La Conferinta Europeana de Marketing a ICSC au participat peste 200 de manageri de centre comerciale, marketeri, asset manageri, dezvoltatori si investitori, toti membri ai ICSC. Solutiile miraculoase prezentate in cadrul conferintei vin pe 3 directii principale: Marketing Digital si Mobil, PR si Strategiile de targetare. Iata cele mai importante puncte atinse in timpul conferintei:

1. Viitorul este mobil. Viitorul este in mobile marketing, pe masura ce tot mai multi clienti utilizeaza smartphone-uri. O data cu cresterea tot mai mare a aplicatiilor pentru mobile (650.000 doar pentru iPhone), apar oportunitati uriase referitoare la aplicatii de marketing pentru mobile. Centrele comerciale vor urma acest megatrend. Cele mai multe malluri din Europa prezente la conferinta planifica sau deja pregatesc aplicatii mobile de marketing.

2. Mai mult content, mai putina media! Pentru centrele comerciale, Facebook este prima optiune cand vine vorba de social media, pentru ca are mai multa textura (text, dialog, imagine, video) fata de Twitter. Centrele comercial folosesc totusi si YouTube, Foursquare, Tumblr. Utilizarea social media a crescut in randul centrelor comerciale, deoarece poate fi usor de masurat: indicatori de engagement, numar de fani etc. Vreti marketing cu un buget mai mic? Atunci creati mai mult content, si faceti mai putina media!

3. Chiriasii mallurilor si social media. Retailerii sunt interesati de cat mai multe oportunitati de comunicare cu consumatorii, iar centrele comerciale trebuie sa ii atraga si in activitatile lor de social media. Totusi, pentru atragerea lor, centre comerciale trebuie sa abordeze mai degraba departamentele nationale de marketing ale retailerilor, decat pe sefii de magazin foarte ocupati cu problemele operationale si de vanzari de zi cu zi.

4. Cu toata aceasta multitudine de noi tehnologii vine si nevoia unei abordari integrate de marketing online: site-uri, social media si aplicatii pentru mobile etc. Aceasta nevoie vine din cererea in crestere a asset managerilor pentru ROI si masurare a rezultatelor!

5. Schimbare de paradigma: de la ad-uri platite la articole platite. In cazul Multi Corporation, unul dintre cei mai importanti dezvoltatori si manageri de centre comerciale din Europa, aceasta schimbare vine intr-un mix de comunicare corporativa in care PR-ul si marketingul digital sunt deja dominante in raport cu publicitatea. Compania utilizeaza in acest mix de comunicare relatiile cu presa, participarea la targuri si expozitii, raportul anual, brosura companiei, website-ul, social media si marketing-ul online .

6. Cele doua legi ale cumpararii. Intr-un studiu de caz prezentat de Foot Locker, doua legi controleaza in cea mai mare masura comportamentul de cumparare: Legea aproprierii si Legea Reciprocitatii. Legea aproprierii: cu cat tii mai mult in mana un produs, cu atat vei vrea mai putin sa renunti la el. Legea Reciprocitatii spune ca oamenii sunt inclinati sa ofere un feedback pozitiv la actiunile pozitive, astfel incat cu cat persoana de vanzari ofera mai mult, cu atat clientul este mai inclinat sa ofere la randul sau mai mult si devine mai profitabil.

Citeste si:

7. Indragosteste-te de clientul tau, nu de produsul tau. Este nevoie de un nou sistem care sa inlocuiasca modelul 4P al lui Kottler si care sa aprecieze la adevarata valoare relatia dintre brand-uri si consumatori. In cazul lui celor de la Nordstrom, un retailer nord-american de mare succes, intrebarea cheie este Cum sa faci clientul sa se simta special cand se afla in magazin?. Iar raspunsul celor de la Nordstrom este: Toata lumea din companie trebuie sa fie in activitatea de servicii pentru clienti, inclusiv CEO-ul.

8. Amenintarea e-commerce-ului: Pe langa riscurile evidente de scadere a vanzarilor centrelor comerciale, apar noi riscuri cauzate de comparatoarele de preturi online, cum ar fi Google Shopping. Intr-un viitor nu foarte indepartat mall-urile pot deveni showroom-uri, pentru ca un segment in crestere de consumatori analizeaza produsele in magazinele clasice urmand sa realizeze achizitia in magazinele online. Aceasta va crea nevoia schimbarii modelului de business pentru centrele comerciale, cu tot ce implica aceasta!

9. Generatia Y a intrat in piata. Si in malluri. Generatia Y este formata din consumatorii cu varsta intre 15 si 30 de ani. Ei intra in din ce in ce mai mult pe piata muncii si cu siguranta cumpara in malluri. Sunt mai numerosi decat generatia anterioara (Generatia X), iar influenta lor pe pietele de consum, societate si politica poate fi comparabila la nivel mondial doar cu Generatia Baby Boomer.

Generatia Y este dependenta de noutate si de emotie (in special emotiile asociate fericirii). Generatia Y vrea sa fie sef (Foursquare). Generatia Y are modele pe care Generatia X nu ar fi indraznit sa le mentioneze: mama, tata si prietenii ocupa podiumul, in aceasta ordine. Personalitati ca Johnny Depp, Obama sau Mandela (in SUA) apar in urma lor.

Cum va lucra noua generatie: Mai putini angajati, in birouri mai mari

Cum va lucra noua generatie: Mai putini angajati, in birouri mai mari

Ce trebuie sa faca centrele comerciale pentru Generatia Y: sa-i includa intotdeauna in comunicare, deoarece acestia vor influenta inclusiv ceea ce cumpara parintii si prietenii lor. Sa interactioneze cu ei: sa nu plateasca media pentru a le atrage atentia, ci sa intre in joc cu ei prin aplicatii si evenimente care sa ii activeze. Sa creeze conversatii cu ei, si nu simple ad-uri. Sa pregateasca mallurile pentru a putea gazdui un calendar de evenimente antrenante care se pot schimba des, la fiecare 2 luni. (mai mult in acest sens puteti gasi pe howcoolbrandsstayhot.com)

Dan Cirstea este managing partner al United, prima agentie de marketing specializata pe centre comerciale in Europa de Est. United are biroul in Bucuresti si a fost fondata in anul 2000.