde pe o suprafata de 40.000 mp.

Modelul a fost reprodus de multe alte companii ce au sosit ulterior in tara. Un exemplu recent este cel al operatorului francez de hipermarketuri Auchan, care va ncepe n 2006 constructia unui complex comercial n sectorul 3 al Capitalei, ntre Bulevardul 1 Decembrie, strada Jean Steriadi, Bratarii si Prelungirea Liviu Rebreanu. Compania franceza a achizitionat 120.000 mp de teren de la Antrepriza Constructii Montaj 4, pentru circa 7 milioane de euro.

Si compania Kaufland este unul dintre cei mai activi retaileri din piata. In ultimul timp, a achizitionat terenuri la Iasi, Bacau si Focsani pentru dezvoltari de supermarketuri, precizeaza reprezentanti ai companiei imobiliare Eurisko. Analistii imobiliari apreciaza ca interesul pentru astfel de locatii ramane maxim, ele fiind cautate si de lanturile de benzinarii si de supermarketuri, dar si de catre developerii de birouri, spa-tii industriale si rezidentiale.

Locuintele prind viteza

Anul 2006 a debutat cu cateva proiecte rezidentiale destinate clasei medii, amplasate in zonele semicentrale ale Capitalei. Mare parte a acestora sunt localizate pe terenul unor foste fabrici. Planorama, un complex rezidential care cuprinde patru blocuri-turn cu cate 15 etaje, este amplasat pe un teren de 18.000 mp, unde a existat un fost depozit de legume.

Si Central Park, un complex rezidential care ofera 500 de apartamente, intins pe o suprafata de 28.000 mp, se ridica n apropierea intersectiei Soselei Stefan cel Mare cu Bulevardul Lacul Tei, pe terenul ocupat de fosta fabrica de paine Dmbovita.

Un alt caz este cel al fostei fabrici de ciorapi Apollo, de langa Parcul Ca-rol din Capitala, unde se vor construi peste 100 de locuinte de lux. Pentru acest teren, fosta fabrica a incasat 100.000 de euro, spun surse din pia-ta. Un alt proiect rezidential va fi ridicat pe un teren de 4.200 mp care a apartinut fabricii de sampanie Zarea.

Numarul acestor proiecte se va intensifica in urmatorii ani si din acest motiv agentii imobiliari sunt asaltati de developerii care cauta suprafete de pamant de peste 20.000 mp, amplasate central sau semicentral.

Costuri mari

Preturile pentru terenurile din interiorul oraselor sunt extrem de ridicate, ntre 700 si 1.500 de euro pe metru patrat, spun analistii imobiliari. Ei adauga faptul ca investitorii sunt interesati mai ales de loturile de teren de dimensiuni medii, cuprinse intre 1.500 si 3.000 mp, situate n orase, pentru proiecte de spatii de birouri si rezidentiale, n timp ce unii dintre acestia cauta suprafete mai mari, de pna la 30.000-40.000 mp, pentru dezvoltari mai mari.

La periferia oraselor, preturile variaza n functie de destinatia finala. Pentru investitiile rezidentiale, terenurile au preturi care variaza, de exemplu, ntre 40 euro/mp n zona de sud a Capitalei si 100 euro/mp n zona de nord, iar cele pentru constructiile industriale - ntre 20 euro/mp n sud si 55 euro/mp n nord.

Terenurile pe care se vor dezvolta proiecte comerciale costa intre 35 si 55 de euro pe metru patrat, iar in afara oraselor, preturile terenurilor sunt putin mai reduse, ntre 15 si 35 euro.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri