Interesul pentru dezvoltarea imobiliara a revenit in acest an, pe fondul scaderii considerabile a diferentei intre pretul cerut de proprietari si cel oferit de dezvoltatori, se arata intr-o analiza a companiei de consultanta imobiliara Capital Property Advisors.
Pe piata de investitii cumparatorii s-au orientat in acest an catre produse generatoare de venit, in speta cladiri de birouri de calitate, inchiriate catre chiriasi cu o bonitate buna, la o chirie sustenabila si care prezinta un risc scazut in ceea ce priveste gradul de neocupare. In acelasi timp, interesul investitorilor s-a canalizat si catre terenuri pentru dezvoltari ulterioare, localizate in zone usor accesibile-proximitatea fata de metrou si mijloacele de transport fiind unul din criteriile principale, relateaza Mediafax.

"La fel ca in anii trecuti, am observat un interes crescut in ceea ce priveste produsele «prime». A revenit interesul pentru dezvoltare, anul acesta fiind achizitionate mai multe terenuri pentru dezvoltari ulterioare de proiecte de birouri si rezidentiale. Acest lucru se datoreaza si faptului ca diferenta dintre pretul cerut si pretul oferit de catre dezvoltatori a scazut considerabil", a declarat intr-un comunicat Adrian Mihaila, associate director, Capital Property Advisors.

Cele mai importante tranzactii din 2012 au fost legate de piata de birouri. Proiectele care au facut obiectul unei achizitii directe din partea fondurilor de investitii sunt complexul de birouri City Business Center din Timisoara, achizitionat de catre New Europ Property Investors (NEPI) si cladirea HQ Victoriei din Bucuresti, achizitionata de fondul elen Zeus Capital Partners.

Pe langa aceste doua tranzactii, altele au vizat preluarea cladirii Tower Center International de catre oamenii de afaceri Dragos Bilteanu si Ioannis Papalekas, precum si vanzarea cladirii Litexco Stirbey Center. In aceasta categorie nu au fost incluse investitiile facute de retaileri atat pentru dezvoltare cat si pentru achizitia magazinelor proprii, cum ar fi achizitia de catre Auchan a magazinului din Pitesti, aflat in proprietatea NEPI.

In 2012, randamentele oferite nu au suferit modificari semnificative fata de anul trecut, fapt cauzat si de precautia investitorilor pe de-o parte, precum si de flexibilitatea redusa a bancilor in ceea ce priveste finantarea.

Pe piata de retail, avand in vedere efectele recesiunii economice la nivel international, toti jucatorii din industria locala de profil au fost nevoiti in 2012 sa isi eficientizeze afacerile pe baze sustenabile, fie prin repozitionare si rebranduire, fie prin reconfigurare.

"Piata romaneasca are inca avantajul de a fi atractiva pentru dezvoltarea centrelor comerciale, luand in considerare stocul existent de 130 mp/mia de locuitori, sub media europeana de 259 mp/mia de locuitori. Astfel, in acest an au fost deschise proiecte precum Auchan City Crangasi, Cora Rahova sau Intercora Mihai Bravu in Bucuresti, iar in provincie proiectele lansate au fost Palas Mall si faza a doua a Era Shopping Park la Iasi, Ploiesti Shopping City si Cora Bacau", a declarat Mihaela Petruescu, director, head of retail, Capital Property Advisors.
In acelasti timp, avand in vedere ca jumatate din veniturile populatiei sunt alocate cheltuilelilor cu produse alimentare exista o competitie acerba pentru dezvoltare in randul acestor comercianti.

Mega Image, Lidl, Profi, Carrefour Market, Penny Market si reteaua La Doi Pasi (brandul Metro pe piata magazinelor de proximitate) au deschis noi unitati atat in Capitala cat si in orasele importante in tara. Tot in 2012 s-a remarcat o noua tendinta, respectiv deschiderile de proiecte de retail de catre operatorii de hipermarketuri, lanturile internationale profitand astfel de accesul facil la sursele proprii de finantare. In acest context, in noiembrie, Cora a deschis la Bacau si in Bucuresti, pe Soseaua Alexandriei, iar Carrefour a inaugurat cu NEPI proiectul de la Ploiesti, in timp ce in decembrie Auchan a deschis proiectul din Crangasi.

Si retailerii internationali, precum Inditex cu toate brandurile din grup, H&M, Deichmann, New Yorker, Takko, C&A sau Decathlon, au continuat extinderea in Romanie, ceea ce arata increderea pe care acestia o au in aceasta piata. Printre brandurile nou-intrate pe piata in acest an se numara CCC, ODDGI, Clockhouse sau Subway.

In ceea ce priveste spatiile stradale, cererea este asigurata de catre operatorii de restaurante si agentiile de pariuri. Acest segment a fost afectat de procesul bancilor de eficientizare a sucursalelor, unele fiind relocate, iar altele chiar inchise.

Centrul Vechi ramane punctul de atractie pentru restaurante, cafenele, pub-uri si cluburi si totodata o zona intens tatonata de catre retailerii de fashion. In acelasi timp, marile artere comerciale-Calea Victoriei, Calea Dorobantilor, Bulevardul Magheru si zonele adiacente-inca prezinta oportunitati pentru expansiunea brandurilor de fashion, cu precadere a celor care targeteaza segmentul de lux.

Pentru 2013-2014 se prefigureaza deschiderea unor noi proiecte, printre acestea Promenada Mall si extinderea Bucuresti Mall si Plaza Romania in Capitala, iar in tara Corall Constanta, Cora Slobozia, AFI Palace Ploiesti si Coresi Brasov.

Capital Property Advisors a fost lansata in 2011 prin asocierea dintre Radu Lucianu, un expert in industria imobiliara, si membrii fondatori ai companiei Capital Partner.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri