Am intalnit-o pe Ilinca Paun la pranz in restaurantul Market8 din zona Dorobanti. Intr-o atmosfera calda, profitand de un moment in care restaurantul era aproape gol, ne-am ales meniul pentru masa de pranz din aceea zi. Somon pentru mine si rulori de primavara pentru Ilinca Paun, la aperitiv, si pui, respectiv peste, la felul principal.

Pestele si fructele de mare sunt preparatele preferate ale Ilicai Paun, careia ii place mancarea japoneza si chinezeasca, dar este o adepta si a bucatariei libaneze.

Imobiliare, cariera si leadership, primii pasi intr-un dialog despre echilibru si schimbare

In timp ce asteptam aperitivele incepem discutia cu domeniul in care Ilinca a ajuns sa isi construiasca o cariera, imobiliarele si de care a ajuns sa fie legata chiar din timpul facultatii de arhitectura.

„Am facut liceul de informatica si eram o hipioata care se delecta in vacante cu muzica si chitara, dar colega mea de banca dadea la arhitectura, iar eu pus si simplu m-am luat dupa ea. Nu eram talentata la desen, dar aveam vedere in spatiu si imi placea geometria si matematica in general”, povesteste Ilinca Paun.

Ilinca Paun si-a inceput parcursul profesional prin ceea ce inainte de anii 2000 era un job de vis pentru orice student la arhitectura: a facut parte din echipa de arhitecti a Bucuresti Mall, primul centru comercial modern din Romania, fiind mana dreapta a arhitectului sef al centrului comercial. Jobul era ceva cu adevarat special la aceea data, cand dezvoltarile de proiecte imobiliare mari inca nu erau pe val si cand perspectivele pentru un student de arhitectura se limitau la apartamente sau case.

A lucrat 2 ani la Bucuresti Mall, pana cand a ramas insarcinata si a decis sa se retraga acasa, nemaidorind sa stea pe santier. „Un prieten mi-a spus ca firma Colliers cauta un designer si asa am inceput sa lucrez part-time, de acasa pentru ei, realizand designul brosurilor. Dupa ce am nascut si am dorit sa revin full time pe piata muncii am fost angajata ca directoare de marketing la Colliers. Ma ocupam in continuare de brosuri, prezentari de oferta, designul market research-urilor noastre”, isi aminteste Ilinca Paun.

In imobiliare propriu-zis a ajuns ca urmare a initiativei de vinde publicitate in catalogul de proprietati al Colliers. „Aveam un catalog de proprietati pe care il scoateam o data pe an si am avut initiativa de a vinde reclama in el, catre companii din domenii conexe de activitate, mai ales ca in aceea vreme- 2002-2003-existau bugete mari de marketing, iar economia era pe o panta ascendenta. Asa au descoperit colegii mei ca pot face bani si s-au gandit ca ar fi o idee buna sa ma apuc de vanzari”, povesteste Ilinca Paun.

Ca urmare a acestei initiative, Ilinca Paun a ajuns in departamentul de birouri unde a petrecut 2 ani. Activitatea profesionala a fost din nou intrerupta ca urmare a venirii pe lume al celui de-al doilea copil. La revenire a preluat departamentul rezidential, segment de piata la care Collliers a renuntat in 2009. Dupa inchiderea departamentului rezidential, Ilinca Paun s-a ocupat de clienti mari ai companiei, pentru ca mai apoi la finalul lui 2010 sa fie promovata ca managing director al Colliers, Bogdan Georgescu, fostul manager al firmei pregatindu-si astfel retragerea din conducerea acestui business.

Cum a fost primul job

Cat despre primul job in echipa de arhitecti a Bucuresti Mall, Ilinca Paun isi aminteste ca au lucrat inclusiv la coordonarea amenajarilor magazinelor retailerilor. „In aceea vreme nu existau arhitecti sau firme specializate pe design interior in retail. Imi amintesc ca retailerii nu stiau de unde sa isi cumpere cele necesare. La un moment dat a descoperit un retailer un furnizor de grilaje si din gura in gura a ajuns la toti clienti. Cred ca firma respectiva a avut incasari record atunci. De asemenea isi puneau problema daca mallul va avea sau nu succes. Eram o tara cu o putere de cumparare mica si nu stiau daca vor putea sa schimbe obiceiurile de consum”, povesteste Ilinca Paun, care isi aminteste ca salariul era de 300 de dolari, ceea ce era mult in aceea perioada.

