Andrea Li Puma si-a inceput cariera in Archon, o fima controlata de Goldman Sachs, unde a gestinat portofoliul de credite neperformante cu garantii imobiliare. Atunci a inceput si pasiunea sa pentru imobiliare, in Italia, la inceputul anilor 2000. A fost autorizat ca agent imobiliar in Italia, iar in 2005 a venit in Romania, unde a deschis compania Wings Real Estate.

“Eram in aceea perioada ‘asezati’ pe piata de spatii comercialiale, terenuri. Am colaborat cu multe banci pe inchiriere si cumparare de spatii comerciale, era un boom la aceea vreme pe dezvoltarea retelelor de sucursale ale bancilor”, a declarat Andrea Li Puma.

In 2007, Li Puma a hotarat insa sa paraseasca antreprenoriatul si a acceptat sa fie directorul pe Romania al Marina D’or, un dezvoltator rezidential, a fost apoi director comercial la Euro Construct, iar din 2010 pana in noiembrie anul trecut a fost expansion manager la OBI.

La OBI era responsabil cu expansiunea, constructii si facility management, insa compania nu a mai mizat pe extindere, asa ca Li Puma s-a decis sa se intoarca la antreprenoriat si sa isi redeschida firma imobiliara, pe care a infiintat-o in 2005, cand a si hotarat ca vrea sa vina sa faca business in Romania.

“Acest parcurs de management in mai multe companii mi-a dat posibilitatea sa imi creez un network mai dezvoltat”, a spus seful Wings Real Estate, care incearca sa lucreze cat mai mult pe proiecte exclusive, un segment pe care il considera “slab dezvoltat” pe plan local.

Li Puma spune ca are deja si un birou si la Roma, cu doua persoane, un reprezentant in Australia, dar si « un network dezvoltat», prin colaborarile cu alte agentii din strainatate.

« Cand echipa este mica este foarte important network-ul pe care il ai pentru ca acesta este suportul business-ului. Sunt foarte determinat sa dezvolt acest business in Europa prin colaborarea cu alte agentii, alti specialisti din alte piete, lucru care nu prea se intampla in Romania », spune Li Puma, care a mentionat ca obiectivul sau pentru business-ul imobiliar este sa aiba afaceri de 1 mil. euro anul acesta. O tinta ambitioasa in conditiile in care anul trecut mari jucatori din piata s-au situat in jurul acestei valori, ca cifra de afaceri.

Totusi, este o perioada dificila pentru piata imobiliare, pe ce se bazeaza aceasta estimare ? “Este o tinta ambitioasa, dar faptul ca de la luna la luna mi-am crescut cifra de afaceri, ma face increzator. Am incheiat si un contract in Italia si avem proprietati mari. Avem clienti ca GRS care au lucrat cu noi inainte si acum s-au intors”, a mai spus Li Puma.

Citeste si:

Compania sa a intermediat in acest an o tranzactie importanta in zona de office, pe tenant representation, consiliind compania Global Remote Services in inchirierea unui etaj cu o suprafata totala de 1.000 mp in cladirea Avrig 3-5, situata in imediata vecinatate a parcului Obor, dar si alte tranzactii mai mici, printre care inchirierea a circa 100 mp in AFI Park.

Experienta acumulata in ultimii ani si network-ul largit fata de 2005 sunt factorii care il fac pe Li Puma sa isi propuna o evolutia este foarte mare a dimensiunii companiei, fara de 2006, cand compania inregistra afaceri de pana in 100.000 euro, potrivit propriilor declaratii.

“In 2005 am venit aici fara sa cunosc pe nimeni, fara sa vorbesc romana, fara nicio ideea despre ce inseamna Romania si fara un capital mare. Acum am experienta acumulata in decursul ultimilor ani aici, mi-am crescut si pregatirea si networking-ul”, spune Li Puma, care pune accentul in firma sa pe contracte exclusive, dar si pe zona de tenant representation, unde antreprenorul crede ca exista inca potential mare de dezvoltare.

“Este important sa ai un consultant, atunci cand te muti. Te scuteste de timp si de multe probleme care pot aparea. Cand ma ocup de un client pe tenant representation stabilim care este targhetul pe care vrem sa il atingem si nu este doar o tinta de pret, pretul pe toata durata contractului, ci si una de confort. Trebuie sa ai mare grija la detalii”, spune Li Puma.

Ce fel de detalii se negociaza in prezent pe zona de office? “In cazul unei companii call center spre exemplu, am negociat pentru chirias includerea unor clauze de nefunctionare, astfel incat proprietarul cladirii sa plateasca penalitati, daca are loc vrun eveniment care sa presupune nefunctionarea call-centerului. Mai pot exista tot felul de clauze legate de reparatii, aici pot aparea costuri pe care proprietarul incearca sa le descarce pe chiriasi, iar chiriasii pe proprietari. Vorbim si de clauze de iesire din contract si compensatiile agreate. Un consultant care reprezinta chiriasul este unul care intelege si nevoile proprietarului. Consultantul da ritmul tranzactiei”, spune Andrea Li Puma.

Ca activitate, Li Puma spune ca ofera si servicii de organizare de licitatii pe facility management si spune ca are in portofoliu si cateva parcuri de retail si investitii pe energie regenerabila, investitii in stadiul de proiect.

« Sunt dezvoltatori romani si straini care au terenuri si autorizatii. Momentan partea de etail este putin in stand-by , dar va reveni », a declarat Li Puma.

“Lumea are pofta sa faca business, dar sunt mai atenti decat in anii de boom. Acum se joaca un meci dificil unde doar un profesionist poate juca. Noi ne ocupam si de lucruri mici si de lucruri mari, pentru ca daca cineva vine la tine sa ia un expresso si e multumit de servicii, se va intoarce sa cumpere si un tort”, spune Li Puma.