Cum va functiona sistemul? In primul rand proprietarul, investitorul sau administratorul cladirilor care se vand sau inchiriaza este obligat sa puna la dispozitia clientilor, inainte de prefectarea contractelor, o copie a certificatului energetic. Dupa incheierea tranzactiei, proprietarul are obligatia de a transmite certificatul in original noului proprietar. Noul proprietar sau chirias are obligatia ca la data inregistrarii contractului sa depuna la organul fiscal si o copie a certificatului energetic.

Contractele de vanzare-cumparare incheiate fara respectarea prevederilor sunt supuse nulitatii relative.

n cee ce priveste cladirile care se construiesc, certificatul este elaborat de investitor/proprietar/ administrator si este prezentat in original comisiei de receptie a lucrarilor, pentru ca apoi o copie sa fie anexata procesului verbal, constituind o componenta a cartii tehnice a constructiei.

Procesul-verbal incheiat cu ocazia receptiei la terminarea lucrarilor si neinsotit de copia de pe certificat este nul de drept.

In cazul cladirilor vandute inainte de finalizarea constructiei, proprietarul va pune la dispozitia cumparatorului date in vederea evaluarii performantei energetice.

Citeste si:

De asemenea, legea prevede obligativitatea proprietarilor de a preciza in anunturile de vanzare si inchiriere a informatiilor din certificatul energetic.

La nivel de tara sunt cateva sute de auditori enegetici, judetele cu cei mai multi auditori fiind Timis cu 128 si Bucurestiul cu peste 400, potrivit datelor de pe site-ul MDRT, aici puteti gasi de altfel si listele complete ale auditorilor, alaturi de datele lor de contact.

Potrivit auditorului Vasile Marcu, care activeaza pe aceasta piata din 2007, costul unui certificat energetic facut ca la carte nu poate fi sub 1-4 euro pe mp in functie de anumiti factori, insa acesta mentioneaza ca intr-un final piata va impune pretul. Ca durata obtinerea unui certificat energetic nu ar trebui sa necesite mai mult decat cateva zile.

Auditorul Sorin Burchiu spune ca preturile pentru obtinerea unui certificat pleaca de la 200 de lei fara TVA pentru o garsoniera sau un apartament de 2 camere si ajunge la 350 de lei pentru un apartament de 4 camere. Legat de durata acesta spune ca in cazul apartamentelor certificatul poate fi obtinut intr-o zi. Auditorul face o vizita la apartament unde observa imbunatatirele, iar proprietarul trebuie sa ii puna la dispozitie planul cadastral.