Primul job a fost si o buna oportunitate de invatare. „Lucram cu oameni cu o experienta foarte mare. Au adus inclsiv un consultant, un guru al mallurilor la nivel global, care ne-a facut recomandari despre iluminat, felul in care lumina trebuie sa controleze timpul pe care un client il petrece in magazin, despre pozitionarea magazinelor, acest concept de tenant mix, foarte cunoscut acum, dar care atunci era o noutate absoluta”, spune Ilinca Paun.

Mallurile acum

In prezent, pe piata centrelor comerciale Ilinca Paun vede un trend de reasezare si refurbishment, iar unul dintre exemple este chiar al Plaza Romania si Bucuresti Mall, doua dintre cele mai vechi centre comerciale de pe piata, care acum au intrat intr-un proces de modernizare.

„Si alte scheme din tara ar trebui regandite. Spre exemplu, sunt proiecte care nu au ancore de food si care pot fi din nou competitive prin atragerea unui astfel de chirias. Pe piata nu vor fi prea multe dezvoltari noi de centre comerciale, insa vor fi restructurari si proiecte regandite. Regandirea costurilor este de asemenea un element important, a organigramelor, a posibilitatilor de externalizare, renegocierea contractelor cu anumiti furnizori. Suntem intr-o etapa a managerilor care stiu sa curete, sa restructureze o afacere, si asta in general in business, nu doar in real estate”, considera sefa Colliers.

In ceea ce priveste dinamismul, pe piata se observa o mai mare efervescenta in activitate pe segmentul de office si retail, insa Ilinca Paun atrage atentia si asupra faptului ca hotelurile au devenit un domeniu interesant in ultima perioada.

„Sunt foarte multe locatii care nu mai servesc zonei de office din cauza lipsei de metrou, element care astazi este un must cand vine vorba de birouri, si care pot fi bune pentru hoteluri. Cererea este foarte mare si sunt dezvoltatori dispusi sa construiasca, insa lipseste cel care isi asuma riscul. Operatorii de hoteluri nu vor sa plateasca chirie, ci doar o cota din incasari, dezvoltatorul nu poate construi fara venituri stabile, lipseste parte din mijloc, compania care sa plateasca chiria”, a declarat Ilinca Paun.

In ceea ce priveste segmentul rezidential, Ilinca Paun observa o mai mare activitate a bancilor pe piata de apartamente, ceea ce este, in opinia ei, un factor pozitiv pentru piata, astfel putand sa inceapa o vanzare a a unitatilor locative. Din nefericire, insa, pe piata sunt putine proiecte rezidentiale noi in portofoliile bancilor, care pot fi vandute, multe din ele fiind constructii nefinalizate, structuri abandonate, cu care nu poti face nimic daca nu ai un investitor care sa vina sa le finalizeze.

„Am fost contactati de un investitor, care are in spate un fond de pensii, de curand, care vrea sa cumpere proiecte intregi de locuinte pe piata locala. Un astfel de investitor poate lansa piata, poate lua presiunea de pe umerii bancilor”, spune Ilinca Paun.

Exista pe piata proiecte rezidentiale noi finalizate din care sa aleaga?”Intr-adevar nu prea sunt mult proiecte buna, insa sunt totusi cateva”, considera Ilinca Paun.

Despre investitorul interesat de Romania, Ilinca Paun spune ca este vorba de o companie noua pe piata, care a venit prin reprezentanti, avocati care vor sa primeasca oferte astfel incat sa faca o recomandare. Modelul de business al investitorului prevede pastrarea timp de 15 ani a locuintelor si vanzarea ulterioara, astfel incat sa obtina profit din aprecierea in timp.

