Fata de greii din piata de birouri, care intermediaza tranzactii de mii sau chiar zeci de mii de mp, in special in cladiri de birouri clasa A, Esop, firma lui Alexandru Petrescu, realizeaza tranzactii mici, dar numeroase.

Totusi, dincolo de diferentele de clasificare sau dimensiune, Esop este unul dintre jucatorii extrem de activi pe acest segment, care are in portofoliu si tranzactii de cateva mii de mp, dar si mandria de a fi ajutat firme ca Enel sau Huawei sa isi inchirieze primul lor sediu din Romania.

Pentru anul viitor, insa, Esop isi propune sa revina si in lumea spatiilor de birouri de dimensiuni mai mari, lume in care a fost in perioada boomului, in calitate de agent al Sema Parc. Pentru 2013, Petrescu isi propune sa aiba in portofoliu si cateva cladiri de birouri care sa aiba suprafete mai mari. Managerul Esop este insa constient ca lucrurile nu vor veni de azi pe maine, asa ca principala sursa de crestere pentru compania este si va ramane solutiile oferite companiilor medii, spatii de cateva sute de mp. Asta nu inseamna ca firma nu a semnat si contracte mai mari, insa majoritatea sunt pentru spatii mai mici.

Fata de 2011, compania Esop a crescut ca volum al activitatii. Astfel daca in 2011 au realizat 73 de tranzactii cu o suprafata totala de circa 25.000 mp, anul acesta, pana la inceputul lui decembrie aveau semnate 83 de tranzactii cu o suprafata de peste 28.000 mp, potrivit datelor puse de dispozitia wall-street.ro de catre Alexandru Petrescu.

Cresterea a fost determinata de pozitionarea companiei pe aceasta nisa a spatiilor de birouri destinate IMM-urilor, in ultimii 10 ani, dar si ca urmare a cresterii echipei. In ultima perioada, in departamentul de birouri a Esop au venit 6 noi consultanti, echipa numarand in prezent 17 persoane.

„Obiectivul nostru este cresterea cotei de piata pe companii medii, unde suntem conform estimarilor noastre oricum lider de piata”, spune Alexandru Petrescu, seful Esop.

"In zona de srervicii sunt foarte importanti oamenii. Este important cine vine si cine ramane alaturi de tine”, mai spune Petrescu, care a adaugat ca angajatii au parte de traininguri de vanzari, juridice sau de comunicare.

In perioada crizei Esop a renuntat la anumite segmente si a mers „pe birouri cu toata forta inainte”. Pe rezidential spre exemplu se mai ocupa doar de 1-2 proiecte in exclusivitate, asa ca 80-85% din afacerile companiei vine din inchirierile de office.

Alex Petrescu a inceput afacerea Esop in 2002, in timp ce facea o lucrare de masterat pe comunicare online, luand ca studiu de caz site-ul esop.ro. „Am facut comunicare online foarte devreme ceea ce ne-a ajutat foarte mult. In plus, ca background eu faceam vanzari de publicitate, iar Irina (Irina Petrescu, sotia lui si actionar al Esop-n.r.) era consilier juridic. Am vazut in piata o oportunitate. In primul an am facut 13.000 euro, iar in 2008, am incheiat cu 900.000 euro”, povesteste Alexandru Petrescu.

Anul acesta, Petrescu asteapta afaceri de circa 500.000 euro, o scadere fata de boom, dar pe de alta parte o cifra care denota un business solid, care are o marja de profit de 20%.

Citeste si:

„Este placut sa vezi companiile crescand. Am lucrat in 10 ani de cateva ori cu mai multe companii. Este interesant sa vezi cum cresc de la 400 de mp, la 8.000 mp”, spune Petrescu.

Dincolo de asta, Esop a lucrat si pentru companii mari. Spre exemplu, primul sediu din Romania al Enel a fost intermediat de Esop. „Am lucrat mai apoi de 3-4 ori cu ei. De asemenea, am intermediat inchirierea primelor sedii din Romania pentru mai multe companii, cum ar fi Huawei”, mai spune Esop.

S-a gandit la o asociere cu un brand international? „Ne-am gandit, insa ne-am dat seama ca ne place prea mult zona antreprenoriala”, spune Petrescu.

Cum reusesti in acest domeniu sa ramai pe profit? Potrivit lui Petrescu in aceasta afacere trebuie sa iei in calcul mai intai costurile si abia apoi veniturile. „Trebuie sa fii cat de eficient cu putinta, pentru ca atunci cand ai un client si lucrezi pentru el, te plateste doar daca ii gasesti o proprietate si abia atunci cand ii gasesti o proprietate, pana atunci exista doar costuri. Plus ca la final s-ar putea ca tranzactia sa nu se incheie. Este foarte important sa gestionezi bine finantele si sa stii sa identifici bine oportunitatile de business”, mai spune Petrescu.

Omul de afaceri adauga ca un alt element important in cresterea companiei este faptul ca „punem pe primul loc relatia si pe locul 2 banii. Este important sa iesi pe plus, dar facem totul pentru relatii.Nu ne intereseaza doar businessul de acum ci si cel de peste 5 ani”. In ceea ce priveste dificultatile de incasare, Petrescu a declarat ca sub 2% din contracte au probleme de acest tip. „Daca clientul este multumit te va plati. Exista intarzieri, dar nu aveam probleme de neplata”, mai spune Petrescu.

Ca fost om de vanzari, Petrescu spune ca unul dintre principiile de baza ale acestei meserii l-a invatat la inceputurile sale in domeniu si inca este la fel de valid: „asteptarea este cea mai proasta strategie in vanzari”.

In rest, Petrescu spune ca este foarte important sa stii sa asculti si sa pui intrebarile corecte.

„In vanzari 80% asculti si 20% vorbesti. Daca stii sa asculti si sa pui intrebarile corecte ai sanse sa gasesti in cel mai scurt timp posibil ceea ce isi doreste clientul”, a adaugat Petrescu.