Oferta rezidentiala nu raspunde decat partial cererii, conform unei analize realizata de imobiliare.ro, pe baza anunturilor de vanzare din principalele orase ale tarii si a comportamentului potentialilor cumparatori.
In Bucuresti, de exemplu, majoritatea cumparatorilor (67,7%) sunt interesati de achizitia unui apartament cu un pret maxim de 60.000 de euro, in timp ce mai bine de 70% din oferta depaseste aceasta limita de pret.

Situatia se reproduce in toate orasele analizate, cu observatia ca in provincie, intervalul de pret care atrage cea mai mare parte din cerere este situat la 40.000 de euro.

Bucuresti

73% din oferta de apartamente din Capitala, in acest inceput de an, este reprezentata de segmentul vechi. Desi 43% din cautari se indreapta spre unitati cu doua camere, in comparatie cu 32,9% cat reprezinta cererea pentru trei camere, in ceea ce priveste oferta, lucrurile stau invers: numarul apartamentelor cu trei camere reprezentand aproape 39% din oferta, depasindu-l pe cel al unitatilor cu doua camere.

Raportat la pret, diferentele se adancesc. Cererea este distribuita in felul urmator: 27,4% din cautari vizeaza apartamente cu un pret cuprins intre 20.000 si 40.000 de euro, 40.3% se indreapta spre intervalul cuprins intre 40.000 si 60.000 euro, 15,7% din cumparatori iau in considerare achizitia unui apartament cu un pret situat in intervalul 60.000-80.000 euro, respectiv 16,6% urmaresc apartamente al caror pret depaseste 80.000 de euro.

Vanzatorii insa par sa nu fie deloc pe aceeasi lungime de unda: astfel, doar 6% din oferta se situeaza sub 40.000 de euro, 21,5% din apartamentele scoase la vanzare au un pret cuprins intre 40.000 si 60.000 de euro, 27,2% se incadreaza in intervalul 60.000-80.000 euro, iar 45,3% din apartamentele scoase la vanzare afiseaza un pret mai mare de 80.000 euro.

Brasov


In Brasov, unitatile vechi reprezinta 88,6% din oferta de apartamente.

47,7% din cautari se indreapta spre unitati cu doua camere, iar 31,1% din cumparatori isi indreapta atentia spre apartamentele cu trei camere, in timp ce interesul pentru garsoniere si unitati cu patru camere este aproximativ egal, in jur de 10-11%. In ceea ce priveste oferta, procente sunt usor diferite: doar 38% din totalul apartamentelor de pe piata fiind unitati cu doua camere.

Diferentele dintre cerere si oferta se accentueaza daca luam in considerare pretul. Astfel, cererea este distribuita in felul urmator: 58% din cautari vizeaza apartamente cu un pret cuprins intre 20.000 si 40.000 de euro, 31,2% se indreapta spre intervalul cuprins intre 40.000 si 60.000 euro, iar 10,8% urmaresc apartamente al caror pret depaseste 60.000 de euro.

Iata insa cum raspunde oferta: doar 21,7% din apartamentele scoase la vanzare au un pret mai mic sau egal cu 40.000 de euro, 39,6% din apartamentele scoase la vanzare au un pret cuprins intre 40.000 si 60.000 de euro, iar 38,7% din apartamentele scoase la vanzare afiseaza un pret mai mare de 60.000 euro.

Cluj-Napoca


Ponderea unitatilor noi in oferta de apartamente din Cluj-Napoca depaseste 40%, situandu-se astfel peste media pe tara si explicand, in mare parte, de ce in acest oras preturile practicate pe segmentul segmentul nou continua sa fie in multe cazuri situate sub cele de pe segmentul vechi.

Desi distributia cererii din piata rezidentiala clujeana, din punct de vedere al numarului de camere, corespunde in mare masura cu cea a ofertei, procentului de 43% din cautari care se indreapta spre unitati cu doua camere, raspunzandu-i 41,2% din oferta, decalajul dintre cumparatori si vanzatori se adanceste atunci cand vorbim de pret.

