"Cine termina primul mallul castiga"- asa suna declaratia pe care am auzit-o de cele mai multe ori in anii crizei atunci cand se discuta de mai multe proiecte de centre comerciale in acelasi oras. AFI Europe isi propune sa contrazica acest motto al pietei cu al doilea centru comercial dezvoltat in Romania, AFI Palace Ploiesti.
Ploiestiul, unul dintre cele mai mari orase de pe plan local, cu o populatie de peste 200.000 de locuitori si o valoare de circa 0,5 miliarde de euro a cheltuielilor anuale din retail, a recuperat in ultimul an terenul pierdut la capitolul malluri, investitii de circa 100 de mil. euro ajungand in oras. Constructia celor doua malluri are sens in conditiile in care discutam de un oras mare cu o putere de cumparare ridicata, insa pe o piata caracterizata inca de incertitudine, in care clientii sunt din ce in ce mai chibzuiti, in mod natural exista si un semn de intrebare, iar pozitia dominanta ofera o plasa de siguranta.

Chiar daca momentan in oras este un singur mall, cel al NEPI, duelul pentru pozitia dominanta din Ploiesti a demarat pentru AFI inca de anul trecut, la nivel de advertising, compania anuntandu-si prezenta in oras prin mesaje publicitare agresive, una din putinele campanii de acest tip de pe plan local, ( Lumea fashion vine in centru nu pe centura-n.r.) amplasate chiar langa concurenta, panouri care si acum flancheaza centrul comercial dezvoltat de NEPI.

Localizarea proiectelor: cine este in avantaj?


Anul trecut NEPI, alaturi de Carrefour Property, a inaugurat mallul Ploiesti Shopping City, la marginea orasului, iar anul acesta, la inceputul lui octombrie, urmeaza sa fie inaugurat si centrul comercial AFI Palace din apropiere de centrul orasului, amplasat pe fosta platforma industriale Flacara. Chiar daca oficialii AFI considera ca pozitia pe care o au este un avantaj, in defavoarea NEPI, totusi proiectul NEPI nu are o pozitie care sa il defavorizeze avand in vedere ca este foarte aproape de zona de nord a orasului. Mai multi, unul din vizitatorii de la deschiderea mallului Ploiesti Shopping City, ne-a explicat la aceea data ca mallul NEPI este mult mai aproape de zona de nord a orasului, decat cel al AFI, si in plus, oricum de oriunde se ajunge extrem de repede.


Chiriasi

“Am facut un studiu, iar ploiestenii isi doresc branduri mai high decat cele existente in celalalt centru comercial. Asa ca am adus Musette sau Aldo printre chiriasi”, spune Hay in timp ce ne deplasam spre centrul comercial, care va crea 1.000 de locuri de munca si unde deja au inceput recrutarile.

Daca la nivel de localizare ramane de vazut cum se vor imparti ploiestenii intre cele doua centre comerciale, la nivel de branduri prezente AFI nu da semne de slabiciune, avand un grad de ocupare de circa 85% si o lista lunga de branduri importante de pe piata.

AFI va avea si o parte din chiriasii deja existenti la NEPI, cum ar fi H&M, dar si multe branduri care nu sunt prezente acolo, cum sunt Musette sau Aldo. In plus, compania va avea doar doua branduri locale in mall, spre deosebire de NEPI, unde numarul brandurilor locale este mai mare, dar care cuprinde si el un numar important de magazine internationale cum ar fi Zara sau Reserved.

Mallul AFI Palace Ploiesti este in prezent in proportie de circa 90% finalizat si circa 85% inchiriat, o parte din spatii fiind deja livrate retailerilor, care au inceput amenajarea. Astfel, circa 15% din numarul total de magazine au fost predate retailerilor. Printre spatiile predate se numara si cel al Cora, care deja este in stadiu foarte avansat cu amenajarea.


Investitii in infrastructura: si vecinii AFI isi reamenajeaza spatiile

“Traiesc acest mall. Este copilul meu”, spune David Hay o data ce ajungem la santier, loc pe care il viziteaza de doua ori pe saptamana si unde va petrece din ce in ce mai mult timp pe masura ce se apropie inaugurarea, programata pe 3 octombrie. Pana atunci, managementul AFI Europe are grija nu doar ca proiectul lor sa arate impecabil, ci si imprejurimile. Astfel, strazile prin care se face accesul au fost refacute pe banii companiei. De asemenea, magazinul Artsani, un brand local de bricolaj, amplasat langa mall, incepe lucrari de modernizare si reamenajare, ca urmare a unei intelegeri cu AFI.

