Principalele puncte slabe ale magazinelor din Romania sunt stocurile de marfa din colectiile trecute si atitudinea vanzatorilor, spune consultantul imobiliar Yves D'Arfeuille, care in ultimii zece ani a lucrat pentru Carrefour si EMCT, dezvotatorul mallului Sun Plaza.
Yves D'Arfeuille (foto), de origine franceza, a preluat in luna noiembrie 2011 functia de coordonator al departamentului de property management in cadrul companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox. Anterior, el a lucrat timp de cinci ani in cadrul EMCT, dezvoltatorul mallului Sun Plaza, si alti cinci ani pentru operatorul francez Carrefour.

“Cand lucrezi in cadrul unui dezvoltator, te joci cu banii tai. Ca si consultant, te joci cu banii altcuiva, asa ca procesul de a lua o decizie este diferit. In ambele locuri am invatat o multime lucruri: la Carrefour am «prins» limba romana si asta ma ajuta in discutiile cu partenerii de afaceri si cu echipele mele”, explica Yves D'Arfeuille diferentele dintre a fi consultant si a lucra pentru un dezvoltator imobiliar.

La EMCT, D'Arfeuille a invatat despre ceea ce „da viata” unui mall, precum zona de divertisment, in special cinematograful. Desi statisticile arata ca suntem printre ultimii din Europa in ceea ce priveste suprafata de cinematografe/cap locuitor, el crede ca in Romania pretul de operare al unui cinema este prea ridicat si, deci, descurajator.

“In Paris un bilet costa 10 euro, in Romania costa circa 25 de lei, insa Franta are peste 65 de milioane de locuitori si o putere de cumparare mult mai mare decat cea a pietei locale”, arata D'Arfeuille.

In prezent, DTZ Echinox administreaza circa 160.000 mp de spatii de retail si 11.000 mp de birouri, iar aceste valori sunt asteptate sa creasca in 2012, intrucat, spune D'Arfeuille, proprietarii incep sa fie mai deschisi la externalizarea serviciilor de administrare.

“Costurile externalizarii serviciilor de property management catre un consultant specializat nu depasesc 5% din veniturile de chirii ale centrului comercial, iar actiunile intreprinse de acesta ii pot aduce dezvoltatorului o crestere a randamentului proprietatii ce depaseste costul direct al contractarii unui consultant”, spune D'Arfeuille.

In ceea ce priveste situatia pietei de retail, managerul DTZ Echinox considera ca sunt mai multe lucruri de imbunatatit.

„Retailerii trebuie sa isi faca meseria lor, adica sa vanda. Nu doar sa fie atenti la costuri, ci sa inceapa sa-si dezvolte afacerile, sa aduca colectii mai apropiate, ca preturi, calitate si design, de piata locala. Sunt anumiti retailerii care aduc in alte tari, inclusiv in Romania, produse care nu s-au vandut in Europa si ar trebui sa se opreasca. Acum este momentul pentru ei sa investeasca in Romania”, afirma Yves D'Arfeuille.

In plus, mai spune managerul, daca retailerii vor continua sa aduca in Romania colectiile de anul trecut sau cele care nu s-au vandut si ar trebui sa ajunga intr-un outlet, atunci nu vom putem avea o piata a outleturilor.

Un vanzator trebuie sa salute si sa zambeasca

Insa investitia unui retailer nu presupune doar marfa, ci si formarea personalului, continua D'Arfeuille, care consider ca ca in Romania atitudinea vanzarilor constituie inca mare problema.

“Este o meserie care nu este pusa in valoare, pentru ca a fi vanzator reprezinta o meserie nobila. Daca o faci bine, castigi increderea clientului si vinzi un produs. Insa trebuie sa tii cont de niste elemente simple, de baza: sa spui Buna ziua si sa zambesti”, explica oficialul DTZ Echinox.

Desi in ultima vreme, merge doar de doua ori pe an in Franta, dar Yves D'Arfeuille spune ca este vizibila diferenta dintre atitudinea vanzatorilor din Romania si cei din Franta, iar atitudinea personalului se poate reflecta in vanzarile magazinului respectiv.

“Oricine intra in magazin si este intampinat de un vanzator care nu saluta sau priveste incruntat, va pleca imediat din magazin. Sunt doua aspecte la fel de importante: vitrina, care te atrage din exterior spre interior, si personalul, care te face sa ramai in magazin”, afirma coordonatorul departamentului de property management al DTZ Echinox.

Calitatea personalului din magazine poate fi insa influentata si de proprietarul mallului, spune D'Arfeuille. DTZ Echinox are in administrare un proiect unde proprietarul va angaja o companie de formare pentru a trimite pe toti vanzatorii din magazine la cursuri.

“Nu avem o bagheta magica, succesul unui centru comercial este un ansamblu de factori si, evident, componenta umana este foarte importanta”, incheie consultantul.

In prezent, din portofoliul administrat de DTZ Echinox fac parte proiectele de retail Severin Shopping Center, Botosani Shopping Center, Shopping City Suceava, Shopping City Sibiu si cladirea de birouri Baneasa Business Center.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri