Piata spatiilor industriale este inca la inceput in Romania. Insa, din 2005 un numar important de proiecte au inceput sa prinda contur. Zonele preferate de investitori sunt cele din sudul si vestul Capitalei, care au avantajul prezentei arterelor de tranzit.

Piata spatiilor industriale este inca la inceput in Romania. Marile dezvoltari, la standarde occidentale, au demarat abia in 2004, insa deja in anul urmator au inceput sa apara spatii logistice de mari dimensiuni, ca Cefin Logistics Park, Mercury Logistics Park sau Atlas Business Park, toate in Bucuresti. Cu toate acestea, Capitala ramane mult in urma marilor capitale din centrul si estul Europei din punctul de vedere al spatiilor industriale oferite de piata, in conditiile in care la sfarsitul lui 2005 stocul total de spatii industriale moderne era de numai 120.000 de mp.

Zonele preferate pentru astfel de dezvoltari sunt cele din partea de vest a orasului, soseaua de centura devenind prea aglomerata si cu un trafic ce ingreuneaza accesul in zona. Astfel, optiunea pentru zona din imediata vecinatate a a autostrazii Bucuresti - Pitesti a devenit evidenta, aici fiind in dezvoltare un numar important de proiecte. O alta tendinta a urmatorilor ani in materie de spatii logistice, potrivit specialistilor companiei Eurisko, este dezvoltarea zonei de sud, datorita prezentei autostrazii Bucuresti - Constanta.

Chirii de 4,8 euro/mp

Cat priveste cererea de spatii logistice, aceasta cunoaste o tendinta profund accentuata, datorita intensificarii activitatilor de productie si depozitare, dar si pentru ca normele europene ii obliga pe jucatorii din industria usoara sa isi mute afacerile in afara orasului. Spatiile logistice au fost cerute in proportie de 60% de companiile de profil, urmate de retailerii care isi desfasoara propria activitate logistica si apoi de productia usoara. Pentru anul acesta, specialistii Eurisko estimeaza ca cererea isi va pastra aceeasi structura, insa segmentul retailerilor logistici si al reprezentantilor productiei usoare va creste semnificativ ca pondere din totalul cererii.

In privinta nivelului chiriilor, acestea au variat in 2005 intre 5 si 5,5 euro/mp/luna, variatiile privind locatia si facilitatile. Pentru vanzare, nivelul preturilor la spatiile industriale a variat intre 450 si 650 de euro/mp. sn 2006, alte 156.000 mp de spatii logistice moderne vor fi date in folosinta, cu un nivel al chiriilor mai scazut, de 4,5 - 4,8 euro/mp.

Noi dezvoltari in Parcul Industrial Bucuresti

Exemplele de astfel de spatii logistice sunt, asadar, din ce in mai numeroase. De curand, mai multe fonduri de investitii s-au interesat sa dezvolte, in parteneriat cu compania Universal Property, proiecte imobiliare in cadrul Parcului Industrial Bucuresti din vestul Capitalei. Proiectele urmaresc servicii de logistica sau de industrie usoara si se desfasoara pe un teren cu o suprafata totala de circa 160 de hectare, in zona autostrazii spre Pitesti.

O alta varianta analizata de proprietarii terenului este vanzarea directa a unor suprafete, dupa ce au realizat doua astfel de tranzactii incepand cu anul 2005. Astfel, grupul olandez Rynart a cumparat anul trecut un teren cu o suprafata de 17,5 hectare din cadrul aceluiasi parc industrial, unde vrea sa dezvolte un proiect de spatii de depozitare.

Citeste si:

ProLogis extinde primul proiect imobiliar din Romania

Totodata, compania americana ProLogis a achizitionat un teren de 28 de hectare, dubland astfel suprafata pe care va dezvolta primul proiect imobiliar propriu pe piata romaneasca.

La inceputul lunii aprilie, ProLogis a anuntat ca va investi circa 80 de milioane de dolari pentru constructia unui parc logistic in vestul Capitalei, in zona autostrazii Bucuresti - Pitesti, care va cuprinde sase cladiri cu o suprafata totala de aproape 158.000 de metri patrati.
Pentru proiectul denumit ProLogis Park Bucharest A1 dezvoltatorii au cumparat initial, cu circa opt milioane de euro, un teren de 28 de hectare.

ProLogis analizeaza posibilitatea unor noi investitii, pe acelasi segment de piata, in orase precum Timisoara, Cluj-Napoca, Iasi, Brasov sau Constanta, unde a primit cereri din partea unor companii care doresc sa inchirieze spatii.

Cefin Park se extinde la 100.000 mp

Pe piata imobiliara romaneasca, grupul Cefin este cunoscut ca dezvoltatorul unuia dintre cele mai mari parcuri logistice, Cefin Park, situat in zona de vest a Capitalei, in apropierea autostrazii Bucuresti - Pitesti. La inceputul acestei luni, grupul Cefin a semnat un acord cu un mare investitor european, Europolis, privind dublarea suprafetei de teren ocupata de parc, de la 33 de hectare la 70 de hectare. In urmatorii doi ani, proiectul va fi extins cu inca 100.000 mp. Cefin Holding, din care face parte Cefin Real Estate, este unul dintre cei mai importanti parteneri ai producatorului italian Iveco. Holdingul este prezent cu activitati in Romania, Ungaria si Bulgaria si comercializeaza vehicule comerciale, piese de schimb si subansamble.

Investitii puternice si in provincie

In provincie, principalele zone de concentrare a spatiilor industriale sunt la iesirile din oras, in apropierea drumurilor de tranzit catre alte orase. Brasovul, oras in care ramura industriala a fost pentru multi ani principalul domeniu de activitate, este in continuare un punct de atractie pentru companiile straine care vor sa isi deschida noi capacitati de productie. Ina Schaeffler, companie germana producatoare de subansamble pentru industria auto, suedezii de la Autoliv, germanii de la Reinert, compania ungureasca Klitehnima, precum si grupul german Stabilus au inceput constructia capacitatilor de productie in oras, investitiile anuntate depasind 260 milioane de euro.

Municipalitatea din Baraolt, judetul Covasna, a anuntat recent ca vrea sa achizitioneze un teren cu o suprafata de 10 hectare pentru infiintarea unui parc industrial. In prezent, judetul Covasna nu are nici un parc industrial, un astfel de proiect urmand sa fie finalizat in acest an in apropierea municipiului Sfantu Gheorghe. Parcul Industrial Sfantu Gheorghe Nord va avea o suprafata totala de 14,5 hectare, la o distanta de sase kilometri de oras.