Citeste si:

In ceea ce priveste piata de investment, Ilinca Paun observa ca segmentul incepe sa fie dominat de investitori locali, care cumpara spatii comerciale sau spatii mici de birouri. "Si investitorii mari au inceput sa se uite la proprietati mai mici, bune, care sa fie inchiriate pe termen lung”, mai spune sefa Colliers.

Competitia dintre companiile de consultanta se inteteste

„Lupta de clasa, cum ii spun eu, se inteteste. Orice tranzactie poate intr-adevar sa faca diferenta si poate fi foarte greu sa rezisti ca firma de consultanta pe piata. Trebuie sa fii creativ, sa fii mai putin consultant de real estate si mai mult consultant de business. Nu mai trebuie doar sa faci extinderi, trebuie sa faci consolidari, reduceri de costuri. Acum spre exemplu, venim in intampinarea clientilor prin servicii de work placement, analizam nivelul de folosire a biroului, ce tipuri de activitati sunt si venim cu propuneri sa schimbe modul de lucru al oamenilor, care sa indeplineasca nevoile angajatilor, nu atat pentru a se reduce suprafetele, ci pentru a se imbunatati productivitatea si practic prin asta sa isi scada costurile”, a explicat Ilinca Paun.

Cum atragi tinerii in imobiliare?

„Atractivitatea domeniului este o problema, noi insa avem avantajul de a avea reputatia ca suntem pretentiosi. Avem teste, o serie lunga de interviuri in procesul de recrutare, iar oamenilor le plac provocarile, asa ca inca ne bucuram de ceva atentie atunci cand avem o pozitie libera. Cultura companiei este de asemenea foarte importanta. Avem programe de training, de fun, de team building, o biblioteca cu carti si articole, o ideea a lui Bogdan. Aceste lucruri sunt foarte importante pentru tineri, care sunt constienti ca in prezent bani foarte multi nu mai fac si atunci cauta un loc in care sa se simta bine”, spune Ilinca Paun.

Cum isi echilibreaza viata personala cu cea profesionala

Cu trei copii,din care unul de 10 luni, si tinand fraiele unei companii care activeaza intr-un domeniu extrem de afectat de criza, Ilinca Paun este de o serenitate uluitoare. Cum a reusit sa atinga acest echilibru?”Ma bucur de fiecare clipa pe care o am. In ceea ce priveste businessul incerc sa nu ma gandesc la conditiile externe, sa nu le includ ca factor de decizie in planul companiei sau in dezvoltarea mea personala, incerc sa fac sa functioneze compania, fara sa ma gandesc ca e criza afara, fara sa imi scad asteptarile”, povesteste Ilinca Paun.

„Incerc sa ma concentrez pe lucrurile asupra carora am control. Nu am control asupra pietei. Avem o firma si trebuie sa fim cat putem de buni, fie ca e criza, fie ca nu”, a adaugat Ilinca.

Totusi, intr-o astfel de perioada, in care tranzactiile se realizeaza greu sau uneori deloc, poate fi greu sa iti mentii echipa motivata, spun eu.

„Da este greu, mai ales ca oamenii nostri sunt obisnuiti sa aiba rezultate. Insa nu trebuie sa ne comparam cu altii sau cu trecutul, trebuie sa ne traim clipa, sa dam tot ce avem mai bun in momentul de fata. E adevarat insa ca atunci cand nu faci nicio tranzactie timp de un an sau cand doua deal-uri pica in ultimul moment este dificil sa iti pastrezi moralul ridicat. Am recurs la cateva lucruri importante pentru a-i pastra motivati: atmosfera prieteneasca, astfel incat sa ne energizam unii pe altii. Dezvoltarea personala este un alt element important, dar si zona de fun”, imi raspunde Ilinca Paun.

De-a lungul discutiei am putut observa un stil de abordare total diferit al Ilincai Paun, fata de Bogdan Georgescu si ii marturisesc asta.

