Wall-Street.ro a discutat cu echipa de property management a companiei de consultanta Jones Lang LaSalle pentru a vedea cum evolueaza aceasta piata in Romania, dar si in ce fel a dat vremea rea peste cap bugetele de administrare.

“In functie de proprietate s-au inregistrat depasiri de buget cuprinse intre 10 si 50% in aceasta perioada”, a declarat pentru Wall-Street, Laura Niculescu, directorul de property management al JLL.

Aceste costuri sunt incluse in service charge-ul pe care chiriasii proprietatilor il platesc pe langa chirie, iar aceste depasiri de costuri sunt incluse in reactualizarea anuala a acestei sume. Practic chiriasi au trecute in contracte o suma estimativa a service charge-ului care poate fi reactulizata in plus sau un minus in fiecare an in functie de costurile din acel an.

Potrivit Laurei Niculescu diferentele din aceasta reactualizare sunt de plus/minus 1-2%.

Dincolo de cresterea costurilor, vremea rea de la inceputul anului a dinamizat substantial activitatea property managerilor. “Am stat pe teren la proprietatile din portofoliu zi lumina, inclusiv in week-end-uri pana am rezolvat problemele”, spune Laura Niculescu.

Care au fost cele mai mari probleme? “Infiltratiile au fost cuvantul de ordine”, a spus Mariana Stamate, specialistul pe birouri si industrial al JLL.

“In plus, unele din proprietatile din afara Bucurestiului, care au fost mai afectate de viscol aveau munti de zapada langa”, a adaugat Laura Niculescu.

Dincolo de aceste aspecte, oficialii JLL spun ca si deficitul de stoc al subcontractorilor sau furnizorilor a reprezentat o problema, vremea rea luandu-i prin surprindere pe toti.

Cum evolueaza piata de property management?

"In ultimul semestru al anului 2011 s-au facut simtite cateva schimbari in managementul unor proprietati, cu toate acestea piata evolueaza intr-un ritm lent, in continuare existand tendinta internalizarii serviciilor de property management”, spune Mariana Stamate.

Citeste si:

Care sunt motivele care imping un proprietar sa aleaga internalizeze acest tip de serviciu?

“Costul este argumentul hotarator, existand proprietari care privesc aceasta activitate strict din perspectiva costului, fara a lua in calcul implicatiile viitoare si impactul negativ pe care o administrare defectuoasa il aduce asupra proprietatii sale si a valorii acesteia”, spune Mariana Stamate.

De multe ori insa proprietarii nu inteleg complexitatea acestei activitati si ce primesc pentru un cost mai mare.

Atributiile property manager include reducerea costurilor concomitent cu cresterea calitatii, respectarea termenelor, eficienta si calitate a raportarilor de management periodice,supravegherea respectarii contractelor de inchiriere, controlul cheltuielilor; colectarea chiriilor, a costurilor operationale si de marketing , reprezentarea proprietarului in fata autoritatilor, supervizarea facility managementului sau gestionarea asigurarii proprietatii, spun oficialii JLL.

Internalizarea este si motivul pentru care principalii clienti ai companiei sunt investitori institutionali, acestia avand experienta property managementului din alte tari si intalegand importanta unei companii specializate care sa aiba o abordare unitara, spun specialistii JLL.

In departamentul de property management al JLL lucreaza 8 persoane. Compania are 5 clienti pe acest segment, incluzand 13 proprietati cu o suprafata de aproape 200.000 metri patrati, avand reprezentare locala in partea de vest a tarii. Printre proiectele administrate de companie se numara Colosseum Retail Park, Swan Office si Technology Park si 9 depozite ale Catalyst Capital.

Sursa foto: freedigitalphotos.net