Suprafata de spatii industriale inchiriate in 2011 s-a dublat fata de anul precedent, cererea venind atat din productie, cat si din partea operatorilor logistici nou intrati pe piata. Pentru 2012 , oficialii Cushman&Wakefield asteapta insa o schimbare a profilului clientului de astfel de spatii.
“La sfarsitul T4 2011 puteam vorbi de o suprafata tranzactionata de aproximativ 150.000 mp fata de 75.000 mp la sfarsitul T4 2010 “, explica Gabriel Sfetcu, directorul departamentului industrial al Cushman & Wakefield Romania.

Cushman & Wakefield a anuntat ca a inregistrat o cota de piata de 15% in 2011, ceea ce reprezinta 25.000 mp inchiriati din totalul tranzactionat.

“ In 2011 am avut mai multe cereri din domeniul productiei, dar nu au fost de neglijat nici cele venite din partea unor operatori logistici nou intrati pe piata in urma fuzionarii sau in urma scindarii altor operatori deja existenti in piata.”, a continuat Sfetcu, care considera ca in 2012 “vor avea loc schimbari interesante in ceea ce priveste profilul ocupantilor”.

Astfel, oficialii Cushman&Wakefield considera ca in acest an pe piata vor exista relocari ale unor producatori importanti in Romania.

“ Pana acum ne bazam mai mult pe necesarul de spatii de logistica generat de sectorul de retail, fie el food sau non-food. Anul 2012 va continua trend-ul inceput in anul 2011 si vom vedea relocari ale unor producatori importanti care nu vor externaliza catre fabricile din Romania doar asamblarea, ci vor face apel la forta de munca specializata in vederea externalizarii diviziilor de cercetare si dezvoltare”, considera Sfetcu.

Interesul a inceput sa se manifeste deja, fosta unitate Nokia din Cluj a fost vanduta. Italienii de la De' Longhi, unul dintre liderii globali pe piata aparatelor electrocasnice, au cumparat fabrica Nokia de la Jucu in ianuarie. De asemenea, si Bosch s-a aratat interesat sa deschida o unitate de productie in Cluj.

In ceea ce priveste atragerea de noi investitii, Gabriel Sfetcu este de parere ca Romania este in avantaj fata de celelalte tari din regiune datorita fortei de munca specializate, a posibilitatii de accesare a fondurilor nerambursabile provenite de la Uniunea Europeana, dar si datorita existentei unor spatii industriale de calitate.

La aceste avantaje se adauga, spun expertii Cushman & Wakefield, maleabilitatea proprietarilor care sunt dispusi sa ofere diverse stimulente potentialilor chiriasi pornind de la gratuitati pana la suportarea costurilor de noi investitii – in cazul acomodarii unui chirias din segmentul productie.

La nivel de chirii Sfetcu considera ca preturile vor ramane stabile in 2012. In 2011 nivelul chiriei s-a mentinut la o medie de 3.8 euro (fara TVA) pe metru patrat la suprafete intre 4.000 – 5.000 de metri patrati si contracte pe o durata de minimum 5 ani.

“Romania poate profita de situatia economica dificila din vestul si centrul Europei prin incurajarea companiilor din segmentul productie astfel incat acestea sa deschida unitati de cercetare si productie. Costurile de operare ale acestor noi unitati de productie vor fi mai mici in comparatie cu cele din locatiile din tarile de origine. Reducerea de costuri este determinata de costurile reduse ale fortei de munca si de facilitatile fiscale care pot fi obtinute de la guvernul Romaniei”, mai spune Sfetcu, care a adaugat ca in masura in care se vor atrage companii din segmentul celor mentionate mai sus in 2012 nivelul tranzactiilor pe segmentul industrial va inregistra o crestere de aproximativ 20%.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri