Volumul spatiilor comerciale aflate in constructie si avand termen de finalizare in 2012 este de peste 140.000 metri patrati, potrivit celui mai recent raport al companiei de consultanta imobiliara CBRE Romania. In prima jumatate a anului, singurul centru comercial inaugurat a fost Palas Iasi (foto), dezvoltat de omul de afaceri Iulian Dascalu.

"Pana la sfarsitul anului urmeaza sa fie livrate o serie de centre comerciale, atat in Capitala, cat si in alte orase, precum Constanta, Slobozia, Ploiesti, Bacau si Botosani. Acest lucru demonstreaza ca interesul dezvoltatorilor nu este directionat numai catre Bucuresti si ca exista potential de crestere la nivelul intregii tari”, a declarat Luiza Moraru, sefa departamentului de retail al CBRE Romania.

In prezent, continua Luiza Moraru, o tendinta tot mai accentuata a retailului din Romania este preferinta pentru spatiile comerciale de proximitate, un exemplu in acest sens fiind franciza La Doi Pasi, introdusa de Metro Group.

"Operatorii de supermarketuri si cei tip discount raman cei mai activi, iar extinderea rapida a unora dintre cei mai mari retaileri internationali, grupurile Inditex si H&M, in Romania confirma potentialul pietei locale si aduce un plus de incredere pentru alti investitori”, a adaugat Moraru.

Ce proiecte de retail urmeaza sa fie deschise

Stocul de spatii comerciale din Bucuresti s-a mentinut la acelasi nivel cu cel din semestrul anterior, de aproximativ 510.000 mp suprafata inchiriabila si peste 260.000 mp de parcuri comerciale. Desi in Capitala nu au fost inaugurate dezvoltari noi in aceasta perioada, se asteapta ca pana la sfarsitul anului sa fie finalizate trei centre comerciale aflate in constructie: Crangasi Shopping Center, InterCora Mihai Bravu si Cora Rahova, potrivit CBRE.

Un proiect important planificat pentru deschidere in 2013 este Promenada Mall.

Desi stocul total de retail din Bucuresti (770.000 mp) nu a suferit nicio schimbare in primele sase luni din 2012, acesta ramane comparabil cu cel al capitalelor din Europa Centrala si de Est, precum Praga (890.000 mp) sau Budapesta (930.000 mp).

La nivel regional aceeasi ordine se pastreaza si in ceea ce priveste spatiul modern de retail raportat la 1.000 de locuitori: Bucuresti (400), Praga (530) si Budapesta (540), se mai arata in raportul CBRE.

In prezent, suprafata proiectelor de retail aflate in constructie in intreaga tara depaseste 230.000 mp. Pana la sfarsitul anului 2013, cand aceste proiecte vor fi livrate, stocul total din Bucuresti va creste la aproximativ 850.000 mp, iar in afara Capitalei acesta se va majora cu 8%, ajungand la peste 2.000.000 mp, sustin cei de la CBRE.

Citeste si:

In afara Capitalei, proiectele planificate pentru deschidere in 2012 sunt Cora Bacau si Ploiesti Shopping City, iar in 2013 este asteptata inaugurarea centrelor comerciale Corall Constanta si Cora Slobozia.

Supermarketurle si operatorii de tip discount, in plina expansiune

In perioada analizata, Capitala a prezentat cel mai mare interes pentru comerciantii care au dorit sa se extinda, iar operatorii de supermarketuri si cei de tip discount au fost in continuare cei mai activi, potrivit raportului CBRE.

Cererea ridicata pentru spatii comerciale de proximitate in cadrul zonelor rezidentiale supraaglomerate si interesul manifestat de antreprenorii locali a dus la lansarea francizei La Doi Pasi, de catre Metro Group. De asemenea, s-a mentinut ritmul alert de expansiune al Mega Image si Lidl, ale caror retele depasesc in tara 140 de unitati fiecare, dar si al operatorului de discount Profi, care a ajuns la peste 120 de magazine in intreaga tara.

Reteaua de fast food Subway reprezinta cea mai noua intrare pe piata romaneasca, fiind deja prezenta in Bucuresti, Cluj – Napoca si Iasi. Cele doua mari grupuri competitioare, Inditex (proprietarul Zara) si H&M,s-au extins rapid de la intrarea in Romania: grupul Inditex va depasi 90 de magazine in tara pana la sfarsitul lui 2012, in timp ce H&M a inaugurat cel de-al 15 lea magazin in Suceava.

Capitala ramane cea mai profitabila piata pentru retailerii de lux

De asemenea, Capitala a ramas cea mai profitabila piata pentru retailerii de lux in prima jumatate a anului. Marci precum Madison sau Victoria 46 si-au relocat magazinele in scopul extinderii suprafetei de vanzare, iar Escada si Burberry au ales galeriile comerciale din cadrul hotelurilor de 5 stele.

Chiria prime si yieldul au ramas la nivelul din toamna lui 2011, respectiv 70 euro/mp/luna pentru spatiile comerciale stradale si 50 euro/mp/luna pentru spatii situate in centrele comerciale.

"Yieldul in Bucuresti atat pentru centre comerciale (8,75%), cat si pentru retailul stradal (10,25%) se situeaza la cele mai inalte cote in randul capitalelor tarilor din Europa Centrala si de Est. Spre exemplu, yieldul prime pentru centre comerciale in Varsovia este de 6%, iar pentru retailul stradal este de 6,25%", se mai arata in raportul CBRE.

Sursa foto: Palas Iasi