Va prezentam mai jos cateva exemple de oferte "clonate" si diferentele de pret dintre ele, dar si cateva date statistice legate de ponderea ofertelor "dublate" pe piata.

Una din ofertele dublate, cel putin dupa cum reiese din cele doua fotografii, este pentru o garsoniera din zona Calea Calarasilor din Capitala. Locuinta este scoasa la vanzare la diferenta de cateva zile de doua companii diferite. Una scoate la vanzare garsoniera pentru 12.000 euro, iar cealalta pentru 14.000 euro.

Ofertele "duble", circa 30% din total

Oficialii Imobiliare.ro, cel mai mare portal imobiliar din Romania, spun ca situatia ofertelor „duble” este determinat de faptul ca pe piata locala nu se lucreaza cu contracte de reprezentare, decat foarte rar. Cum se reflecta aceasta situatia in piata, acelasi anunt apare in baza de date a mai multor agentii. Bineinteles companiile mai fac si selectii, in functie de zonele in care sunt specializati, cerere, potentialul de succes al tranzactiei si asa mai departe.

Spre exemplu, in cazul Coldwell Banker, cea mai mare companie imobiliara din Romania, care promoveaza peste 11.000 de apartamente la nivel de tara, doar 10% din oferta este acoperita de anunturile exclusive ale agentiei, potrivit informatiilor transmise de firma catre wall-street.ro.

Cum arata situatia la nivel de piata? Potrivit datelor transmise de imobiliare.ro, in luna ianuarie din ofertele noi aparute in piata, circa 26% au fost oferte „dublate”, restul fiind anunturi unice ( ponderea ofertelor dublate este orientativa. Cifra poate include si oferte postate de aceasi agentie pe mai multe site-uri, dar in acelasi timp nu cuprinde anunturi „duble” , dar nu identice – la care difera pret, suprafata sau alte caracteristice, desi ele prezinta de fapt aceeasi locuinta-n.r.).

O alta oferta care apare in oferta mai multor agentii este o garsoniera din zona Unirii, care apare insa la acelasi pret la trei dintre agentii, doar una avand un pret de 47.900 euro, fata de celelalte care au un pret de 47.000 euro.

Citeste si:

Ce anume determina diferentele de preturi la acelasi apartament?Andrei Sarbu, managing partner in cadrul Coldwell Banker Affiliates of Romania a explicat ca diferentele de preturi pentru aceeasi proprietate listata in ofertele mai multor agentii (sau pe diferite site-uri de profil) sunt date de mai multi factori. Cel mai important tine de revalidarea proprietatii - practic, o relatie constanta pe care brokerul o are cu proprietarul, gasind potentiali cumparatori si ajustand pretul in functie de fiecare caz specific in parte.

„Exista evident brokeri care sunt dezinteresati, care nu gasesc potentiali cumparatori si care suna uneori un proprietar cu care a avut contact in urma cu 4 luni, perioada in care se intampla chiar ca proprietatea sa fi fost tranzactionata. In cadrul Coldwell Banker, avem un sistem prin care daca o proprietate nu este revalidata (aceleasi pret sau un pret diferit) in termen de 2 saptamani - o luna, aceasta oferta devine inactiva”,spune Sarbu.

Un factor similar este reprezentat de miscarile ample de personal din sector. Practic, un broker poate sa plece de la o agentie fara ca un alt broker sa preia ofertele sale. In acelasi timp, oferta nu devine inactiva, ea ramanand la pretul initial de vanzare - care evident, dupa cateva luni, poate fi diferit si actualizat in oferta altor agentii, in cazul in care proprietatea nu se vinde.

"In functie de proprietatea in sine si de cat de (rapid) vandabila este aceasta, unele agentii pot sa aleaga sa-si diminueze comisionul, renuntand practic la o parte din comisionul propriu si listand astfel proprietatea la un pret mai redus. (la o proprietate de 60.000 de euro, cineva ar putea sa decida sa il listeze la 58.000 de euro, renuntand la 2.000 din comision). Ca nota, o proprietate atractiva care este oferita la pretul de tranzactionare din respectiva zona are sanse reale de a se tranzactiona in maxim cateva saptamani", spune Sarbu.

O alta explicatie poate tine de diferentele dintre pretul de listare si pretul asteptat de catre proprietar. Practic, un proprietar si-ar putea dori suma X insa sa propuna ca listarea sa se faca la suma X + 5% / +10%. Unele agentii s-ar putea sa isi doreasca mai mult acel +5% / +10%, tinand oferta in piata mai mult timp, timp in care, desi preturile de tranzactionare nu vor scadea semnificativ (tinand cont de scaderea de aprox. 3%-5% din 2012), vor scadea. Alte agentii s-ar putea insa sa isi doreasca ca proprietatea sa aiba un pret similar celor din piata din respectiva zona, aparand astfel diferente de pret pentru aceeasi oferta.


Al treilea exemplu este tot o garsoniera la Unirii, care insa are trei preturi diferite. O agentie scotea la vanzare proprietate in urma cu circa o luna cu 59.000 euro, iar alte doua au postat anunturi mai recent la 57.000, respectiv 58.000 euro.

1. Considerati o problema "clonarea" ofertelor?


Sursa foto: FreeDigitalPhotos.net