Astfel, din punct de vedere al pretului, cererea de apartamente este distribuita in felul urmator: 50,3% din cumparatori vizeaza apartamente cu un pret maxim de 40.000 de euro, 31,3% se indreapta spre intervalul cuprins intre 40.000 si 60.000 euro, in vreme ce doar 18,4 % din cumparatori iau in considerare achizitia unui apartament cu un pret mai mare de 60.000 euro.

Totusi, doar 19,3% din apartamentele scoase la vanzare in Cluj au un pret de cel mult 40.000 de euro majoritatea fiind garsoniere si nu apartamente cu doua camere cum si-ar dori cumparatorii, 39,8% din apartamentele au un pret cuprins intre 40.000 si 60.000 de euro, iar 40,9% din unitatile scoase la vanzare afiseaza un pret mai mare de 60.000 euro.

Constanta


Unitatile vechi domina si piata rezidentiala din Constanta, reprezentand 83,9% din oferta.

La fel ca in Cluj-Napoca, distributia cererii din piata rezidentiala, din punct de vedere al numarului de camere, corespunde in mare masura cu cea a ofertei, diferenta constand insa in faptul ca aici cererea de unitati cu trei camere depaseste oferta (39,7% din cumparatori cauta unitati cu trei camere, acestora raspunzandu-le doar 34% din oferta), particularitate a pietei constantene.

Totusi, din punct de vedere al pretului, ecartul dintre cerere si oferta persista. Astfel, cererea de apartamente este distribuita in felul urmator: 41% din cumparatori vizeaza apartamente cu un pret maxim de 40.000 de euro, 33,6% se indreapta spre unitatile cu un pret cuprins intre 40.000 si 60.000 euro, in vreme ce 25,4 % din cumparatori iau in considerare achizitia unui apartament cu un pret mai mare de 60.000 euro.

Pe de alta parte, doar 22,7% din apartamentele scoase la vanzare in Constanta afiseaza un pret mai mic sau egal cu 40.000 de euro, 39,9% din apartamentele au un pret cuprins intre 40.000 si 60.000 de euro, iar in 37,4% din cazuri, pretul solicitat depaseste suma de 60.000 euro.

Iasi

In Iasi, 83,5% din oferta de apartamente este reprezentata de unitatile vechi. 47,3% din cautari se indreapta spre unitati cu doua camere, iar 29,8% din cumparatori isi indreapta atentia spre apartamentele cu trei camere, in timp ce interesul pentru garsoniere este mult mai ridicat decat in alte orase, 17% din cautari vizand astfel de proprietati. In ceea ce priveste oferta, procente sunt diferite: oferta de apartamente cu doua si trei camere e aproape egala: 39% vs. 37%.

Luand in considerare pretul, diferentele dintre cerere si oferta sunt in continuare importante. Astfel, cererea este distribuita in felul urmator: 70,3% din cautari vizeaza apartamente cu un pret cuprins intre 20.000 si 40.000 de euro, 23,2% se indreapta spre intervalul de pret cuprins intre 40.000 si 60.000 euro, iar 6,5% din cumparatori urmaresc apartamente al caror pret depaseste 60.000 de euro.

Vanzatorii au insa o perspectiva diferita: doar putin peste 30% din apartamentele scoase la vanzare au un pret mai mic sau egal cu 40.000 de euro, 43,3% din apartamentele scoase la vanzare au un pret cuprins intre 40.000 si 60.000 de euro, iar 25,5% din oferta afiseaza un pret mai mare de 60.000 euro.

Timisoara


In Timisoara, 74% din oferta de apartamente este reprezentata de segmentul vechi. Daca in ceea ce priveste distributia pe numar de camere a cererii si a ofertei nu se observa decalaje la fel de mari ca in celelalte orase, constatandu-se diferente semnificative doar in cazul garsonierelor si al unitatilor cu patru camere, din punct de vedere al pretului, lucrurile se prezinta diferit.

45,3% din cumparatori vizeaza apartamente al caror pret maxim sa nu depaseasca 40.000 de euro, in conditiile in care doar 10,5% din oferta raspunde acestei asteptari. Mai mult, 40,5% din apartamentele scoase la vanzare afiseaza un pret mai mare de 60.000 de euro, in timp ce doar 17,4% din cautarile realizate vizeaza astfel de apartamente.

Sursa foto: freedigitalphotos.net

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri