"Noua oferta de spatii comerciale ce urmeaza a fi finalizata in 2012 depaseste cu putin jumatate din suprafata finalizata in anul 2011, incluzand in aceasta analiza si extensiile", se mentioneaza in cel mai recent studiu al companiei de consultanta imobiliara.

Lista cu cele mai importante proiecte anuntate pentru 2013-2014 cuprinde Promenada Mall si extensiile Bucuresti Mall si Plaza Romania in Bucuresti, AFI Palace in Ploiesti, precum si Coresi, proiectul NEPI si Cora in Brasov.

La nivel national, in trimestrul al treilea nu s-a finalizat niciun proiect comercial, in schimb, sfarsitul anului va aduce in Bucuresti trei inaugurari de hipermarket-uri cu mici galerii comerciale atasate acestora, respectiv Auchan City in Giulesti (dezvoltat de Immochan), Cora pe Soseaua Alexandriei (dezvoltat de Cora) si Kaufland pe Soseaua Mihai Bravu (dezvoltat de Intercora).

In tara, este asteptata deschiderea centrului comercial Ploiesti Shopping City (dezvoltat de NEPI) si Uvertura Mall in Botosani (dezvoltator local), iar Cora a deschis saptamana trecuta un centru la Bacau.

Stocul de spatii comerciale moderne din Romania era estimat la finele anului trecut la circa 2,3 milioane de metri patrati.

Citeste si:

In ceea ce priveste cererea, retailerii alimentari si de confectii sunt cei mai activi pe piata spatiilor comerciale. Cu exceptia retailerilor tip cash&carry, Metro si Selgros, si a lantului de hipermarket-uri real (partea a grupului Metro), toti ceilalti retaileri importanti care activeaza in domeniul alimentar au anuntat planuri de expansiune importante atat pe termen scurt, cat si mediu.

Expansiunea se realizeaza prin preinchirierea sau dezvoltarea propriilor unitati, pe ploturi de teren achizitionate in trecut sau in lunile anterioare.

Pe de alta parte, in lipsa unor inaugurari importante de centre comerciale, cererea retailerilor de moda este satisfacuta de cele deja existente. Astfel, retaileri precum H&M, C&A, Takko, Deichman, New Yorker sau cele detinute de grupul Inditex joaca un rol important in reinnoirea mixului de clienti din centrele comerciale moderne.

"Dar atragerea acestor retaileri, care pentru multe centre comerciale garanteaza un volum mare de vanzari si un trafic de vizitatori crescut, implica stimulente financiare din partea dezvoltatorilor, traduse in chirii in trepte, chirii procentuale din cifra de afaceri, contributii financiare pentru amenajarea spatiilor sau, in cazul unor centre comerciale mai putin performate, livrarea la cheie a unitatilor comerciale inchiriate", precizeaza sursa citata.

Chiriile se mentin la 60-70 de euro pe metru patrat pe luna, cu toate ca sunt disponibile foarte putine unitati in cele mai importante centre comerciale din Bucuresti. In cazul spatiilor stradale, chiriile variaza intre 60 si 65 euro/mp/luna.