Preturile articolelor de imbracaminte, incaltaminte sau accesorii difera de la tara la tara, chiar daca este vorba de acelasi retailer. wall-street.ro a analizat trei branduri importante, Zara, H&M si Mango, in functie de preturile pentru cinci produse, in Romania si alte cinci tari.

Toate preturile produselor, precum si chiriile centrelor comerciale, sunt exprimate in euro.

Analiza wall-street.ro ia in calcul cate cinci articole de la fiecare brand, Zara, H&M si Mango, in functie de preturile din Romania, Spania, Ungaria, Franta, Marea Britanie si Italia. Pe de alta parte, au fost analizate chiriile practicate in centrele comerciale din cele sase tari, potrivit datelor CBRE, cea mai mare companie de consultanta imobiliara la nivel global.

"Acelasi peisaj de retail"

“Daca acum cativa ani, intre Romania si Ungaria, spre exemplu, erau diferente foarte mari intre stocul de spatii comerciale moderne, nivelul chiriilor si atractivitatea pentru retaileri, in prezent avem de-a face cu acelasi peisaj de retail si un nivel al chiriilor comparabil intre cele doua tari”, spune Luiza Moraru, sefa departamentului de retail in cadrul consultantului imobiliar CBRE Romania.

In ceea ce priveste stabilirea preturilor practicate de catre retaileri, explica ea, din punct de vedere operational, acestea depind de mai multi factori, nu numai de nivelul chiriilor in spatiile comerciale. “Elemente precum costurile utilitatilor, taxele si impozitele si costurile logistice pot sa determine diferente importante intre preturile articolelor in doua tari”, subliniaza Moraru.

"Reducerile de chirii au fost rare"

"Din experienta, stiu ca dezvoltatorii din tarile vestice au reactionat mult mai bine in ceea ce priveste raportarea chiriilor la conditiile de criza, in comparatie cu situatia din Romania, unde reducerile au fost rare si greu de obtinut", afirma Paul Cuza, country manager al grupului Inditex in Romania.

In ceea ce priveste structura pretului de vanzare, continua seful Inditex, aceasta este mult mai complexa, pe langa nivelul chiriilor existand si alti factori determinanti, printre care pot enumera cheltuielile de functionare si intretinere, cheltuielile logistice si de transport. Tendinta este regasita nu numai in fashion, dar si in celelalte industrii, precum electronice si electrocasnice, cosmetica si parfumerie, mai spune managerul.

Diferente de pret se inregistreaza si in cazul retailerului spaniol Mango.


Inditex, cel mai mare retailer de fashion, a deschis primele magazine din Romania in 2004, in franciza, si in 2007 a intrat direct pe piata. Grupul spaniol este prezent in Romania cu sapte marci: Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti si Zara Home - si avea la finalul anului trecut 71 de magazine.

Alte magazine au fost anuntate in mallul Ploiesti Shopping City, care ar urma sa fie deschis in luna noiembrie, in Palas Ias, a carui inaugurare este programata pentru luna aprilie si in Sibiu, unde Zara a deschis cel de-al treilea magazin stradal din Romania, dupa cel din Bucuresti si Pitesti.

Mango are in prezent noua magazine, dintre care sase in Bucuresti si cate unul in Timisoara, Cluj-Napoca si Constanta.

H&M, care a intrat pe piata din Romania in urma cu un an, a deschis 11 magazine si a anuntat ca va deschide in aceasta primavara inca cinci unitati in Arad (Atrium Mall), Iasi (Palas Iasi), Craiova (Electroputere Parc), Braila (Promenada Mall) si Suceava (Iulius Mall).

Desi Inditex, proprietarul Zara, are in Ungaria doar 24 de magazine fata de cele peste 70 din Romania, preturile vecinilor raman mai atractive. Romania sta ceva mai bine decat Ungaria in ceea ce priveste preturile practicate de H&M si Mango, insa diferentele nu sunt atat de mari in favoarea tarii noastre.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri