“Ca indivizi ne preocupam de binele propriu si al companiei noastre, intelegand mai putin ca si binele colectiv este important, ca atunci cand in general merge rau nu are cum sa iti mearga tie bine”, spune Furdui.

“Asta incercam sa facem in cadrul Romanian Business Leaders, sa renuntam la pozitia de responsabil de afaceri pentru o zi sau doua (primul summit al fundatiei va avea loc pe 2-3 februarie-n.r.) si sa incercam sa identificam acele subiecte de interes pe care oamenii de afaceri sa le poata influenta in mod semnificativ, coagulandu-se. Fara sa se urmareasca interesul individual imediat sau de termen lung, individual insemnand si al individului si al organizatiei proprii, cat interesul de clasa, de casta, cel al societatii romanesti in general”, spune Furdui.

Ce l-a motivat sa se implice in RBL? “Mi se pare o initiativa foarte buna, care are intr-adevar o sansa reala. Le-am scris membrilor fondatori si le-am mentionat ca si momentul in care se naste aceasta initiativa este unul propice. Daca in 1996, 2004,2009, credeam ca prin clasa politica vom schimba ceva in mediul nostru, acum e evident ca nu se va intampla asta. Schimbarea trebuie sa vina din interior, nu de sus in jos. Daca aceasta initiativa s-ar fi nascut acum 10 ani nu avea sanse, tocmai pentru ca in acel moment contextul nu era potrivit, nu exista o masa critica de oameni care sa aiba experienta, educatie, maturitate, succes in spate si contiinta de sine ca daca nu dai nu poti sa primesti”, a explicat Furdui.

Managerul considera ca problema responsabilitatii manageriale se pune nu doar in momentul crizei, ci si atunci cand lucrurile merg bine. Chiar si in vremurile bune ca manager trebuie sa aplici aceleasi principii de gestionare: preocuparea pentru satisfactia clientilor, sa nu cheltuiesti in exces si asa mai departe.

Personal, Furdui a investit in anumite domenii atunci cand toata lumea pleca din ele. Spre exemplu, in 2001 a plecat din ING pentru a se implica intr-un start-up in telecomunicatii.

“Toata lumea se uita la mine foarte ciudat cand am plecat din ING (unde a fost director de IT-n.r.), dintr-o pozitie de conducere, cu un salariu pe masura, pentru a ma apuca de un start-up intr-un domeniu din care toata lumea fugea la aceea data. Acelasi lucru l-am facut si in 2008, cand am plecat din telecomunicatii pentru a veni in real estate”, povesteste managerul-antreprenor.

Furdui a infiintat Dial Telecom in 2001, o perioada cand, la nivel global, acest domeniu era evitat ca urmare a crizei .com.

De ce a luat aceste decizii? Era o provocare. “In criza exista oportunitati si in plus am cautat intotdeauna oameni si companii cu aceleasi principii si valori ca ale mele”, spune Furdui.

Plecarea din ING a reprezentat pentru ecosistemul carierei lui Florin Furdui si oportunitatea de a imbina rigoarea si eficienta corporatiste cu umanitatea societatii romanesti.

“Bucuria in Dial Telecom nu a fost reprezentata numai de beneficiile financiare, suma pentru care a fost vanduta compania, ci si de faptul ca, dupa ani de zile, inca ne intalnim cu colegii din diverse ‘generatii’ din Dial Telecom, o data la cateva luni”, spune Furdui.

In aceasta companie, prima in care a putut gestiona integral cultura corporatista a organizatiei, Furdui a imbinat partea buna a corporatismului, de la reguli, la inovatie, cu partea buna a societatii romanesti-umanitatea. O imbinare importanta, pentru ca oricat de umanizata s-ar dori o corporatie, la finalul zilei fenomenul ‘tavanului de sticla’ isi spune cuvantul si ramai pur si simplu un numar, nu conteaza daca esti presedintele companiei sau doar un simplu angajat, considera Furdui.

Florin Furdui este un adept al ierarhiei inversate. “Nu cred in modelul liderului care stie tot, raspunde la tot si decide tot, ci in cel al liderului care stie sa intrebe ce trebuie si sa aduca oamenii potriviti la locul potrivit”, a explicat managerul.

Citeste si:

Stilul de management al lui Furdui reprezinta o schimbare de paradigma foarte importanta fata de anii ’80-’90, cand modelul dictatorial era la putere.

“Am fost educat intr-o organizatie olandeza, iar Olanda este recunoscuta ca avand cea mai slaba armata, pentru ca atunci cand comandatul da ordine toti soldatii intreaba de ce? Acest lucru este nenatural in societatea romaneasca, unde oamenii au primit o altfel de educatie”, povesteste managerul din imobiliare.

Educatia este o mare problema in mediul de afaceri local si porneste in primul rand de la cea din familie sau cea din scoli, care de multe ori nu ajuta tinerii sa isi formeze un sistem corect de raportare la autoritate.

Furdui isi aminteste ca a observat in interviurile de angajare un grad mare de obedienta la persoane foarte tinere.

“Nu aveau un model profesional anterior la care sa se raporteze asa ca probabil vine din familie si din scoala. Cand am vazut meteahna asta, la interviu am inceput sa ii intreb despre mediul de acasa , despre familie, despre parinti. Erau foarte nedumeriti, dar le-am explicat ca partea de evaluare tehnica a fost deja rezolvata, iar acum obiectivul meu este sa vad daca se incadreaza ca profil in echipa”, povesteste Furdui.

Cum este acest profil al angajatului, excluzand competentele profesionale? O curiozitate deschisa, cu o raportare corecta la cei din jur, o nemultumire pozitiva si bun simt, spune Furdui, care a adaugat “Nu am cautat niciodata angajati ‘yes man’, din contra i-am detestat”.

In ce mediu de afaceri ar dori Furdui sa lucreze proprii copii? “Nu as putea sa spun cum ar trebui sa arate un astfel de mediu. Incerc sa ii pregatesc astfel incat sa stie cum sa faca fata oricarui fel de mediu, indiferent de conditii si solicitari. Consider acest lucru ca fiind mai important, pentru ca nu stim cum o sa arate lumea de maine, totul fiind in schimbare din toate punctele de vedere”, a explicat Furdui.

Care sunt valorile pe care acesta incearca sa transmita propriilor copii? Sa fie onesti, sa aiba mintea deschisa, sa nu se opreasca niciodata din invatat, sa stie sa asculte, sa nu le fie frica sa actioneze atunci cand stiu ca au dreptate si sa isi urmeze intotdeuna visele.

“Cu siguranta sa cresti un copil si sa construiesti o afacere se bazeaza pe aceleasi principii, metodele sunt diferite”, considera Furdui.

Cum schimbi insa mediul de lucru si stilul de raportare la putere intr-o companie in care vii dupa ce acestea au fost stabilite? “Schimbarea o faci fiind pozitiv, prin propriul exemplu si curatand organizatia de exemplele negative, atat ca oameni, cat si ca practici”, a adaugat Furdui.

Nu doar principiile si viziunea sunt importante, ci si micile detalii.

“Intotdeauna am salutat pe toata lumea cu acelasi respect, de la femeia de serviciu, la directori, pentru ca fiecare isi indeplineste atributiile cu responsabilitate. I-am tratat intotdeauna ca pe oameni si nu ca pe angajati. Totusi, am avut surpriza sa constat ca acest stil nu este apreciat de toata lumea, unii oameni inca au nevoie de un sef dictator”, isi aminteste Florin Furdui.