Acest trend va continua si in anul 2013, avand in vedere ca atragerea finantarii ramane cel mai important obstacol pe care-l intampina dezvoltatorii de centre comerciale.

Oferta anului 2013 este estimata la 132.000 mp(5 proiecte/ 4 orase) in timp ce suprafata finalizata in anul 2012 este in jur de 166.000 mp (7 proiecte/ 5 orase).

Retailerii internationali cu prezenta directa pe piata romaneasca isi continua agresiv extinderea la nivel national, din dorinta de a beneficia de spatiile comerciale prime comercializate in conditii financiare atractive cu scopul de a-si creste cota de piata.

Citeste si:

Unii dintre cei mai activi retaileri sunt cei din domeniul alimentar precum Mega Image, Profi si Carrefour care-si extind reteaua cu noile concepte de magazine tip supermarket dar si retailerii din domeniul confectiilor precum H&M, C&A, Inditex, Takko si Deichmann. Retailerii locali care opereaza in sistem de franciza sau sub propriile branduri sunt in continuare prevazatori si se concentreaza doar pe centrele comerciale performante.

"Este de mentionat ca in anul 2012 a crescut decalajul dintre cererea pentru spatiile prime si cele secundare, din centrele comerciale mai slab performante", spun consultantii JLL.

Chiriile prime din centrele comerciale sunt estimate intre 60-70euro/mp/luna. Chiriile prime ale unitatilor stradale sunt cuprinse intre 60-65euro/mp/luna. In anul 2013 este posibil sa asistam la o usoara descrestere atat a chiriilor prime din centrele comerciale cat si a chiriilor unitatilor comerciale stradale. In timp ce pentru centrele comerciale ne asteptam ca aceasta descrestere sa se situeze intre 3-5% pentru unitatile stradale de pe principalele artere comerciale scaderea ar putea fi mai mare.