“Va parea ca este un proiect unitar. Cei de la Artsani au inteles ca este si in avantajul lor sa investeasca”, a mentionat David Hay.

Dezvoltatorii care au oferit facilitati duse la extrem ne-au facut viata dificila

David Hay, seful AFI Europe, cel care ne-a fost si ghid pe santierul AFI, a declarat ca in scurt timp va fi semnat un contract si pentru un retailer de articole sportive, asa ca in urmatoarele saptamani gradul de ocupare va ajunge la 95%. Cum vor fi insa incasarile din chirii? Hay a explicat ca nu poate da o estimare in prezent, dar ca nivelul chiriilor este peste bugetul initial. Nu este insa dificila piata, in conditiile in care retailerii asteapta facilitatile “de criza” cum sunt lunile de chirie gratuite sau fit-out-ul? “Dezvoltatorii care au inaugurat centre comerciale in perioada crizei au facut rau pietei prin aceste facilitati duse la extrem. Astfel, ne-au facut viata dificila, iar acum aceasta este o provocare pe care noi acum trebuie sa o infruntam”, spune Hay, care mentioneaza ca au fost negocieri esuate ca urmare a acestor probleme, dar ca numarul lor a fost unul foarte mic.


Regandire a spatiului, fata de AFI Cotroceni: brandurile fashion la etaj, serviciile la parter

O data ajunsi pe santierul AFI unde lucreaza cateva sute de muncitori, ne incepem vizita in interiorul mallului. Printre cele mai importante elemente care diferentiaza mallul de Ploiesti de cel din Bucuresti se numara eliminarea coloanelor de la etaj, astfel incat sa fie o vizibilitate cat mai buna a magazinelor de sus atunci cand esti la parter, dar si o schimbare a structurii amplasarii magazinelor in spatiu. Astfel, pentru a tine vizitatorul un timp cat mai indelungat in mall, compania nu numai ca a raspandit spatiile de distractii in zone diferite din spatiu, dar a amplasat zona de servicii la parter, iar toate magazinele de fashion ( cu exceptia H&M, care este pe doua nivele-n.r.) sunt la etaj. De asemenea o modificare fata de proiectul initial este demararea fazei a doua, care cuprinde 4.000 mp de entertainment acum.

Entertainment cat cuprinde

O mare parte din aceasta extindere a fost deja inchiriata, Cinema City urmand sa deschida un cinematograf in aceasta a doua faza.

In mallul Afi Palace Ploiesti va fi si operatorul international Ice-Rink care va avea un patinoar de 450 metri patrati, care va fi operational pe tot parcursul anului. Cinema-ul XD (cinema 6D), precum si centrul Play Station au semnat, de asemenea, un contract de inchiriere si vor fi localizate aproape de patinoar. La subsol, centrul comercial va avea si o sala de fitness, care se intinde pe 2.000 mp.

AFI Palace Ploiesti

Suprafata: 33.000 mp

Deschidere: 3 octombrie 2013

Finantator: Raiffeisen Bank

Hypermarket: Cora

IT&C: Flanco

Fashion: H&M, New Look, Reserved, Musette, TimeOut, Collins, Nike, Aldo, Motivi, Otter, Lee Cooper, Il Passo, B&B, Koton, Jack and Jones, Leonardo sau Kenvelo.

Fitness: Moving

Food Court: KFC, McDonald’s, El Bacha Restaurant, Pizza Dominium, Thang Long Vietnamese Food.

Patinoare: Ice-Rink

Cinema: Cinema City

Ploiesti Shopping City


Suprafata: 55.000 mp

Deschidere: 15 noiembrie 2012

Finantator: BRD

Hypermarket: Carrefour ( deja existent)

IT&C: Flanco

Fashion: Zara, H&M, Massimo Dutti, Pull and Bear, Bershka, Stradivarius, Orsay, Office Shoes, Benvenuti sau Reserved.

Food Court: KFC, Pizza Hut, Quasi Pronti, La Cucina, Asia Food Company

Cinema: Cinema City

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri