Potrivit studiului Rolul emotional al detinerii unei locuinte, realizat de Luxury Portfolio International, divizie a Leading Real Estate Companies of the World , pentru 40-45% din americani sunt importante emotia si experienta pe care cumpararea unei locuinte o creeaza, pentru ei detaliile fac diferenta, iar pretul trebuie sa reflecte valoarea unei case, prin urmarea calitatea si nu cel mai mic tarif primeaza in selectarea unei proprietati.

Legat de concluziile acestui studiu care prezinta abordarea americanilor instariti fata de achizitia de proprietati, oficialii Crosspoint, companie afiliata Leading RE spun ca ”dupa sase ani de recesiune, consumatorii instariti au invatat cum este mai bine sa isi gestioneze resursele financiare de care dispun atunci cand vine vorba de investitii si de managementul lichiditatilor. In contextul in care recesiunea si-a lasat amprenta asupra acestei categorii de persoane, familiile cu un venit peste medie considera acum ca sunt mai fericite si au un mai mare succes decat aveau inainte de criza”.

"Acest lucru se intampla deoarece prioritatile lor s-au schimbat. Aceste familii pun un mai mare accent pe timpul petrecut impreuna cu familia, iar astfel le sunt influentate deciziile de cumparare a unei locuinte”, comenteaza concluziile studiului Alexandru Boff, Real Estate account manager in departamentul rezidential al casei de consultanta imobiliara si financiara Crosspoint.

Boff a realizat la rugamintea wall-street.ro si un scurt profil al clientului roman si a dorintelor si asteptarilor acestuia de la o proprietate de lux, prezentand cateva tendinte, care chiar daca nu reprezinta un studiu exhaustiv ne permit sa vedem cateva similaritati, dar si cateva diferente fata de atitudinea americanilor.

In mod natural, situatia economica dificila si-a pus amprenta si asupra clientului roman de locuinte de lux.
„In ceea ce priveste raportul calitate - pret, nu putem spune ca primeaza unul sau celalalt, fiind mai degraba un mixt intre cele doua. In 2013, cumparatorul roman de proprietati de lux este dispus sa plateasca pentru o astfel de locuinta, care se incadreaza in anumite criterii, insa nu mai este dispus sa plateasca la nivelul anului 2008, adica 3.500 de euro+ TVA/mp construit”, spune Boff.

Potrivit informatiilor furnizate de Crosspoint, momentan, preturile se invart in jurul valorilor de 1.500 - 2.000 de euro/ mp in cazul proprietatilor de lux in ansambluri rezidentiale din zona de Nord a Capitalei, precum Herastrau, Floreasca, etc. Pentru zona Primaverii, Dorobanti (zona Televiziuni Romane si Capitale), marja de pret este putin mai ridicata, in jurul valorilor de 2.000 - 2.500 euro/mp construit.

Astfel, calitatea este un cuvant cheie atat pentru cumparatorii locali, cat si pentru cei americani.

Care este profilul cumparatorului roman de proprietati de lux? „30 - 45 de ani, manager de multinationala (cu venituri peste medie sau mari) sau proprietari de companii, din domenii precum IT, prestari servicii, avocatura, consultanta, care nu au resimtit atat de mult criza”, spune Alexandru Boff.

In SUA, generatiile cu varste cuprinse intre 18 si 33 de ani si 34-47 de ani reprezinta, potrivit estimarilor Harrison Group 51% din cumparatorii de case

Ce isi doreste clientul roman?

Citeste si:

„Cumparatorul roman de proprietati de lux este interesat in primul rand de locatie - prefera sa fie in proximitatea unui parc, pentru o priveliste cat mai placuta si relaxanta, ce nu trebuie sa fie obturata de alte constructii”, spune Boff.

In ceea ce priveste suprafetele, de exemplu, in cazul unui apartament cu 3 camere, cumparatorul roman, care doreste un apartament luxos tinteste un minim de 120 - 130 mp utili, in timp ce pentru un apartament de 4 camere sau un penthouse suprafetele dorite sunt de minimum 150 - 160 mp utili si se poate merge la suprafete mult mai mari.

„Pe piata autohtona, finisajele nu sunt insa un criteriu de a alege o locuinta, pentru ca, de obicei, fiecare cumparator doreste sa le faca dupa propriul gust”, spune reprezentantul Crosspoint.

Cum arata dorintele si emotiile celui american?

Potrivit studiului, consumatorii americani sunt in prezent mai concentrati pe informatiile care diferentiaza o proprietate de alta, ajungand sa gandeasca faptul ca pretul unei case ar trebui sa reflecte valoarea acelei locuinte. Astfel, 40-45% dintre acesti consumatori pun accent pe experienta si emotia pe care cumpararea unei locuinte o creeaza. Sunt luate in calcul ”detaliile care fac ca o proprietate sa merite un pret mai mare”, aici fiind incluse imbunatatirile aduse locuintelor, precum anumite facilitati sau modul in care a fost realizata constructia. In plus, aceste informatii difera de la un cumparator la altul: unele persoane apreciaza electrocasnicele prezente in bucatarie, altele o toaleta amenajata intr-un fel aparte.

Studiul mai arata ca achiziționarea unei proprietați imobiliare de lux reprezinta o experienta emotionala importanta, in contextul in care o casa este expresia succesului personal.

Interesant este ca majoritatea proprietarilor americani (92%) sunt de acord cu faptul ca locuinta este ”un loc de refugiu” – un loc unde sa evadeze. Din acest motiv, atunci cand persoanele cu un venit peste medie intentioneaza sa cumpere o proprietate imobiliara cauta acea locuinta care le ofera intimitate, izolare si care le permite consumatorilor sa se bucure de familiile lor.

Similar cu situatia din Romania si cumparatorii tineri din SUA isi doresc privelisti spectaculoase si spatiu mare in living care sa le ofere posibilitati de a-si petrece timpul liber.

Cererea din partea celor care au 34-47 de ani este destul de ridicata, ei fiind, pe viitor, cei care vor face achizitii seminificative, insa urmatoarea generație de cumparatori este reprezentata de persoanele cu varsta intre 18-33 de ani. Au un stil de viata aglomerat si isi petrec o buna parte din timpul liber (vacante, weekenduri) cu familia si cu prietenii. Prin urmare, noua generatie de cumparatori doreste locuinte care sa le faciliteze aceste interese.

Cumparatorii tineri cauta case in care sa se simta in largul lor si care sa le ofere intimitate (60%) si o priveliste spectaculoasa (45%). In interiorul casei ei isi doresc – dormitor matrimonial cu baie luxoasa (52%), un living open space care sa le ofere posibilitati de distractie (54%), precum si o piscina in aer liber, unde sa petreaca timpul liber cu prietenii si familia (53%). De asemenea, jumatate dintre acestia vor sa detina o camera de lucru/birou, procentul fiind similar cu cel al persoanelor cu varste intre 34-47 ani, potrivit studiului.