„Avem stiluri diferite de management. Bogdan avea un instinct foarte bun si venea el cu solutii pentru oameni, ceea ce facea ca lucrurile sa iasa intotdeauna foarte bine. Oamenii invatau direct de la el, acum invata mai mult din incercari si nu din experienta mea, pentru ca eu nu am specializarea lor, ei sunt mult mai buni tehnocrati decat mine”, spune Ilinca Paun, care il considera pe Bogdan Georgescu mentorul sau in zona de business.

„M-a ajutat in perioada de tranzitie, in continuare ma sfatuiesc cu el in anumite momente. Pentru oameni a fost o mare diferenta. In primul an am muncit pentru a crea o echipa de management care sa asigure o baza de cunostinte pentru intreaga firma. Cand era Bogdan el reprezenta punctul de knowledge, acum nu mai este un singur punct, ci mai multe. Am reusit, zic eu, sa parcurgem bine perioada asta”, spune Ilinca Paun.

In ceea ce priveste timpul sau, in zona profesionala aloca mai mult timp pentru intalnirile cu clientii, unde se implica mai mult, mai ales ca acum relatiile dintre clienti si companiile de consultanta nu se mai axeaza doar pe servicii individuale, ci pe un pachet de servicii.

„Lucrurile se misca la modul: Imi aduci primul chirias, iti dau property managementul, sau iti dau sa vinzi cladirea- prin aceste intalniri trebuie sa cream cadrul prin care realizam aceste parteneriate”, explica Ilinca Paun.

Timpul liber Ilinca Paun si-l petrece cu copii, merge la inot, din cand in cand se duce si la sala, canta la chitara, o pasiune din adolescenta la care a revenit acum.

„Eu cant la chitara, sotul meu la baterie, iar fiica mea este cu pianul”, spune Ilinca. „Incerc sa citesc cat mai mult atat carti de management, cat si pentru zona persanala”, mai spune Ilinca. Unul dintre autorii sai preferati este Malcolm Gladwell.Pe langa pasiunea pentru muzica, ii plac si sporturile extreme: a sarit cu parasura, a facut rafting si rapel si nu rateaza nicio ocazie sa incerce ceva din aceasta zona, in special atunci cand este in vacanta.

„Chiar relativ recent am fost intr-un team building in Petrosani unde am facut rapel prin cascada si rafting", povesteste sefa Colliers.

Ca personalitate, Ilinca se descrie pe sine ca fiind o combinatie intre rock star si tocilar. „Sunt si genul care vrea sa salveze balenele, dar imi place si sa fac profit in firma. Imi place si sa am copii si sa am succes profesional”.

In ultimii ani, Ilinca a investit mult si in propria educatie. „Managementul trebuie sa fie o meserie, nu o pozitie, asa ca am luat-o de la zero si am invatat-o ca pe o meserie. Am facut de la cursuri de vorbit in public, pana la cursuri de baza pe financiar. Am citit foarte mult. In plus, in ultimii 2 ani am inceput sa fac si un fel de introspectie prin care sa am si putina pace in suflet. Este foarte important sa atingi un echilibru cu tine insuti si sa incepi schimbarea", considera Ilinca Paun.

Ce a descoperit in aceasta calatorie spre ea insasi? "M-a surprins placut faptul ca lucrurile se aseaza unele peste celelalte, in momentul in care faci un mic pas, se deschide o portita si lucrurile nu mai pot da inapoi. Am descoperit ca pot fi mai empatica, sa ii ascult mai mult pe cei din jur, sa ma concentrez mai putin pe rezultate si actiuni si mai mult pe calatoria pana acolo", a marturisit Ilinca Paun.

Redescoperirea muzici face parte din dorinta ei de a trai clipa, pentru ca, asa cum spune Ilinca, trecutul si viitorul ar trebui sa fie pe locul doi in favoarea prezentul. Ilinca Paun a ajuns in aceea zona de echilibru si liniste sufleteasca in care pur si simplu se bucura de ceea ce are: de familie, de ea insasi, de profesie. A ajuns in acel moment in care vrea sa faca lucruri care ii fac placere, sa isi petreaca timpul cat mai de calitate.

Fotografii de Mircea Dragos.

Nota de plata: